Tamars förklädnad

En annan intressant detalj i berättelsen om Juda och Tamar är hur hon är klädd när hon lurar Juda. Hon är helt tydligt beslöjad så att hon inte alls känns igen, troligen i något som liknar en Niqab. Detta att hon är påpälsad så inte ens håret syns gör inget, Juda vill ha sex med henne ändå. Hon säger inget förrän han tillfrågat henne, så det är inte något högröstat utbjudande som får Juda intresserad.

Vilket ju bevisar att kvinnans klädsel och beteende inte har någon större betydelse för männens beteende. Det talas ju om att de kvinnoförtryckande säckarna som påbjuds i allehanda religiösa sammanhang för just kvinnor är till för att männen annars inte kan styra sina obändiga lustar. På ren Barock-Olgiska kallas det snacket bull shit. I bibeln uttrycks det finare:

"Blir någon frestad är det alltid av sitt eget begär han lockas och snärjs." Jak.1:13

Hur många rättegångar i våldtäktsmål har inte tagit upp kvinnans klädsel vid tillfället? Trots att ingen någonsin frågar manliga rånoffer om hur de varit klädda vid rånet. Jag och mina kompisar hjälpte en gång en tjej som råkat ut för ett blodigt våldtäktsförsök och när jag berättade vad vi gjort för en amerikansk bekant som såg oss gå iväg med henne sa han: She was dressed for it.

Men hör här: Hon var inte klädd för det. Kvinnans kläder har INGET med saken att göra. Tamar var så påpälsad att hennes svärfar inte kände igen henne-han ville ändå ha sex med henne. I Egypten är det just nu modernt med niqab och burka, ändå trakasseras kvinnor oavlåtligen sexuellt av männen de möter på stan i Egypten. Våldtäkter är oerhört mycket vanligare i länder med strikta klädkoder för kvinnor än i exempelvis Norden där kvinnor klär sig mer fritt. I det muslimska Zanzibar ser man bensinmackskalendrar med sexiga kvinnor precis som här. Men kvinnorna där visar endast ögonen. De är ändå lika mycket objekt för männen som de bröstförstorade kvinnorna i minimala kläder som finns på svenska verkstäder med övervägande manlig personal.

Hur en kvinna än vänder sig så har hon alltså rumpan bak. Det är bara att hacka i sig. Men det är också skönt att veta, jag kan faktiskt strunta i alla mer eller mindre välmenande "råd" om anständig klädsel och får klä mig precis som jag för stunden har lust till. Jag styr inte över andra människors hjärnor, alltså kan jag inte skydda mig mot allehanda tänkbara faror hela tiden. Det gäller naturligtvis alla kvinnor. Och män.

Alltså: Tjejen vi hjälpte hem efter överfallet var snyggt klädd för en trevlig kväll, hon var inte klädd för att bli våldtagen. Det är nämligen den som våldtar som bär all skuld, utan minsta tillstymmelse till skuld från offrets sida för:

"Blir någon frestad är det alltid av sitt eget begär han lockas och snärjs." Jak.1:13


Tamar redo att förföra den nyblivna änkemannen Juda, sin svärfar?


Så här tänkte sig  Hans Collaert, sena 1500-talets Antwerpen, den gravida Tamar, tuff, stark och med Judas stav i handen. Intressant är att denna bild är likadant komponerad som den ovan. Kanske döljer sig en lika tuff dam i niqaben ovan?


Kommentarer
Postat av: h-f

jag tycker den här är bra och intressant, den här följetongen (: Du har så bra reflektioner kring den också (: Kul grej, tycker jag ! (:

2010-11-27 @ 12:08:09
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: mamma

Tack! Jo det är en intressant historia och bibeln är full av sådant här som folk i allmänhet inte tror står i bibeln. Det finns mer att hämta om Tamar,Rahab och de andra kvinnorna i Jesus stamtavla det blir mer också vad tiden lider.



Speciellt intressant blir den ju när man inser att mycket är sig likt trots alla tusen år som gått sedan denna berättelse utspelade sig.

2010-11-28 @ 16:59:44
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0