Den glada änkan

Giotto såg scenen i templet på detta sätt, Hanna står bakom Symeon, de flesta ikoner målar dock henne  bakom Maria. Hon står här med en skriftrulle i handen vilket är en symbol för att hon är profet.
 
 
När jag var tre år och på något slags läger för söndagsskolebarn fick vi barn frågan vad vi ville bli när vi blev stora. Stolta släktingar har då meddelat mig att jag svarade: "Jag ska bli änka för karlar är så besvärliga."
 
 Mitt svar gav naturligtvis upphov till skratt, och gör så än idag, men sedan urminnes tider och ända fram till våra dagar har detta att bli änka varit en sorts livets högvinst för många kvinnor, där hade jag som treåring förstått något. Som änka fick man en frihet som var otänkbar som ogift eller ännu värre gift. I vissa länder blir en änka myndig, åtminstone om hennes söner är små. Så var det i Sverige trots att kvinnor i allmänhet inte var myndiga livet ut. Att bli änka var alltså inte alltid en tragedi utan ett tillfälle att tänka igenom vad livet som självständig ska användas till.
 
En kvinna som tog till vara sitt änkestånd på ett ovanligt sätt var profetissan Hanna. Hon hade i sin ungdom blivit änka efter sju års äktenskap och sedan fick hon göra det hon helst ville och det var att ständigt vara i templet och utöva sin tjänst som profet med fasta och bön.
 
Så här berättar Lukas om när Jesus bars fram i templet den första Kyndelsmässodagen:
 
Där fanns också en kvinna med profetisk gåva, Hanna, Fanuels dotter, av Ashers stam. Hon var till åren kommen; som ung hade hon varit gift i sju år, sedan hade hon levt som änka och var nu åttiofyra år gammal. Hon vek aldrig från templet utan tjänade Gud dag och natt med fasta och bön. Just i den stunden kom hon fram, och hon tackade och prisade Gud och talade om barnet för alla som väntade på Jerusalems befrielse.
 
Hanna är en av de friaste människor jag känner till , och den gladaste änkan, och hon har varit ett föredöme för mig sedan jag var barn i att berätta om barnet som ska befria Jerusalem. Ett tydligt tecken på det osynliggörande som alltid drabbat alla kvinnor, men allra mest dem som inte motsvarar förväntningarna på hur en kvinna bör vara, är att Kyndelsmässodagen alltid fokuserar på Symeons lovsång och inte på Hanna som är den första kristna missionären som vi känner till.
 
Hon är en kvinna som gör något okvinnligt; hon är heltidsprofet i templet i Jerusalem. dessutom är hon över 25, den ålder som kvinnor helst inte ska överskrida och gör de det ska de skämmas och göras osynliga i samhället. Hanna ger inget intryck av att skämmas och hon verkar inte ha något emot att höras i sitt samhälle. Hade hon varit så diskret som 84-åriga kvinnor bör vara hade hon näppeligen kommit med i Bibeln.
 
Nej, Hanna gör inget för att vara den där perfekta kvinnan som skäms för att hon inte haft den goda smaken att dö ung; hon bara gör det som hon brinner för utan att bry sig om vad "folk ska tycka". Till trots mot förväntningarna på sitt kön och det faktum att hon inte är av Levi stam, prästernas stam i Israel, tar hon tempeltjänst på heltid och livet ut. Gud belönar henne med det stora uppdraget att bli den första som berättar om Jesus i större kretsar. Det var rätt åt henne!
 
Bach Kyndelsmässokantat får förgylla denna Kyndelsmässodag. Bas-solist: Peter Kooy sjunger Symeons roll. Philippe Herreweghe leder La Chapelle Royales kör och orkester:
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: klaus

Men ekonomiskt måste det ha varit svårt för många. Fick de gifta om sig?

