Att bli sittande ensam och utan Valentinkort i brevlådan

Igår var det Alla hjärtans dag en dag som fyller vissa med skräck, i alla fall i USA där traditionen att ge Valentinkort till någon man gillar är stark. I Snobben får hans pojke, Kalleponken, aldrig några kort och ligger deprimerad under den tomma brevlådan varje 14:e februari. Han skulle behöva läsa dessa ord av Maria Küchen från andaktsboken jag följer i år,  Ett liv i din dag:
 
"För den som aldrig fått en ros eller ett kärleksbrev på alla hjärtans dag kan det kännas som ett hån att höra: "Gud älskar dig, Jesus älskar dig." […] Men ändå: Att finnas till är att vara älskad. Det är så.
 
Att leva, att andas, att ha ett hjärta som slår , är att vara älskad. Det går att omfamnas av denna insikt i stunder av ensamhet och förtvivlan, att somna trygg och lugn  värmen från den, i dag och alla andra dagar, jag vet det för jag har varit där."
 
En glad hund kan också hjälpa, men alla tål ju inte hundar eller har av andra skäl inte denna kärleksbomb i sitt liv. Lille Karl har dock sin Snobben. Hunden lever verkligen efter devisen som Jessika Gedin formulerade i Alla hjärtans dags Spanarna: "Kärleken behöver ingen dag, den behöver en livstid."
 
Som kan illustreras av denna bild av Elva som distraherades av att valla hästarna när Kapten och jag gick ut i skogen tidigt den 14:e februari. När hon upptäckte att matte försvunnit rusade hon i mitt spår tills hon hittade mig.  Tänk att det finns någon som så hjärtskärande gärna vill vara med just mig. Tur för mig att du finns och tur för lille Karl att Snobben finns.
 
Och har du ingen hund, kan du vila tryggt i dessa ord om Gud i Salomos Vishet 11:24:
 
"Du älskar allt som finns till och avskyr ingenting av det du skapat, ty du skulle aldrig gett gestalt åt något du hatade."
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Hehe ja Elva ser verkligen lycklig ut när hon kommer rusande på vägen, en riktig kärleksbomb :)

"Fria tidningen" skriver att i Frankrike har djuren nu fått status som kännande varelser

http://www.fria.nu/artikel/116714

För den som kan latin vet att engelskans "animal" har sin rot i Anima som betyder själ eller ande och animera betyder då att ge liv (själ). Engelskans "animal" fångar inte alls latinets inehåll men det gör Salomos vishet . Hundar är riktiga slickisar, men brist på kärlek blir det inte ;)

Svar: Ja, allt som lever rör sig och har en själ, speciellt Elva är verkligt animerad=) hon är en liten kärleksbomb, men inte så slickig. Kapten är värre där.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-15 @ 09:27:48
Postat av: klaus

Det finns en liten enkel och glad sång av Van Morrison, som för mig är mina älskade hundar och jag har ibland sprungit och busat med dom och sjungit den, och den är så jättesmärtsam när hunden gått vidare. Den heter "come running" och finns på Youtube.  Den är ju om människor,  men för mig om lyckliga stunder med ett älskat djur.

Svar: Gillar verkligen Van Morrisons finurliga musik, det blir ett nytt inlägg!
barockbloggen.blogg.se

2015-02-15 @ 17:20:56
Postat av: klaus

http://youtu.be/78JvlJrA6wI

2015-02-15 @ 17:28:14
Postat av: Bråddjup

En riktig lyllo är man. En sån som får hjärtligt godis av sin älskade på Alla hjärtans dag.
Hela Moondance är f.ö. magiskt bra. Den gamla vinylen åker fram i kväll, den saken är säker.

Svar: Tur att du slipper buspojkarna då så den här vinylspelaren får leva ett tag till. Du får gömma den till sportlovet.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-16 @ 18:21:46
Postat av: ulla

Fint med dina reflektioner över dagen.Det där kortet får vi vänta på ,kanske ett annat år, för det finns så mycket annat som vi får om vi bara öppnar våra ögon och njuter av här och nu.
Kram

Svar: Precis så är det. Det är ingen mening med att deppa under brevlådan det är på andra platser det roliga händer. Snart är du ju farmor också om allt går väl. KRAM
barockbloggen.blogg.se

2015-02-17 @ 06:19:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0