Petrus och Paulus-ersättningsteologi i ljuv musikalisk förpackning

 
Résistance, Résurrection, Libération triptyk av juden Marc Chagall, Chagall-muséet i Nice, bildkälla.
 
Fastan är en tid för självrannsakan och det har ju nästan blivit ett kyrkligt mode på sistone att rannsaka sig inför historiska oförrätter som kyrkan begått mot diverse folkgrupper. Helst ska dessa grupper sjunga, ha traditionella och färgglada kläder och liten reell makt i samhället. Även det judiska folket har fått ursäkter efter förintelsen men dessa ursäkter anses alltid behöva förses med brasklappar om att Israels politik inte kan ursäktas. Som om varje enskild jude överallt på jorden har ansvar för Israels politik. Svenska kyrkan glider också omkring på hal is när man ensidigt tar ställning för den palsetinska sidan i Israel/Palestinakonflikten, samt mumlar i skägget om judars rätt att slippa glåpord på gatorna i Sverige och det gör mig förtvivlad. Och arg.
 
Kristendomen såg sig från början som en gren av olivträdet judendomen. Men senare sa hednakristna att judarna förkastats och kyrkan var det sanna olivträdet och ersatte judarna som Guds enda folk. Efter besöket på Chagall-muséet stod det ännu klarare än förut för mig att kristendomen är en gren i olivträdet Israel. Kyrkan som påstått sig vara "det nya Israel", med katastrofala följder för judarna, i 1500 år borde inte ha något annat att komma med när det gäller judar än "Mea maxima culpa". 
 
 Ersättningsteologin menar att kristendomen är det nya olivträdet och att det gamla olivträdet förkastats av Gud. Kejsar Konstantins mamma Helena som lät upprusta Jerusalem och byggde de första stora kristna monumentala kyrkorna i staden lät samtidigt bråte från nedrivna romerska  hednatempel samlas på den forna tempelplatsen för att visa hur Israels Gud var ett misslyckande. Som om inte Israels Gud är de kristnas Gud. Denna handling blev startskottet för att den från början judiska förgreningen kristendomen sällade sig till hedniska antisemiters skara.
 
Ett och ett halvt årtusende av hat och avundsjuka är svårt att utradera och idag ser vi hur antisemitismen till och med gör sig bred i Sverige, trots vår diminutiva judiska minoritet. Ändå negligeras hatbrott mot den judiska minoriteten i Sverige. Jag mötte ett sorgligt uttryck för detta så sent som för en vecka sedan, samtidigt som en svensk synagoga sprejmålades med hakkors. Svenska FN-förbundets generalsekreterare nämnde hatbrott på 50-årsjubiléet för FN-förbundet i Norrbotten där jag var med, och "glömde" nämna judar i sin uppräkning av grupper som utsätts för hatbrott. "You say it best when you say nothing at all."
 
Dessutom lyckas man alltid hitta orsaker hos judarna själva, klassisk mobbartaktik, för att de förföljs. Hatbrotten mot judar i Malmö ursäktas tex med att Israel behandlar palestinier illa. Tack och lov ursäktas inga andra hatbrott med att den utsatta gruppen får skylla sig själv. Jo, en grupp till får skylla sig själv; romer. Romer och judar är ju lika varandra i detta att de är små minoriteter som spritts över hela jorden pga återkommande förföljelser och samtdigt har de inte vett att skämmas för sin etnicitet utan verkar tvärtom se ner på majoritetssamhällets brist på hygien och ordning och håller fast vid seder och bruk som majoritetssamhället finner obegripliga.
 
Varför måste man tvätta örngott och lakan i olika maskiner? Den där zigenartanten är ju galen som tjurar för att jag hjälpte henne slänga tvätten i torktumlaren när hon dragit över tvätttiden. Varför envisas de förresten med sina omoderna jättekjolar, det måste vara för att kunna gömma stöldgods (här i norr är det den finsk-romska stilen med jättelika rokokokjolar på damerna och gabardinbyxor med pressveck på herrarna som gäller bland romer). Varför tigger de när det finns ett sådant överflöd av trevliga jobb för bostadslösa analfabeter i Europa? Varför låter de inte sina barn gå i skolan? Det är mycket mer synd om .(fyll i lämplig grupp beroende på din egen politiska åsikt: svenskar, sverigedemokrater, muslimer, somalier, samer, palestinier, kristna, kvinnor, homosexuella, vegetarianer, vargar etc) Varför blir de inte som vi?
 
