Matmissbruk och slow feed

 
Här står Smilla och tittar på mig som skottar snö. Hon följer efter mig på sin sida av stängslet och är nyfiken på allt som händer. Hon letar inte bara efter mat. Annat är det med Chateau. Hon äter oavbrutet vid slow feed nätet som sattes upp när jag var i Kiruna och lämnade över tlll resten av familjen att sköta djuren när den här bilden togs. Det nätet är borttaget. Chateau bara åt och åt och åt. Sadelgjorden som alltid passat fick längas två hål.
 
Nej slow feed lösningen funkar inte för en matmissbrukade ponny i sina bästa år. Det som funkar bäst är att sprida ut höet i hagen, gömma det i snön och bakom träd. Då tar det tid också för Chateau att äta och hon får motion medan hon letar. Dessutom hinner Smilla ofta före till maten och det är ju en avgjord fördel på alla sätt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hö blandat med halm och slowfeedingnät är det bästa.

Svar: Fast med Chateau funkar det inte hon lämnar inte nätet innan det är tomt och hon äter inte slow utan snabbt. Min man sa att hon verkar inhalera maten, hon liksom suger ut den jättesnabbt ur nätet. Hö för tre veckor gick åt på en, trist, det blir greenguard på henne för hon blir ju sjuk stackarn. Hon skulle behöva ett myggnät för att inte bli för tjock. Det är verkligen besvärligt med lättfödd ponny.
barockbloggen.blogg.se

2015-01-18 @ 19:45:51
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0