Vinterväder

Hemkommen från en jäktad byrunda innan vi gav oss av till skogs. Här ser Chateau lugn ut, men skenet bedrar.
 
Härligt med riktig vinter då jag med gott samvete kan rida min lurviga varma ponny barbacka. I veckan har det varit kring minus 25 varje dag och jag har inte hunnit rida på fyra dagar. Jag hade alltå inget för att säga till mina hästar att vi skulle promenera lugnt runt byn. Herr Bråddjup hade händerna fulla med ivrig Smilla som dessutom halkade vart och vartannat steg. Hans nya motionsdigra liv för att själv bli mindre diger fick visa vad det duger till. Promenaden blev rask. Chateau travade och galopperade på stället helt olikt det lugna och värdiga skrittempo jag hade planerat i kylan för att skona hennes lungor.
 
Efter denna byatur med stor konditionseffekt lämnade jag Smilla i stallet och tänkte att det blir en lugnare skrittur i skogen under stjärnhimlen utan annat sällskap än hundarna. Chateau tyckte det var ett tillfälle att trava och galoppera hela ridvägen runt. Jag tog tillfället i akt att jobba med skolorna och piruetter när hon nu var så energisk. Det gick bra med all denna energi. Ovanför oss strålade alltfler stjärnor och värmen från Chateau strålade underifrån. Jo, jag är lyxdrabbad också.

Kommentarer
Postat av: Klaus

Snurk....25-30 minusgrader hos er i helgen. Men ni är kanske vana..

2014-01-18 @ 07:45:31
Postat av: Lars

Brrrr...ser kallt ut..här i skåne är det runt nollan och lite snö på marken ca 2-3 centimeter.

2014-01-19 @ 23:49:41
Postat av: Alma-Lena

Klaus och Lars: Fredagens 25 grader känns milda nu eftre att vi haft 35-40 grader kallt sedan fredag natt tills nu då det plötsligt mulnade och blev -15 under dagen. Känns jättevarmt=)

2014-01-21 @ 18:50:18
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Klaus

Enligt accuweather.com så ska det under februari vara mellan minus 2 och minus 9 i era trakter. Vi får se hur det blir.

2014-01-21 @ 23:14:02
Postat av: Alma-Lena

Klaus: Jag har den på mobilen men den visade konstant på 15 grader minus när det var 30-40 grader. Kanske är den som min franska bil som visar streck när temperaturen går under trettio.

2014-01-22 @ 18:36:38
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0