Varför måste judiska barn drillas så hårt för att bli så välutbildade och duktiga på alla musikinstrument? Varför envisas männen med kippa på, då är det ju självklart att nynazister och jihadister slår ner dem? Varför opererar de inte om näsan så de ser mindre judiska ut, de har ju råd? Varför flyttar inte alla judar till Israel så de slipper förföljelse? Varför flyttar alla judar till Palestina, det är ju palestiniernas land? Judar har ju makten över pressen och kapitalet så det är de som sätter agendan i samhället. Om det nu är så synd om dem och de hatas så mycket beror det på att vanligt folk genomskådat deras PK-liberalism. men förresten är hatbrott mot judar ett påhitt det är mycket mer synd om...(fyll i lämplig grupp beroende på din egen politiska åsikt: svenskar, sverigedemokrater, muslimer, somalier, samer, palestinier, kristna, kvinnor, homosexuella, vegetarianer, vargar etc) Varför blir de inte som vi?
 
Jag måste tyvärr säga nu; "också du min Kassia". För även fastans huskompositör Kassia tog till sig ersättningsteologin och skrev denna hymn om judarna Petrus och Paulus. Den vackra melodin bär fram dessa förskräckliga rader:
 
"Den förste (Petrus) fastspikad på korset for till himlen där han från Kristus mottog Rikets nycklar.
Den andre (Paulus) halshuggen, trädde fram inför frälsaren och blev välsignad. Och båda två anklagar Israel för att de har sträckt ut sin hand mot Herren. Därför, genom deras (Petrus och Paulus) böner, Kristus vår Gud, slå ner dem som är emot oss och styrk den sanna tron i din kärlek till mänskligheten"
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Sant Alma, läser man sin bibel ser jag något helt annat än förakt för judar, Jesaja exempelvis talar om följande i slutet av sin bok:

Den tid kommer då jag skall samla alla hednafolk och tungomål, och de skall komma och se min härlighet.
Jag skall sätta ett tecken ibland dem. Några av dem som blir räddade skall jag sända som budbärare till hednafolken, till Tarsis, till Pul och Lud, bågskyttefolken, till Tubal och Javan, till kustländerna i fjärran, som inte har hört talas om mig eller sett min härlighet. De skall förkunna min härlighet bland hednafolken.

De skall som en offergåva åt HERREN föra alla era bröder ut från alla hednafolk på hästar, i vagnar och bärstolar, på mulåsnor och dromedarer fram till mitt heliga berg i Jerusalem, säger HERREN, på samma sätt som Israels folk i rena kärl för fram offergåvor till HERRENS hus.

Och somliga av dem skall jag ta till mina präster, till mina leviter, säger HERREN.

Ty liksom de nya himlarna och den nya jorden, som jag skapar, blir bestående inför mig, så skall er avkomma och ert namn bestå, säger HERREN.

Och nymånadsdag efter nymånadsdag och sabbatsdag efter sabbatsdag skall alla människor komma och tillbe inför mig, säger HERREN.

Jesaja talar om den "nya jorden" ,guds rike som näms här och där i skriften och uppenbart finns det judar med i tillbedjarna.Ödmjukhet och tacksamhet för det vi fått motta som länge bars av ett litet folk som mer än en gång varit mål för folkmord tycker jag är på sin plats.

p.s fin fin musik :)

2014-03-16 @ 20:54:23
Postat av: Alma-Lena

Lars: Fint citat. Håller förstås helt och hållet med dig!

2014-03-17 @ 11:19:29
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Andreas Holmberg

O Alma-Lena. Vad tråkigt när vi inte är helt överens, även om jag naturligtvis håller med om jättemycket av det du skriver här ovan! (Du är mycket bättre än jag på att kommentera hos mej när du gillar vad jag skriver än jag är på att kommentera hos dej när jag håller med dej - jag är nog för "konfliktorienterad" är jag rädd).