Svar: Egentligen måste de gifta om sig, men hade de ekonomi för det eller en son eller far som lät dem förbli änkor kunde de leva så här fritt. I Norden var det tillåtet för änkor att ha företag och ta över mannens egendom från kristendomens inträde.Men på andra håll var det inte så. Hörde en intervju med en irakisk kvinna vars man dödats i terrorattentat hur hon får kämpa för att släkten inte ska gifta bort henne. I lasetadianismen anses en änka/änkling störd om de inte genast gifter om sig. Men i den första kyrkan fanns plats för änkor även de fattiga. De är ju en grupp som Paulus diskuterar med församlingarna om. Det var en början på klosterväsendet att vissa var "församlingsänkor" på samma sätt som Hanna. det är också spännande att de då fick manlig religiös funktion- eat this Dag Sandahl et al.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-07 @ 23:13:10
Postat av: Lars

Härligt :) ja ordningen hos gud är verkligen omvänd.

Vi har också ett gäng pensionärer i kyrkan som utgör bönegruppen som oftast är änkor/änkemän som beslutat att istället för att bara sitta hemma och titta på väggarna ge sina återstående år för kyrkan och sina medmänniskor. Hanna var ju väldigt speciell med profet gåva. Men stämmer som du säger synen på äldre tanter, läste på nätet precis någon som ville visa en nidbild av kyrkan en nästan tom gudstjänst och längst fram satt några äldre damer och med det ville personen visa att kyrkan var ingenting, men den som vet något om kyrklig verksamhet vet ju att dessa äldre är en trogen stomme och ska inte föraktas under 70-80 talet såg det väl ut så i många landsortskyrkor några få åldringar som kom på gudtjänst men sedan dess har det ju svängt på många håll.

Svar: Så bar att du tog upp detta med bilden av kyrkan. Jag säger också, so what om det bara är kvinnor i hög ålder som går i kyrkan? Bönetanter som Hanna och hennes systrar kan betyda mycket mer i evighetens perspektiv en unga män i karriären. Vi ser inte med sanningens ögon när vi menar att äldre kvinnor gör kyrkan obsolet. Dessutom är det unga i kyrkan den generation som saknas är min, vi har inte tid.
Jag förstår era änklingar/änkor, när man hamnar id en situationen har man tid, det finns knappt av den varan nu mitt i livet. Jag tror inte kyrkorna blir tomma för sedan får de stressade medelålders mer tid, och nya unga kommer till som blir medelålderströtta och sedan kommer igen som gamla.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-08 @ 00:34:48
Postat av: Lars

Absolut Alma, här i skåne vad jag sett finns det arbetslösa,ensamma och äldre som börjar fylla på kyrkorna, är livet hårt och tråkigt/meningslöst i samhället så kan kyrkmiljön vara betydligt mer konstruktiv och uppbyggande,som jag tror många människor behöver i dessa tider är så glad att jag arbetar "innanför murarna" har ju arbetat för kyrkan nu i 5 år och för det mesta är det en positiv miljö att vara i :)

Svar: Jo, det är så här med, med skillnaden att yngre också är flitiga i kyrkan men medelålders orkar inte. Jo, det är en nåd att få jobba inom kyrkan. När jag var liten ville jag som Samuel och Hanna, Fanuels dotter, bo i krykan. Jag fick jobba där, det var bättre. Lite knöligt att sova på kyrkbänkar och laga mat i sakristian.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-08 @ 09:09:32
Postat av: klaus

Åh, vad det känns härligt när man tänker så!

Svar: Ja, jag tänker ofta så: allting har sin tid och allt är skapat skönt för sin tid, som Predikaren, den vise, sa.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-08 @ 09:45:00
Postat av: Lars

