Den koleriske Moses

Mose gifter sig med Sippora, vigseln förättas av hennes far, prästen Jetro. Bild från Prinsen av Egypten.
 
Moses är en trösterik gestalt för alla oss som ibland tappar humöret och ilsknar till. Jag kan bli riktigt arg och elak när jag läser rasistiska kommentarer i kristna bloggar till exempel. Trots att jag vet att det inte finns bräckligare och mer lättsårade människor än de där främlingsfientliga Bibel-talibanerna kan jag inte låta bli att drämma till med ord och fakta som bara är till för att krossa deras tokiga argument. Jag vet ju att de inte kommer att ändra sig, jag vill bara få ut min aggression och visa hur oinformerade och korkade de är.
 
Då tröstar det mig att Mose, som var likadan, fick bli judendomens viktigaste profet. Trots att det rimligtvis inte kunde ändra något i positiv riktning slår han i vredesmod ihjäl en förman som plågar ihjäl en hebreisk slav. Han flyr till Midjan där han får asyl hos prästen Reguel/Jetro* och gifter sig med dennes dotter Sippora. De får barn tillsammans men Mose omskär inte sonen Gershom, som får sitt dystra namn "främling där" eftersom Mose ju är en främling var han än befinner sig. Född av en hebreisk mor, fostrad av en egyptisk mor och nu flykting i Midjan, där ättlingar till en av Abrahams barn med Ketura, Midjan, nu bor.
 
Moses koleriska och dystra temperament leder honom till fler missgrepp till och med rena övergrepp. Ändå blir han den som får grunda judendomen, världens viktigaste religion. Det inger hopp för den hopplösa.
 
 * Mose svärfar har fått flera namn på olika ställen som det kan bli med muntliga traditioner, men Sippora heter alltid detsamma.

Kommentarer
Postat av: Lars

Jo man kan misstänka att förmanen var en sadist som inte kunde stava till människovärde som såg det som sin rättighet att bete sig illa mot medmänniskor, mose som var ung ställde honom mot väggen direkt som totalt gick över styr.

Jag är som du som kan bli tokig på knas kristna som tycker dom kan plåga kvinnor vara med i krig och skjuta människor helvilt eller att folk svälter ihjäl på gatorna är smällar man får ta.

Har väldigt svårt att förstå att dom ansluter sig till en ideologi som har kärleken som sin grundval och frukterna är något viktigt, bättre då att dom slutar lura sig själva och andra att dom är kristna och satsar på en karriär som tortyr mästare ute i världen i stället.

Har inte sett prinsen av egypten än men det blir någon gång, hoppas även se sista av Tolkien filmerna hobbit del 3 närmsta tiden :)

2014-12-21 @ 00:17:29
Postat av: Alma-Lena

Lars: Du har så rätt, man borde visa sina kort öppet och inte som en annan Breivik låtsas vara kristen när man faktiskt inte håller sig ens till ett minimum av kristligt leverne. I dagens läge undrar jag vad de tror sig vinna på det, så himla poppis är inte vi kristna.

Det är bar att ha barn de tittar på gamla tecknade filmer jämnt så jag får i mig dem på köpet. Men det var far i huset som fick gå på Hobbit III med dem, det krävdes målsmans sällskap för barn under 11 år. Tyckte väl själv att det inte är någon barnfilm även om vi högläst boken flera gånger så de vet att det slutar lyckligt. Jag är ju ingen nattuggla och den slutade 11 på kvällen. Får nöja mig med icke-3D på DVD någon gång.

2014-12-21 @ 14:50:20
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0