Om sagor

“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.“

G.K. Chesterton

Först som sist måste jag erkänna att jag är en helt normal mamma, jag gillar inte att mina barn spelar datorspel hela dagarna i stället för att vara ute och leka, äta,leka med lego eller dockor, måla, sova, teckna serier, musicera, spela analoga spel med mig, rida, cykla, åka skidor, skåda stjärnor-ja, allt det som de kunde göra de timmar som de ägnar åt spelande.

Jag har inte galet spelberoende tonåringar, än så länge är de små och jag får dem i säng utan att använda huvudströmbrytaren-men jag ser vartåt det barkar. Ändå kan jag förstå fascinationen de känner inför de spel de spelar-de gillar sagospel där man blir en hjälte som löser olika uppdrag och tar sig fram i sagornas underbara och hemska värld. De kan ockå bli en OS-ryttare som vinner tekniska tidshoppningar eller en boxare som slår knock på tungviktskungen.

Samtidigt som jag har allt detta tidstjuveri emot dem måste jag erkänna att datorspel ockå är bra på att berätta sagor och sagor kan man aldrig få för mycket av. Blogg-vännen Lars berättade att Divina Commédia blivit datorspel och det förvånar inte alls, den är som gjord för det. Den är t.o.m redan indelad i "levlar" som mina barn uttrycker det. Bara att programmera in och köra med andra ord.

Fantasyspel började vi med redan när jag var ung då hette de Dungeons and Dragons (Drakar och demoner på svenska) och ansågs fördärvliga som rollspel,de skulle föra sköra tonåringar till mentalsjukdom och självmord. Säkert hände just detta, tonåren ÄR en skör tid. Men samtidigt lärde vi oss att drakar kan besegras. En bra saga ska nämligen ha ett lyckligt slut. En dåligt fixad konstsaga kan ha ett olyckligt slut. Men folksagor har det inte. Barocksagosamlingen Gåsmors sagor berättar inte om en Askunge som blir gatusoperska och dör i en snöstorm, vilket var ett mycket mer realistiskt öde för ett oälskat styvbarn. Nej hon blir prinsessa och styvsystrarna får skämmas.

Sagorna lär oss att "slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar" som Strindberg skrev, för det är att leva. Livet kommer att leda dig till möten med troll som måste ut i ljuset för att besegras. Barndomen är full av prinsessor som behöver befrias, den första av alla är den prinsessa som finns inlåst i dig själv. Varulvar med en oberäkneligt livsfarlig dubbelnatur stöter vi på nästan varje dag.

Den mobbade Askungen, den lilla klena Tummeliten, den naiva Rödluvan, den smarta Mästerkatten i Gåsmors sagor lär oss att leva, våga tro på en bättre framtid och orka bli vuxna.  I en värld full av eldsprutande drakar, illvilliga demoner och grymma styvsystrar rustar oss sagorna med livsmod.



Kommentarer
Postat av: Lars

Jag ser det spelet jag spelar WOW, som har 13 miljoner abonnenter varför sitter folk så många timmar framför skärmen ? jo detta ger lite svar kanske:



http://www.youtube.com/watch?v=BCr7y4SLhck&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=z3E3Vf_7iNU&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=yZy9ziutmaA&feature=related



I dag tycks världen bara handla om arbete och ekonomi och realism snus torr realism, finns inte plats för alkemister som söker den vises sten inte drakar eller riddare eller paradis men i spelens värld finns det fortfarande och i troende människors hjärtan :)



p.s besegrade en drake i morse en annan sak jag lagt märke till är att svenska ungdommar pratar 100 % engelska vilket är bra och många lär sig hur man ska lägga upp taktiken för att besegra monstrena leda en grupp och dela ut order till folk hur dom ska spela via headset och man får många vänner i olika länder det är bra, möjligtvis minus är om man inte kan sluta spela utan sitter vid skärmen 14 timmar per dag typ, tråk kristna som tycker det inehåller magi gäspar jag åt :D gör inte kristendom det då.Många ungdommar säger mitt hjärta kommer alltid att vara kvar där i wow, ja om episka/spirituella sånger och paradis miljöer når dessa människors hjärtan så är det rätt bra tycker Lars från sin tros horisont... :D

2011-12-04 @ 14:10:19
Postat av: Linn

Fint och tänkvärt! :)

2011-12-04 @ 15:29:33
URL: http://linnenjohanna.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Lars: Du skulle nog gilla Divina Commédia både som bok och som spel. Vi engelsklärare gillar WoW för våra elever blir så trygga med att använda engelska. Tyvärr är det så att de elever som skulle behöva det inte spelar så komplexa spel med berättelser och samarbete.



Linn: Vad glad jag blir! Tack!

2011-12-04 @ 20:19:38
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Jo funderar på det om spelet är något för mig :) kul att ni använder wow för att träna engelskan.

2011-12-05 @ 00:09:17
Postat av: Anonym

Lars: Ja, som vi språklärare säger_alla sätt är bra utom de tråkiga. Språk är så svårt att lära sig att man måste öva i lustfyllda situationer. Inte bara spel förstås, men det är en del.

2011-12-05 @ 11:07:52
Postat av: Lars

hmm det har du helt rätt i Alma tänk om vår gamla matte lärare var så förståndig ;)

2011-12-05 @ 17:09:03
Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, vi på språk hävdar ju förstås med bestämdhet att vi är de förståndigaste lärarna=)

2011-12-05 @ 20:58:33
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Linnea

Betyder det att jag kan få Skyrim.? :D

2011-12-06 @ 22:03:56
URL: http://snokristall.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Linnea: Det betyder att du får läsa Gåsmors sagor hur mycket som helst.

2011-12-07 @ 06:33:23
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Rebecca Torstensson

Drakar finns ju inte där emot på spel och i sagor men inte i riktiga världen. :)



kram

2012-03-22 @ 17:05:23
URL: http://rebeccatorstensson.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Rebecca Torstensson:Men sagor kan vara mycket sanna och att besegra drakar behövs varje dag; mobbare i skolan till exempel.

2012-03-23 @ 06:36:12
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0