Men jag är, salve venia, övertygad ersättningsteolog och betraktar mej som Abrahams barn inympad i ett olivträd som fått många grenar bortbrutna. Jag är den förste att medge hur denna lära missbrukats - och Gud är som S:t Paulus skriver mäktig att åter ympa in dem - men det får mej inte, lika lite som när det gäller de andra "Abrahamsbarnen" muslimerna, att se att själva läran om frälsning endast genom tron på Jesus och därmed genom Kyrkan går att komma ifrån. Jag talar nu om ersättningsteologi i sin moderata variant, naturligtvis, några hatiska utfall eller manifestationer mot judar vill jag inte stå för, tvärtom. Juden Paulus kan visserligen gott få kalla sitt eget folk "fiender till hela mänskligheten" i 2 Tess. - men det kan vi ju kalla vårt svenska "folkkyrkliga" folk nu också, när vi i så stor utsträckning lägger ner vår mission att sprida evangeliet till jordens yttersta gräns. (Kanske just för att vi börjat betrakta det om kränkande att säga till alla snälla muslimer, buddhister, ateister, folkkyrkliga m.fl. att vi alla behöver Jesus, ja, är förlorade utan honom?).

Den bästa passionsteologin är i alla fall den som aldrig lagt ansvaret på Jesu död på judarna eller ens romarna utan på oss själva. Det är vi, det är vi som gjorde honom detta. Också genom våra förfärliga synder mot det judiska folket, "det lekamliga Israel". Mea culpa, mea maxima culpa.

2014-03-17 @ 11:46:22
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Dessa mina mista bröder

Alma-Lena jag blev ledsen när jag läste ditt blogginlägg:

Visst håller jag med dig när du skriver ”Ersättningsteologin menar att kristendomen är det nya olivträdet och att det gamla olivträdet förkastats av Gud.” Det var denna bibeltolkning som blev grunden för judeförföljelsen i Europa.

”Ersättningsteologin” har blivit ett skällsord för kristna sionister, som menar att Guds löften i Gamla testamentet till judarna fortfarande gäller. Men jag vill inte ordet ”Ersättningsteologi” utan jag vill använda ordet ”jämnställdhetsteologi”

Alla är ni nämligen genom tron Guds söner, i Kristus Jesus. Är ni döpta in i Kristus har ni också iklätt er Kristus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Men om ni tillhör Kristus är ni också avkomlingar till Abraham och arvtagare enligt löftet. Ur Galaterbrevet 3:26-29

Att man i det förflutna använt bibelord till att förfölja judar är lika fel, som att nu använda bibelord till att försvara brotten mot folkrätten som nu den Israeliska staten nu gör sig skyldig till. Ett enkelt test att för en teologi – gör ”kärlekstesten” är den kärleksfull mot människan.

Du skriver ” Svenska kyrkan glider också omkring på hal is när man ensidigt tar ställning för den palestinska sidan i Israel/Palestinakonflikten, samt mumlar i skägget om judars rätt att slippa glåpord på gatorna i Sverige och det gör mig förtvivlad. Och arg.”

Det tycker inte jag, man tar inte någon ”ensidig ställning” av den palestinska sidan, man tar ställning för folkrättens principer är det fel? Är det fel att stödja våra kristna palestinska syskon som vädjat om vår hjälp? Just nu pågår en konferensen i Betlehem Christ at the Checkpoint 2014 Uppdrag: att utmana evangelikaler att ta ansvar för att lösa de konflikter i Israel-Palestina genom att samarbeta med Jesu undervisning om Guds rike."

