Lasaros ankomst

 
Lasarus var dagens kalendernamn fram till 1901. Jesus berättar om en tiggare som hette Lasaros, han hette samma sak som Martas och Marias bror men var en helt annan person. Den här Lasaros förekommer i en liknelse i Lukas evangelium som kallas liknelsen om den rike mannen och Lasaros:
 
"Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde i fest och glans var dag. Men en tiggare som hette Lasaros låg vid hans port full av sår och önskade att han fick äta sig mätt på resterna från den rike mannens bord. Hundarna kom till och med och slickade på hans sår. Så dog tiggaren och fördes av änglarna till platsen vid Abrahams sida. Den rike dog också han och begravdes. I dödsriket, där han pinades, lyfte han blicken och fick långt borta se Abraham, och Lasaros vid hans sida. Då ropade han: ’Fader Abraham, förbarma dig över mig och skicka Lasaros att doppa fingerspetsen i vatten och fukta min tunga, jag plågas här i lågorna.’ Men Abraham svarade: ’Kom ihåg, mitt barn, att du fick ut ditt goda medan du levde, liksom Lasaros sitt onda. Nu har han funnit tröst här, medan du plågas."
 
Denna liknelse liksom så mycket annat i Bibeln visar på det konsekventa underifrånperspektivet i Bibelns berättelser. En bok sammansatt av en mängd böcker, skrivna under långliga tider kan tänkas sakna röd tråd, men detta underifrånperspektiv går igen från 1 Moseboken och stegras till ett crescendo i Uppenbarelseboken. det är de rika, de mäktiga förtryckarna som ska vara rädda för Gud, Gud står helt på den fattiges sida. Den här liknelsen kan tyckas hopplös för den som inte är fattig: "du fick ut ditt goda medan du levde, liksom Lasaros sitt onda. Nu har han funnit tröst här, medan du plågas."
 
Den rike mannen vill att Lasaros ska lämna sin vila och söka upp hans familj för att de ska kunna räddas, som Jacob Marley får besöka Ebenezer Scrooge för att lära honom fira jul i Dickens "En julsaga/A Christmas Carol". Men Lasaros har inget behov av botgöring som Marley, och dessutom skulle inte tiggarens ankomst rädda den rike mannens familj. Abraham svarar på denna vädjan: "Lyssnar de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda.”
 
Skulle de ens se Lasaros? Skulle de inte  bara gå förbi den där besvärlige mannen vid huset som står där på knä med sina äckliga sår, det finns ju så många tiggare, hur skulle de kunna se skillnaden på honom och andra? en man på knä med pappmugg i handen är förvillande lik alla andra män på knä med pappmugg i handen. Speciellt som de rika männen aldrig ser in i de fattigas ögon. Nej. med bortvänd blick skyndar de förbi.
 
Ebenezer Scrooge får dock chansen och tar den för det var hans ende vän Jacob Marley som kom till honom med sina tunga kedjor och bojor som han själv smitt länk för länk i jordelivet. "Mankind was my business." säger han förtvivlat, men han trodde att affärer och vinstmaximering var hans "business". De fattiga, de sjuka, de som var beroende av honom; anställda och släktingar, var hans "business" men precis som den rike mannen gjorde felval på felval, smidde Marley länk på länk på sin rikedoms bojor.
 
Liknelsen om Lasaros och den rike mannen kan berättas på många sätt och precis som Dickens vill vi väl helst se ett lyckligt slut också för den rike mannens familj. Men vi har en chans att ändra oss, precis som för Scrooge är det inte försent. Vi måste inte skynda förbi tiggaren och vi får fira en riktig jul. För till skillnad från familjen i liknelsen så får vi besök av Lasaros efter hans död, gång på gång. Jesus sänder honom till oss, precis som Dickens sänder Marley till Scrooge. Ska det visa sig vara lönlöst, som  för den rike mannens familj, eller ska vi göra som Scrooge och vända om?
 
Den här sången inspirerade Dickens till "A Christmas Carol". texten från medeltiden är ganska lång så man hör sällan alla rader: här några som utelämnats i denna version, som liksom Carolas igår, är inspelad med bland annat palestinska musiker:
 

In Bethlehem, in Israel,
This blessed Babe was born
And laid within a manger
Upon this blessed morn
The which His Mother Mary
Did nothing take in scorn
O tidings of comfort and joy,
Comfort and joy
O tidings of comfort and joy

From God our Heavenly Father
A blessed Angel came;
And unto certain Shepherds
Brought tidings of the same:
How that in Bethlehem was born
The Son of God by Name.
O tidings of comfort and joy,
Comfort and joy
O tidings of comfort and joy

 

Kommentarer
Postat av: Klaus

Har svårt att tro att pengar "i sig" kvalificerar för helvetet. Snarare handlar det väl om den hjärtats korruptionsprocess som rikedom ganska ofta, mer eller mindre, förutsätter.
Man har lagt sitt fokus där och då kan det vara svårt att ändra sig.

My preciousss....

2014-12-16 @ 10:28:08
Postat av: Lars

Vackert Alma, ja som jakob skriver;

En ringa broder skall vara stolt över sin upphöjelse, en rik över sin ringhet; han skall försvinna som blommorna i gräset. Solen går upp med sin hetta och sveder gräset, så att blommorna faller av och skönheten förgår. Så skall den rike vissna bort mitt i all sin strävan.

och

Hör på, mina kära bröder: har inte Gud utvalt dem som är fattiga i världens ögon och skänkt dem trons skatter och arvsrätt till det rike han har lovat dem som älskar honom? Ändå visar ni förakt för den fattige. Är det inte de rika som förtrycker er och släpar er till domstolarna? Är det inte de som smädar det härliga namn som har uttalats över er?

Så är det inte konstigt att kristendomen alltid haft ett starkt fäste hos "låginkomsttagare"

http://www.nytimes.com/imagepages/2011/05/15/magazine/15-Leonhardt.html?ref=magazine

grafen visar ju att baptister,pingst,katoliker mfl klart ligger under den amerikanska genomsnitts inkomsten, jag tror att knösarna hellre överlag väljer en tro som boostar deras ego.så slipper dom höra att dom är blomman som ska vissna ;)

Loreena sjunger så vackert så jag får rysningar...brrrr :)

Skulle tro att bilden ska föreställa Misantropen Ebenezer Scrooge som gjort bot och bättring och bär lille Tim på axlen som är sjuk och håller i en krycka, ska absolut se den filmen i jul.

2014-12-16 @ 17:13:50
Postat av: klaus

Välkommen tillbaka, Lars!

2014-12-16 @ 22:28:54
Postat av: Lars

Tack Klaus :) !

2014-12-17 @ 04:13:49
Postat av: Alma-Lena

Klaus: Jag tror inte heller det är en förbannelse att födas rik i ett rikt land, men vad vi gör av resurserna är intressant. Samma kapitel som talar om fåren och getterna vid den stora domen i Matteus 25 handlar också om talenterna(punden) som förvaltades eller grävdes ner och i samma kapitel som vi läser om Lasaros berättar Jesus också liknelsen om den ohederlige förvaltaren som visste att använda Mammon för att få vänner i evigheten.

2014-12-17 @ 05:09:48
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, kristendomen attraherade redan från början fattiga, kvinnor och slavar och det är förstås ingen slump. Jag tror också det är Guds upp- och nedvända värderingar som gör kristendomen anstötlig för många som anser sig vara kloka och "oberoende".

2014-12-17 @ 05:12:48
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0