Ökenstormen och andra drömmar som blir sanna

Som barn slukade jag hästböcker i parti och minut. De flesta har jag bara enstaka och diffusa minnen av, men Ökenstormen* av Logan Forster har stannat i mitt minne och jag läser även om den då och då med stor behållning. Den unge indianpojken Ponce som räddar livet på det svarta stoet Ökenstormen har så många bottnar och dimensioner att jag även som vuxen finner verkligt nöje i att läsa den. Som barn drömde jag förstås om att ha en sådan häst som Ökenstormen.

Svart sto med stjärn, Ökenstormen eller Smilla?

När jag lekte med bilderna från senaste resan till Jukkasjärvi såg jag plötsligt vem Smilla liknade: Ökenstormen-hon var också svart utan andra vita tecken än en stjärn i pannan. Då kom jag också att tänka på hur jag som barn i Jukkasjärvi satt i mitt fönster och såg över mot Poikkijärvi-sidan där stora ängar sträckte sig ner mot sjön. Jag drömde om att min häst skulle beta där och hur jag skulle rida den ner till vattnet för att dricka och se ut över sjön mot Jukkasjärvi. Den drömhästen kallade jag Flaming Star och det var en welshponny, en ljus fux med bläs.

Welshfux med bläs, Flaming Star eller Chateau?

Jag hade glömt denna dröm när jag många år senare fick min Chateau, welsh, fux med vit bläs. Jag bodde i Kiruna och hon skulle också beta nära mitt hem mitt i Kirunas "gamla stan". Men hon hade oturen att skada sig första sommaren och behövde rehabiliteras på torra sandmarker som en familj i Poikkijärvi hade tillgång till.** Så då fick min fux med bläs beta på exakt den äng som jag drömt om från mitt barndoms fönster i Jukkas och varje kväll red jag på sandåsarna och såg ut över sjön på mitt barndomshem i Jukkasjärvi.

Ibland blir drömmar sannare än man någonsin vågat drömma om!

Min egen Ökenstorm, Smilla


*Turligt nog trycktes den igen i en bok för alla-serien för ca 10 år sedan så den finns att få tag på fortfarande, jag köpte den därifrån,och på bibliotek finns den fortfarande.

**Tack Dana med familj!!!

Kommentarer
Postat av: Linn

Det är så häftigt hur saker och ting kan gå till ibland, jag tror på riktigt att allt det där var meningen. När jag var 10-11 år gammal och såg Cielona på ön, vem tror du jag allra helst ville rida? Jag blir så glad när jag tänker på såna här sammanträffanden, det finns definitivt en mening med det mesta som sker! :)

2012-04-15 @ 13:03:57
URL: http://linnenjohanna.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Linn: Ja Linn, "love moves in mysteroius ways" vi kände igen våra hästar, du och jag, fast vi inte visste det då.

2012-04-15 @ 17:52:55
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0