Så här skriver Munther Isaac min bloggvän som jag träffade i Betlehem 2012 ” Vi försöker mobilisera evangelikaler att verka för fred och för en fredens teologi, inte ensidigt stödja ena parten i konflikten. Vi är inte mot Israel utan mot våld, orättvisa och ockupation, säger palestiniern Munther Isaac, konferenschef och lärare på Bibelhögskolan i Betlehem som arrangerar mötet.” se http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/2014/03/christ-at-checkpoint-2014.html

Jag tycker inte man ” mumlar i skägget läs tex. ” Kippavandringen är en protest mot det våld och trakasserier som Rabbinen och andra judar nyligen utsatts för. Manifestationen ger ett tydligt budskap om att olika religioner gemensamt tar avstånd från våld och förtryck- Svenska kyrkan i Malmö deltar regelbundet vid kippavandringarna i Malmö.” ur https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=952498

2014-03-17 @ 12:21:08
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/
Postat av: Klaus

Måste det gamla olivträdet "förkastas"? Kan man inte tänka sig det hela mer som en "utveckling"? Som när man sätter kyrktuppen på tornet. Tornet är viktigt, men tuppen når ännu högre. Men det hade inte gjort det utan torn!
Eller va?

F.ö. har jag aldrig förstått grejen med antisemitism eller homofobi. Jag är väl för inåtvänd och asocial för att känna av dessa kollektiva känslovågor. Kan någon förklara. Är det det där med räntorna som utlöst allt detta hat och all denna förföljelse? Känner mig som en Kaspar Hauser.
Judarna (allihopa?)avrättade Jesus? Jaha, men Romarna var också högst inblandade och jag har inte hört talas om samma agg mot italienare pga detta. Märkligt.

2014-03-18 @ 17:25:56
Postat av: Klaus

"Men DEN hade inte gjort det utan torn" skulle det ha varit.

2014-03-18 @ 17:27:05
Postat av: Lars

Tack Alma för att du är du :) ett tidigare inlägg du skrev om att få lov att ha ett "eget rum" betydde så mycket för mig idag.

2014-03-18 @ 21:14:27
Postat av: Alma-Lena

Oj, vad kul att få så många kommentarer, tyvärr hinner jag inte ens under fastan sköta min blogg som jag borde.

Jag svarar er var och en som jag brukar men vill bara säga hur glad jag blev av att detta lästes, för jag vill verkligen sätta ljus på denna fråga liksom på den kära Kassia.

2014-03-20 @ 11:15:31
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Andreas: Du är ju långt ifrån ensam om att vara ersättningsteolog. Men Paulus var det inte. Jag tror inte de kristna ersatt judarna, bara kompletterat. Jag tror Guds frälsning alltid gällt hela skapelsen men att de heliga berättelserna fick förvaltas av judarna inte för att de var mer värdiga än andra utan för att det var ett så osannolikt folk att välja. Ock kanske just därför blev det så bra att berättelserna faktiskt bevarades, att Gud faktiskt besökte sitt folk i Jesus och att frälsningen kom alla till del. Men det var juden Jesus som dog på korset. När Gud blev människa blev han jude. Det visar det Paulus beskriver i romarbrevet, jag citerar här kapitel 3:1-4"Vilket företräde har då judarna, vilken fördel ger omskärelsen? En stor fördel, på alla sätt. Först och främst: Guds ord anförtroddes åt dem.Och om nu några har visat sig trolösa, skall då deras trolöshet upphäva Guds trofasthet? Nej, inte alls: Gud är sann – sedan må varje människa visa sig vara en lögnare; som det står skrivet: Du skall befinnas rättfärdig i dina ord och segra när man anklagar dig."

Därför kan jag aldrig tro att vi hedningar ERSATT judarna, vi är ett komplement. De första kristna var ju samtliga judar men Petrus fick veta att hedningar också fick vara med, men aldrig att vi skulle ersätta judarna.

Dessutom har Jesus sagt "på frukten ska trädet kännas" och jag kan knappast tänka mig en värre frukt än ersättningsteologins Helenas bråte på tempelberget är ju bara ett uttryck och tyvärr bara ett av de mildaste.

2014-03-20 @ 12:01:35
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Mina minsta bröder: Du har förstås rätt i det du skriver om att många inte är ilskna på judarna för judendomens skull utan pga övergrepp mot rättigheter i staten Israels namn, men att svenska kyrkan tar tydligt avstånd från antisemitiska uttryck i alla lägen håller jag inte med om. Jag kan inte se annat än att SvK, som många andra mäter Israel med annan måttstock än andra länder och judarna på annat sätt än andra folkgrupper.

