Johannes-örnevangeliet och den gåtfulla ankomsten

Johannes tolkad av Domenico Zampieri aka.
Il Domenichino (1581–1641) med  skrivverktyg, papper i handen och en örn som ger honom en vingpenna att skriva med, attributet en kalk med en orm i kommer från en legend där det sägs att innan han förvisades till Patmos fick han dricka gift men giftet försvann ur bägaren i form av en orm som ringlade iväg. Johannes bär martyriets röda färg på sin mantel och på bilden är han inte den gamle mannen som fick syner utan den yngste av Jesu lärjungar som på grund av sitt långa liv fick de stora perspektiven på Jesu gärning och enligt traditionen skrev han sitt evangelium för att komplettera de tre andra.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Johannes evangelium brukar symboliseras med en örn som en bild på helig Ande, överblick och distans. I hans texter förekommer det han ser med örnblick hela tiden. Det är hans evangelium som handlar mest om Anden och Kärleken och i hans brev upprepas budskap som detta om och om igen: "Och detta är hans bud: att vi skall tro på hans son Jesu Kristi namn och älska varandra så som han har befallt oss. Den som håller Guds bud förblir i Gud och Gud i honom. Och att han förblir i oss vet vi av anden som han har gett oss." 1 Joh 3:23
 
 Johannes skrev inte bara brev och sammanställde ett evangelium enligt Bibeln, han fick på sin landsförvisning på ön Patmos syner som i gåtfull form berättar om Jesu andra ankomst och hur det ska bli i framtiden för sju olika namngivna församlingar i den första kristna kyrkan. Synerna samlades i Johannes uppenbarelser som slutar på samma sätt som Bibeln börjar med en paradistillvaro när Himlen har landat på jorden. Skapelsen har blivit helt förnyad men det är inte bara en trädgård, djur och två personer som lever i detta idealtillstånd av fred och välstånd utan alla folk, hela skapelsen, som ofta möts i en stad som kallas "Det nya Jerusalem" som Korachs söner beskriver den staden i Psaltaren, skriven minst 500 år före Kristus:
 
Ps. 87
Han har lagt dess grund
på de heliga bergen.
Herren älskar Sions portar
mer än andra boningar i Jakob.
Han säger härliga ting om dig,
du Guds stad:
”Till mina bekännare räknar jag
Rahav och Babylonien,
Filisteen, Tyros och Kush.
Alla är de födda här.”
Ja, om Sion skall det heta:
”Här är alla födda.”
Det är den stad som den Högste har grundat.
Herren skriver i listan över folken:
”Alla är de födda här.”
Överallt sång och dans,
alla besjunger dig. *
 
Och så här beskriver Johannes vad han fick se, Lammet är som han ser Jesus i dessa syner:
 
Upp 21
Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, allhärskaren, är dess tempel, han och Lammet. Och staden behövde varken sol eller måne för att få ljus, ty Guds härlighet lyser över den, och Lammet är dess lampa, och folken skall leva i detta ljus. Jordens kungar kommer med all sin härlighet till den staden, och dess portar skall aldrig stängas om dagen – natt blir det inte där.
 
 
 
*Eat this "kristna" nationalister!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0