She took the words out of my mouth

 
Ibland säger någon något så smart att man önskar man sagt det själv. Det hände mig idag när jag läste hur den katolska feministteologenTina Beattie förklarar varför hon är kvar i den katolska kyrkan. Jag är ju inte katolik men om man bara läser kyrkan så stämmer detta väldigt bra på mig:

”Progress is a dubious concept, and our rights and freedoms are daily corroded by the politics of greed, power and wealth. The Catholic Church has a rich tradition of social teaching and solidarity with the poor which challenges these neo-liberal corporate values and offers a different way of living. It is a rich and diverse tradition, weaving together a vast multicultural family that defies the growing xenophobia and exclusivity of modern western societies. It offers a perspective from which to evaluate our muddled values and short-term goals against a more enduring and hopeful outlook on what it means to be human.

The church’s intellectual heritage is a complex mixture of theology, philosophy, art and science that enriches the mind, even if its own leaders have tended to be the worst enemies of this tradition – the sex abuse scandal has revealed a malignant darkness at the heart of the hierarchy. Yet all this is just as true of life outside the church.

One should expect better of those who claim to be Christian, but in reality we humans are a species with a peculiar proclivity towards violence, shame and corruption. Christians call it original sin, and I find in the Catholic church a powerful narrative of hope and redemption in the midst of that. It is surely worth struggling for.”


Kommentarer
Postat av: Lars

Verkligen sant :) ska man tala katolsk tro har väl nästan Tolkien blivit något av en världs kändis, finns hur mycket kul som helst när man gräver kopernikus som var kanik (korherre)i sin hemstad och amatör astronom sidan om på fritiden, fader Georges Lemaître som la grunden till big bang och gjorde den till vetenskap.J.K Rowling med sina fantastiska harry potter böcker och filmer.

Ja dom 5 år jag arbetat hos kyrkan har man lärt sig mycket om växter och djur, gravstens historia,kultur svensk historia och tycker det är en gemytlig arbetsgivare inte så rått och hårt som "utanför murarna" kyrkpolitikerna och högsta chefen inom kyrkogårdsförvalningen kommer och hälsar på 1 gång i månaden och bjuder på frukost frallor och kaffe, väldigt trivsamt.

2014-10-14 @ 20:54:40
Postat av: klaus

Ja, trots allt.

2014-10-16 @ 10:09:10
Postat av: klaus

18 okt: Bra att du fräste ifrån mot gubbarna grabbs på Swärds blogg.
En del där tror jag inte går att nå, inte via en blogg i alla fall. Undrar hur många som är mer formbara som läser där? Du har ju helt rätt att det i så fall behövs en motröst där. Men ORKA, som de yngre säger..

2014-10-18 @ 16:31:52
Postat av: klaus

19 okt:Efter det att du gjort, vad anser, tidernas största övertramp (Breivik-formuleringen) så har jag anslutit mig och blir väl utstött ur "gemenskapen" nu..

2014-10-19 @ 09:34:41
Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, vi har bara varandra och det är inte så lite!

2014-10-21 @ 05:34:33
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Klaus: Stefans blogg just nu gör att man verkligen behöver fundera på det Tina Beattie säger här. Jag gick in och läste nu och jag tackar dig för att du orkar kämpa trons goda kamp.

2014-10-21 @ 05:36:33
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0