Jag gör en jämförelse nu med Liberia. Liberia är lika stort som Norrbotten och bildades för att frigivna amerikanska slavar skulle kunna återvända till Afrika. Alla hade förstås inte rötterna just i Liberia, men det var den landremsa de kom till. Det fanns förstås befolkning i Liberia innan dess också ochd e välutbildade före detta slavarna blev snabbt deras överhöghet. Spänningarna som det ledde till startade konflikter av olika slag och till slut ett långt och blodigt inbördeskrig med fruktansvärda konsekvenser för de inblandade. Detta inbördeskrig tog slut för ett drygt decennium sedan.

Svenska kyrkan har sedan länge kontakter i Liberia och en systerkyrka i de delar som domineras av de liberianer som aldrig varit slavar i Amerika. Hur mycket uppmärksammades inbördeskriget på den tiden i SvK om man jämför med Israel-Palestinakonflikten?

Hur många dokument liknande Kairos skrev SvK under på den tiden?

Hur många afroamerikaner fick utstå glåpord i Sverige pga denna konflikt och hur många kommunalråd i Sverige ursäktade trakasserierna med att inbördeskriget i Liberia pågick?

Det kanske förekom något sådant, men knappast av den kaliber som judar fått utstå i exempelvis Malmö eller Frankrike med ursäkten vad staten Israel gör.

Jag är minnesgod och engagerad i frågor som rör Afrika och SvK, som du vet, och jag kan inet minnas en enda sak som kan jämföras med bojkottskrav och märkliga ursäkter för antisemtism som man kan höra från SvK-håll i Israel-Palestinakonflikten.

Jag vill påstå att det är antisemtismen som styr i detta fall. Jag vill också påstå att det är en andlig sak och inte enbart en mänsllig som gör att det moraliska kravet på israel och judar över hela världen alltid varit så mycket högre än på alla andra folkgrupper.

Jag har aldrig någonsin eller någonstans hävdat att Palestinierna inte har rätt att bo i sitt land, men jag vill med emfas också hävda judarnas rätt att bo i sitt land. Som kristen ser jag liten vits med nationalstater och jag tycker devisen "ett land ett folk" är en styggelse och dessutom omöjlig att genomföra. Men tråkigt nog verkar det knappast finnas något annat sätt för det judiska folket att få ro än att de har en egen armé och ett eget land. I detta land finns det också bevisligen plats för andra men jag ser inte något ondskefullt i att det finns ett sådant land. Tyvärr förekommer till och med kristna (men mestadels muslimer) som tycker att judarna ska ut eller som Hizbollah vil: samla alla judar i lilla landremsan Israel och sedan utrota dem där.

Liknande retorik hörs aldrig om någon annan etnisk grupp. Jag vill hävda att det beror på andliga orsaker och att ersättningsteologin är av samma andas barn.

Ersättningsteologin är nämligen oerhört mycket äldre än sionismen. Du som är intresserad av frågan kan ju också läsa dig in på Östromerska rikets kristna historia. Det är inte alls bara Kassia som kallade judarna för mänsklighetens fiender på ett helt annat sätt än juden Paulus någonsin tänkt sig att man skulle använda det uttrycket. Att ordet pogrom är av slaviskt/kristet ursprung är inte någon slump och att det är många hundra år äldre än sionismen är inte heller bara en händelse.

Du ser ju här ovan att en högst vanlig och klok EFS:are ser sig som ersättningsteolog och det gör han inte för att vara "antisionist" utan för att kyrkan lärt så genom tiderna, liksom Luther och hans efterföljare.

Vilken förklaring har du till att vi behandlar judar och den judiska staten Israel helt annorlunda än andra folkgrupper om inte det andliga finns med?

2014-03-20 @ 12:46:47
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Klaus: Du säger det så bra och så exakt! Håller med till hundra procent. Jag är nog också lite enstörig OCH störig, för jag fattar inte alls hur man ids dra folk över en kam och bara hata på helt ofattbar grund.Dessutom är din liknelse med tuppen perfekt! Den tar jag med mig!

