Majan in memoriam

 Våren 2012 Majan med Chateau i hagen
 
Så många hästar har jag mött i mitt liv, alla har varit älskvärda på sitt sätt, men bara några få har verkligen besegrat mig totalt. Maja var en av dem. Majan, Ingas fantastiska lilla fuxdam som kunde göra vilka imponerande "moves" som helst när hon var på det humöret men var lite svårare andra dagar. Majan som aldrig gjorde en fluga förnär, inte ens hundar som bet henne i hasorna. Hon var aldrig ute efter att skrämma någon fast hon kunde vara lite skrämmande när energin var för stor. Men själv var hon lättskrämd och ville aldrig vara ensam.
 
Majan som var så tolerant mot min lilla mobbade ponny så Chateau blev tjock av alla mat hon fick äta ifred för Majan. Majan som blev Chateaus allra bästa bästishästkompis i livet, aldrig har hon haft en vän som Majan; de var som gjorda för varandra. Majan som lärde Chateau piaff och skolgalopp. Majan som lärde Chateau att gnägga hjärtslitande när kompisen lämnar hagen. Majan som lärde min Chateau att prata mycket även med mig. För några dagar sedan tänkte jag att i sommar måste Smilla få vara med henne så hon blir pratsam precis som Chateau för Chateau är tydligen inte lika inflytelserik på Smilla som Majan var på henne.Den gamla klyschan "ett stort hjärta i en liten kropp" var ingen klyscha när man talade om Majan.
 
Som ni förstår av att jag skriver i preteritum finns hon inte längre hos oss. Det här blogginlägget är ett tack och farväl till en häst som inte går att glömma.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Det finns gröna ängar och ljuvligt gott gräs "där ovan" Majan (tror Lars) :)

Svar: Det gör det!
barockbloggen.blogg.se

2015-02-12 @ 16:14:42
Postat av: Angelica

Så fint skrivet, beklagar förlusten!

Svar: Tack!
barockbloggen.blogg.se

2015-02-12 @ 17:12:39
URL: http://tonusblogg.blogspot.se
Postat av: klaus

Sådant gör mycket ont..
Och musiken du länkat till är så vacker och så smärtsam. Sångens text klarar man nästan inte att läsa och lyssna till.

Svar: Ja det är en symfoni som jag på ett märkligt sätt tröstats av så många gånger och då speciellt när djur dött. Vi sörjer ju dem också fast en del tycker vi borde skämmas för att göra så. Tillkomsten av denna symfoni är ju också hjärtskärande i så stora mått att det inte går att verkligen ta till sig.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-12 @ 19:40:37
Postat av: Johanna

Ja tänk vad vissa hästar kan ha inflytande på andra hästar...fantastiskt. R.I.P Marina.

Svar: Ja, jag är Majan och Inga evigt tacksam.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-13 @ 07:44:48
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: klaus

Sorgens smärta är ett mått på glädjen och ömheten.

Svar: Precis!
barockbloggen.blogg.se

2015-02-14 @ 10:22:38
Postat av: Madde

Ja det är så tråkigt och tomt utan Fuxfian..
Men samtidigt vet man att hon har det bra på de stora gröna ängarna tillsammans med Janne <3
Hoppas vi får tid att ses snart Lena. det är alldeles för länge sedan..
Kram från Madde

Svar: Är Janne också död? Så tråkigt! Har du någon ny häst? Vad allt hinner inte hända i byn när jag inte håller ordning på er!

Jag hoppas också på det, kom förbi under vecka 10 då är det sportlov.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-19 @ 11:01:44
URL: http://maddealmkvist.blogg.se
Postat av: madde

Ja Janne sprang över samtidigt som majan.
Tyvärr. . Men huvudsaken är ju att de slipper ha ont. .
Jo jag har en ny liten kille som heter Rambo :) Kan skicka bild till din mans fb :) Kram från madde

Svar: Gör det! Du hade verkligen otur med Janne han har nog haft mycket med sig av dålig hälsa. Jag känner en kallblodstravare vid namn Rambo i Kiruna. Trevlig i det mesta men omöjlig att lasta.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-19 @ 19:17:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0