Sant klaus, när jag började praktisera hos svenska kyrkan hade jag försöjningsstöd och arbetsförmedlingen var inte speciellt vänliga att ha att göra med och inte heller social förvaltningen..blev skickad en gång till tandläkare och var tvungen att dra ut 2 inflamerade tänder och rotfylla en med brev från socialen att dom betalar och tandläkaren som skulle undesöka mig som kom ut med diskhanskar och spottskärm på huvudet han trodde väl jag hade HIV eller gulsot för att jag var från socialen...ja du kan tänka dig hur man kände sig, ett riktigt skitliv...innanför kyrmurarna upplevde jag det som en fredad plats som inte riktigt var lika trist som i samhället, även om man säkert kan klaga på svenska kyrkans präster på olika sätt upplevde jag mig sedd och respekterad på ett annat sätt, en del av guds familj liksom.fann ro i miljön där runt kyrkan när jag klippte gräsmattor och häckar som kyrkogårdsarbetare,läsa gravstenar, göra lite forskning i lokalhistoria osv, kyrkan bjöd på fika och mackor ibland som var super för mig som gick på försörjningsstöd och inte alla gånger fick ihop ekonomin livet i samhället har hårdnat på många sätt , det tror jag är orsaken till att man ser mer intresse idag för kyrkan än låt oss säga för 20 år sedan.

Svar: Ja kyrkan är absolut inte så dålig som många vill framställa henne, speciellt i bloggosfären. Kul att du fått behålla ditt fina jobb som passar dig så bra!
barockbloggen.blogg.se

2015-02-08 @ 16:01:22
Postat av: klaus

Jo, Lars, kan tänka mig det.
Svenska kyrkan har fått mycken kritik som arbetsgivare, men beror det delvis på höga förväntningar?

Svar: Förväntningarna är och ska vara höga på kyrkan. Men den är bättre än sitt rykte.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-08 @ 17:16:26
Postat av: Lars

Delvis kanske som du säger Klaus att människor förväntar sig att kyrkan ska vara helt fenomenal men präster är ju människor.Sen är det väl problem på sina håll i sv kyrkan men inte överallt om jag förstått det rätt

Kan inte säga att det är några större problem på kyrkogårdsförvaltningen, alltid någon som inte trivs eller passar in som slutar men inget större bekymmer.

Däremot att det varit hög omsättning på präster ,vissa blivit utköpta i den församlingen där jag arbetar delvis pga den kyrkyherde vi har . har hälsat på henne någon gång och hon fungerar ju som chef för prästerna men inte för oss på kyrkogårds förvaltningen, men uppfattar henne som fin i kanten möjligtvis snobbig och enligt vad jag hört full med ideer hur allt måste vara, kan förstå då att andra präster slutar efter ett tag och letar sig vidare, sen finns det säkert andra problem bilder på andra håll, såg att Antje.j skrev om snällhetskultur i kyrkan man tar inte tag i problem föränn det är försent.möjligt det är så bland prästerna på sina håll.

Svar: Ja, men samma kultur råder på andra arbetsplatser också, bara det att kyrkan borde vara bättre.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-08 @ 19:32:58
Postat av: klaus

Det här att åsikter om religion och Jesus är så himla många och så himla olika kanske spelar roll också.

Svar: Ja, religion kan verkligen ålocka fram det sämsta hos en besserwisser, men det allra bästa plockas fram av en nära relation till Jesus så jag tror ju närmare centrum desto mindre bråk.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-08 @ 22:58:39
Postat av: Lars

jo det är ju sant klaus, sägs taket är högt i svenska kyrkan, någon påpekade då att risken finns väl till slut att taket blåser bort och det regnar in :) motsatsen blir väl att taket är så lågt så bara en lite grupp super heliga får plats, alla tror på samma sak , då riskerar tron bli så här typ :

http://www.vads.ac.uk/x-large.php?uid=28317&sos=0

Svar: Bra liknelse om taket=) men för en klaustrofobisk person som jag känns det mycket bättre än så lågt i tak att bara de allra smalaste kan klämma sig in under det ålandes på mage.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-09 @ 03:15:00
Postat av: Lars

Men sedan kan man vända tanken vidare om tron har sitt centrum hos gud och jesus och kärlek och andens frukter finns så borde människors olika tros åsikter inte vara besvärlig även om vi kristna är en brokig samling människor.då blir skiljelinjerna lite annorlunda istället för att teologi blir skiljelinjer, blir hjärtats inställning gränserna och det lim som binder ihop

Svar: Så sant, jag skrev något liknande till Klaus nyss, men du uttrycker det bättre.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-09 @ 04:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0