2014-03-20 @ 12:49:36
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Lars: Du min mest långvarige bloggvän, vad glad jag blir. Jag skriver ju med dig liksom bredvid mig eftersom du så troget följt mig genom åren och då är det ju roligt att det är till glädje för dig.

2014-03-20 @ 12:52:28
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Klaus

Det där var allt väldigt bra skrivet, Alma. Lärorikt.

2014-03-20 @ 20:30:15
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Svar: Du skriver ”Jag kan inte se annat än att SvK, som många andra mäter Israel med annan måttstock än andra länder och judarna på annat sätt än andra folkgrupper.”

Din retorik påminner mycket om Ulf Öfverbergs sätt att argumentera i debattinlägget http://www.sverigeisrael.se/index.php/nyhets-arkiv/293-vilka-fler-laender-ska-kyrkan-bojkotta-ulf-oefverberg-i-expressen

” Vilka fler länder ska kyrkan bojkotta? ” leder till uppenbart absurda slutsatser. Så länge man inte kan bojkottar Indien , Ryssland , Iran , Kuba , Syrien eller Kina kan man inte bojkotta bosättarvaror från Västbanken. Att försöka sig på en köpbojkott av Syriska varor eller från Kina är inte särskilt verkningsfullt, man ”måste väja de strider man anser sig kunna vinna.” Dessutom Kina och Syrien är diktaturer, Israel är en demokrati och har en hemmaopinion. Argumentationen känns igen från bojkotten av Sydafrika. Och visst agerar Sv Kyrkan i andra konflikter tex. I Kongo se

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=701922

För det är det Svenska kyrkans kampanj handlar om, ursprungsmärkning. Ingen generell bojkott av alla israeliska varor, utan av de som producerats på ockuperad palestinsk mark för att sedan ge vinst åt israeler istället för åt palestinier
http://svenskakyrkan.se/?di=1051861

Du frågar ”Vilken förklaring har du till att vi behandlar judar och den judiska staten Israel helt annorlunda än andra folkgrupper om inte det andliga finns med ”

Blanda gör ett misstag när du nu blandar ihop judar och staten Israel. Judar världen över reagerar på denna sammanblandning se länkar Jewish Voice for Peace's

http://youtu.be/t75H5wuM1MU

http://youtu.be/M4Mo8Whjy0c

2014-03-20 @ 21:42:24
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.se
Postat av: Alma-Lena

Klaus: Tack!

2014-03-21 @ 11:32:32
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Egon: Käre vän (jag är inte ironisk, du har för mig blivit en kär vän), jag blandar alltså INTE ihop Israel och judar även om jag kritiserar många, bl.a inom min egen SvK för att göra det.

Jag menar att orsaken till att Israel bemöts helt annorlunda än alla andra stater beror på att det är en judisk stat eftersom antisemitismen har en så lång historia både inom kristenheten,islam och övriga världen. Eftersom folk inte kan skilja Israel från judar runt om i världen blir judar attackerade i Sverige när Israel bombar Gaza och när Isarel dödar Hamasl-ledare vandaliseras synagogor i Sverige och Frankrike just för att Israel och judendomen inte skiljs åt i allmänhet.

Min blogggpost handlar om varför det är så här. Varför Israel bedöms annorlunda och varför människor som aldrig satt sin fot i Israel måste klä skott för det Israel gör pga sin etnicitet/religion. Trots att de kanske, precis som jag, ogillar en del av det staten Israel gör. Mitt svar till dig ger ett exempel(av många) på när reaktionen i stort sett helt och hållet uteblev i en konflikt med liknande bakgrund som Israel-Palestinakonflikten. Dit SvK dessutom har starka band. Ser du inte alls någon diskrepans där?

Om Ulf Öfverberg: Om nu någon uttryckt sig precis eller liknande som jag-good for him! Vi har inget gemensamt, har aldrig läst honom och troligen hittar han inte till denna lilla blogg så han kopierat mig. Men säger man något som faktiskt kan stämma kan nog någon annan ha kommit på liknande saker. Jag vet inte vad du vill säga med Öfverbergs text, är han en hemsk person? Blir jag en hemsk person av att skriva liknande saker som han? Genom att tycka liknande saker som han?

