Tömarbete-kurs med Anders Eriksson PRAKTIKEN

 
 
 
 
Lördagen ägnades i sin helhet åt hästar. Efter morgonens övningar med mina älsklingar här hemma for jag till Haparanda ryttarförening där Anders Eriksson höll en kurs- och inspirationsdag om hästens förutsättningar för arbete och tömarbete i teori och praktik. Här tömkör han en femåring som, liksom min egen lilla Smilla, hade svag framåtbjudning. Jag tyckte han fick till denna ängsliga men unghäst-loja valack riktigt bra, men det märktes att Anders var van vid hästar med mer go i.
 
Det bästa med den parktiska delen var att Anders tog den tid varje häst behövde, det lärde mig enormt mycket. Han visade också hur olika hästar svarar olika och behöver olika behandling. Den loja ynglingen behövde inte jobba med ena tömmen bakom rumpan men frieservalacken nedan längde överlinjen ordentligt först efter att tömmen hamnade under svansen och ramade in honom och bettet hängts upp med en westernstrap över nosryggen.
 
 Först hade den femåriga friesern denna huvudposition med spänd och sänkt rygg konstant. Efter några minuters tömarbete med Anders först och sedan med sin människa längde han sig så här fint:
Tyvärr blev det mörkare i ridhuset på eftermiddagen så bilderna blev suddiga eftersom jag åkt ifrån kameran och fick ta mobilen till fotodokumentation, men jag hoppas det syns hur han länger överlinjen här.
 
Som nummer två kom en finnhäst in som inte körts på ett tag, jag hade stora förväntningar med stiliga Pålle i tacksamt minne bevarad. Men hon såg för ynklig ut. Efter en stunds voltarbete och sidvärtsrörelser framför wagonette fick hon dock ett helt annat uttryck. Som Pålle blir ju ingen men det syntes att hon inte var ett förvuxet undernärt russ i alla fall:
 
 
Precisionskörning i ridhus med finskt kallblod med en mästare på kurkbocken är sannerligen en upplevelse att se live.
 
Några punkter att tänka på:
Alltid hålla händerna under armbågshöjd så blir häst och människa avspända.
Människans kroppsposition bestämmer hästens position lika mycket på marken och kuskbocken som i sadeln.
Tömmarna ska inte vara sträckta utan verka med sin tyngd utan att rycka hästen i munnen.
Kapson med en töm fäst mitt på nosryggen länger hästens överlinje och får den att släppa fram huvudet även i tömarbete från marken.
Kromgarvat läder är ohållbart för miljön, de människor som tillverkar det, syr i det lädret och för den som ska använda det. Vegetabiliskt garvat läder håller länge och belastar varken miljön eller dem som arbetar med det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0