Första gången på Smillas rygg

 
 
Idag var det dags för mig att sitta upp på Smilla för första gången. Efter en tur i skogen då hon fått springa lös och busa av sig spänningar tog jag Chateaus sadel och satte på Smilla som tog det hur lugnt som helst. Hon brydde sig inte om dinglande stigbyglar eller pallen som jag satt upp från. Jag försökte att inte skrämma henne med överlivet men snart märkte jag att hon var så avspänd att jag kunde sitta rakt upp i sadeln. Sadeln passade lika bra på Smilla som på Chateau det är en perfekt sadel. Sadelgjorden är ju lätt att länga några hål så det var inga som helst problem med tillpassningen.
 
Många assistenter hade jag: Elis höll Chateau så Smilla skulle känna sig trygg, godsägare Bråddjup fick gå bredvid och hålla Smilla i grimskaftet i händelse av händelse. Aron paxade kameran, man måste ju föreviga sådana här lyckliga tilldragelser.
Lite svårt med framåtbjudningen var det förstås i början.
 
Men sedan förstod hon vad som förväntades av henne och att hon fick godis av godisassistenten när hon gick fram och stannade på kommando.
 
 
Mycket beröm och stora kramar är hon värd min lilla tjej. Chateau har också en sådan förmåga att sprida lugn omkring sig så hon fick också banan efter väl förrättat värv.
 
 
Avsittningen gick också bra. Stå still är Smilla bra på.
Godis; banan och krafft, får hon förstås hela tiden men också efteråt.
Mycket beröm får min duktiga tjej. Det är med ridningen som med allt annat hon introduceras för, det är som om hon aldrig gjort annat än varit ridhäst. Hon förväntar sig bara bra saker tillsammans med oss människor. Det är en nåd att uppleva en sådan tillit.
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Härligt!

2014-02-01 @ 21:28:16
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Ja, jag är helt hög även en dag senare=)

2014-02-02 @ 20:02:31
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Madde

Men åh så roligt att se!!!
Vad kul för er! :)

2014-02-13 @ 12:58:01
URL: http://maddealmkvist.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Madde: Ja visst, hoppas du också kan rida din pålle nu!

2014-02-13 @ 17:57:13
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Madde

Ja fast mest longerar jag. jag åker ju bort i över 2 veckor snart och ids inte sätta igång honom helt fullt ut då han sen får stå igen.
Men då jag provat rida honom så är han mycket mycket lyhörd precis som innan.
Kul att saker äntligen börjat klicka ordentligt för oss. men det tar ju tid.
Hoppas vi ses snart!
Kram

2014-02-15 @ 17:45:23
URL: http://maddealmkvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0