Jojk and roll del 6 Urmodern Mari Boine

Mari Boine är den internationellt mest kända norska artisten och blev erbjuden att sjunga på OS i Lillehammer 1994 men hon vägrade att göra det för att inte bli ett minoritetsalibi och Morten Harket, en numera inte så aktiv sångare, fick hoppa in som stand-in.

Musikscenen på Nordkalotten hade knappast varit så levandes om det inte vore för Mari Boine uppväxt mitt i arktiska klämsångsbältet med laestadiansk psalmsång, jojk och afroamerikansk populärmusik som musikaliska influenser och en begåvning och kreativitet för att uttrycka denna mix på sitt alldeles egna sätt. Hon "upptäcktes" av Peter Gabriel och var en av hans första musiker på Real World Records och är nu en av de riktigt stora inom det som kallas världsmusik. Det märks på Elin Kåves Áibbas jaska att just världsmusik är en viktig influens i Nordkalottens musikvärld.

Mari Boine var dock först och är fortfarande störst. Hon föddes 8 november 1956 Gámehisnjarga i Finnmark i en sjösamisk, laestadianfamilj. I början på 1980-talet började det höras att det fanns en begåvad sångerska vid namn Mari Boine Persen. Hon medverkade vid festivaler, gav ut skivor, turnerade och så gavs hennes storsäljare Gula gula ut igen av Real World music och hon blev världsberömd.Här är hennes Myspace-sida med fri musik.

Här blandar hon laestadiansk psalmsång med jojk när hon sjunger "Mitt hjerte alltid vanker/ Mu váibmu vádjul doppe" för norska kronprinsparet. Tufft och fullt av integritet att välja en så föga insmickrande och starkt kristen sång, dessutom oftast sjungen kring jul, vid ett sådant tillfälle.



Kommentarer
Postat av: Tobias

Mysig blogg ^^

2011-01-15 @ 18:52:37
URL: http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se
Postat av: Hjalmar

Vilken pipa!

Jag skulle vilja höra "Den vita renen " med henne, också!

2011-01-16 @ 23:15:16
Postat av: Alma-Lena

Tack Tobias, jag kollade din sida och blev glad över att få upp öronen och ögonen för den!



Hjalmar: Jo hon har en kraftfull stämma. Men Den vita renen var väl Lars Piraks joik. Jag kommer ihåg den från när jag var liten och kan den fortfarande. Tycker kanske att Mari Boines power-joik inte alls stämmer ihop med den mer lågmälda "Vita renen" men varför inte, det kanske skulle bli något helt fantastiskt och underbart-fast helt annorlunda.

2011-01-17 @ 21:02:17
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Hjalmar

Oj, jag måste ha förväxlat dom två aktörerna. Det är nu rätt länge sedan jag hörde "Vita renen", men jag skulle verkligen vilja uppleva den fantastiska och underbara jojken-fast helt annorlunda, jag håller med dej.

2011-01-17 @ 23:10:38
Postat av: Hjalmar

Oj, jag måste ha förväxlat dom två aktörerna. Det är nu rätt länge sedan jag hörde "Vita renen", men jag skulle verkligen vilja uppleva den fantastiska och underbara jojken-fast helt annorlunda, jag håller med dej.

2011-01-17 @ 23:14:42
Postat av: Hjalmar

Oj, jag måste ha förväxlat dom två aktörerna. Det är nu rätt länge sedan jag hörde "Vita renen", men jag skulle verkligen vilja uppleva den fantastiska och underbara jojken-fast helt annorlunda, jag håller med dej.

2011-01-17 @ 23:17:24
Postat av: Min idol

Jag blir också nyfiken på "Den vita renen".

2011-01-21 @ 23:22:54
Postat av: Alma-Lena

Okej, ska se om jag kan hitta den eller på annat sätt få in den här.

2011-01-23 @ 17:06:10
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0