Citron



Giovanni Gazoni (1600–1670) målade citroner med en fluga. Han har inte fejkat, citroner kan blomma och bära frukt samtidigt, det finns citronsorter som ger frukt 4 gånger om året.

Just nu är aag sugen på citroner, som man nog kan märka här på bloggen. Jag brukar bli det på våren. Under barocken var citronen en favoritfrukt eftersom den gör sig så bra på bild, doftar gott och ger stor skörd. Den ansågs också vara renande, citronsaft bleker och är ju förstås renande där syror av olika slag löser smutsen och att börja dagen med citronvatten rensar kroppen och ger hyn lyster. I kyrkliga sammanhang ansågs citronen med sin fräscha doft vara bra för den inre andliga atmosfären och var därför en frukt för Fastan.

De långa resorna till sjöss som företogs under barocken till Kina, Indien och Amerika gjorde citronen oumbärlig, dess hållbarhet och c-vitaminhalt räddade sjömän som drack citronsaft, från skörbjugg. Doften var också eftetraktad i barockens unkna rum. Doften är stimulerande för minnet sägs det. Jag har testat det på otaliga tentor och det funkar-tror jag. Man gör så att medan man läser på till tentan luktar man på en citron, små kravmärkta luktar mest, riv det yttersta gula på skalet så blir doften intensiv.

När du skriver tentan tar du en näsduk indränkt i citronolja från rivet skal av citron och vips triggas minnet av vad du gjorde när du sist kände citronens doft igång. Eftersom du pluggade kommer du lättare ihåg det som krävs för tentan/provet. Det är värt att testa, citron luktar ju så gott.

Jag stöder under denna fastetid WSPA som jobbar mot djurplågeri genom att exempelvis stödja fattiga människor så de slipper försörja sig genom att pina djur.

Idag lite modernare musik och mycket mer romantisk:


Kommentarer
Postat av: h-f

WSPA är så bra. DU är så bra !

Jag testade din citrongrej när jag gjorde teoriprovet till körkortet. Det bara måste funka. För jag klarade det. ^^ Fast jag pluggat oförskämt lite.

2011-03-16 @ 22:36:02
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Lars

va fint :) Var i sommras på Sofiero slott och titta på något som heter orangeriet (såg ut som ett lyxigt växthus) som jag aldrig innan hört talas om att sådant fanns i sverige. Det första byggdes 1565 i stockholm och kan i kort beskrivas som uppvärmt växtus där man kan övervintra citrus,apelsin,druvor m.m som hade det tufft med svenska vintern.



Postat av: Johanna

Kanske jag får testa det där med citroner till tentaplugg..

2011-03-17 @ 07:01:30
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

h-f: Tack. Jo det brukar funka för mig med citron.



Lars: Ja, orangerier är ju en barockmodesak. Härligt att ha så nära till riktiga orangerier!



Johanna: Det är värt att pröva, amn mår åtminstone bra av det!

2011-03-17 @ 11:18:52
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Bråddjup

Citroner ser så goda ut! Nu gör jag genast citronvatten till maten. Och sedan Barley Water. http://favoritrecept.blogspot.com/2007/01/barley-water.html

2011-03-17 @ 17:45:49
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Låter härligt. Det var länge sedan jag drack Barley Water.

2011-03-17 @ 20:23:42
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0