Guilt by assocciation trodde jag du höll dig för god för. Du vet ju att jag mestadels håller med dig i det mesta. Blir du nu en dålig person i dina egna ögon därför att vi tycker olika om SvKs agerande och icke-agerande i olika konflikter? Du ser, guilt by association är tokigt.

Du säger inget om Liberia. Fick du någonsin se liknande reaktioner på det horribla inbördeskriget där (som påminner mycket om Israel-Palestinakonflikten men MYCKET blodigare, grymmare och mer omfattande) i SvK ( eller något annat svenskt sammanhang) som det SvK gör i Israel-Palestinafrågan?

Du vet att jag tycker som du i de flesta stycken men det oproportionerliga intresset för Israel-Palestinafrågan i exempelvis SvK tyder på att mitt resonemang ovan stämmer. Nämligen att Israel med sina associationer till judendomen får en annan behandling än andra stater pga judendomen och det beror på ett andligt motstånd mot detta lilla udda folk. Ett motstånd som långt innan 1948 skapade antisemtismen i världen (med sitt första tydliga uttryck i perserrikets försök att utrota judarna långt innan år 0). Antisemitismen fick visserligen en fruktansvärd höjdpunkt med holocaust men den är sannerligen inte utplånad på något sätt.

Jag tycker inte vi ska bojkotta Indien, Liberia, Kina eller Ryssland. Men vad är fel i ursprungsmärkning också av dessa länders varor och tjänster?

Bojkott mot lilla Israel är ju både pinsamt och märkligt på många sätt. Men det är delvis en annan fråga än den jag tar upp här. Jag kan bara säga att det är enkelt att få med sig folk i att bojkotta judar, det var inte alls svårt i Tyskland på 30-talet heller.

Något svårare blir det nog med länder som Ryssland, Kina osv. För det finns ingen association till judar eller romer där och då blir de flesta kluvna och börjar titta på realpolitik, vilket jag vill mena inte görs med Israel. Där reageras med känslorna. Och jag tror på goda grunder att det beror på att de flesta inte klarar av det jag gör: skilja på judendomen, enskilda judar och Israel.

Annars hade Israel-Palestinakonflikten varit glömd för länge sedan precis som ingen bryr sig om Liberia, Västsahara/Marocko, Sri Lanka, Kongo eller att små flickor systematiskt utrotas i vissa indiska delstater liksom barn med Downs syndrom medvetet utrotas i Danmark.



2014-03-21 @ 12:10:31
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Dessa mina mista bröder

Gary Burge är professor i Nya testamentet han var en av talarna vid den nyss avslutade ”Christ at the Checkpoint 2014” där han talar just om "Dialogue on Replacement Theology" Tillsammans Daniel Juster som är grundare av Förbundet för messianska judiska församlingarna

http://vimeo.com/89570014

2014-03-21 @ 12:44:22
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Alma-Lena: Även du är en kär vän, när man bara möts i komentarsspalter kan det lätt uppstå missförstånd. Mycket tror jag beror på den skilda kyrkomiljö du och jag befinner oss i, jag i en Pingstförsamling där teologin ”kristen sionism” är stark, där man ”står upp för Israel” och ger stöd åt ockupationen och motstånd att ” ge bort land som gud har gett dem ” se exempel här :
http://www.dagen.se/opinion/asikt/be-for-fn-omrostningen-om-palestina/

Du som befinner dig i Sv. Kyrkan har inte upplevt denna teologi, som jag är så ”fed up” av och där jag blir kritiserad av Pingstledare för mitt fredsengagemang:
http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/2012/05/sten-gunnar-hedin-och-verkligheten.html

Det därför jag reagerar så starkt när du ifrågasätter kravet att ursprungsmärka varor som produceras i Israeliska bosättningar. Vi borde träffas, en lunch på Valhall?

Postat av: Alma-Lena

mina minsta bröder:Klart vi ska! Var som helst men jag har bara lunch på onsdagar ( så är det i mitt jobb) hoppas det blir snart!

2014-03-23 @ 06:46:28
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0