Barockpärlor

Jag måste införa en ny kategori när jag tänkte på barockpärlor. Det är pärlor som inte är perfekt runda utan tvärtom oregelbundna och annorlunda. Lexikonet skriver: Barockpärla är en pärla som inte är rund. Osymmetrin uppstår på grund av ojämnt motstånd när den formas. Barockpärlor har ofta intressanta former och kan bland annat vara elliptisk- och droppformade.



Under 1600-talet gjorde juvelerarna underbara smycken inspirerade av dessa ovanliga former och de kom därför att kallas just barockpärlor. Tillsammans med allt annat från denna tid har de utsatts för hån och förakt, men nu är ju Barock-Olga så förtjust i detta som allmänheten tycker är för mycket och inte passar in i mallarna, precis som barockpärlor. De måste ha sin egen infattning de passar inte in i standardformaten.


En sådan barockpärla är Kristina Lugn; teaterchef, poet och dramatiker. Jag önskar så att det fanns ett poesins spotify för att höra hennes coola röst läsa  hennes geniala dikter är en omtumlande upplevelse av det lugnaste slaget. Hon skriver alltid och konsekvent på de smås sida. Hon är aldrig modernistiskt språkförblindad utan skriver så alla förstår att ensamstående mammor, medelålders tanter, fula blandrashundar och mobbade barn är värda diktsamlingar och goda liv som de förvägras av dem som ser sig som mer normala och lyckade. Hon skriver om att åldras och dö med en svart humor och hon gör underbara radioprogram där hon överraskar brevskrivare med ovanliga infallsvinklar och klokskaper. Hon ger mig lust att leva!

Recept på livsmod: Gå till närmaste bokhandel, antikvariat eller bibliotek och bunkra upp Kristina Lugn. Hon har samlat många av sina kluriga dikter i "Samlat Lugn" om man har svårt för att välja. Men unna dig att på något sätt förtjusas av denna Sveriges barockigaste barockpärla så här i november.

Behöver man bara en kickstart på dagen kan det räcka med att höra titlarna på hennes diktsamlingar : ”Till min man, om han kunde läsa”(1976), ”Bekantskap önskas med äldre bildad herre” ( 1983), ”Hundstunden” (1989). Det var faktiskt den sistnämnda diktsamlingstiteln som kom mig att tänka på denna av ojämnt motstånd oregelbundet formade poet.

Gillar ni hundar ska ni absolut klicka in er på Hundstund:

Annars kan ni bara njuta av Kristina Lugns konstaterande:
"Gud så dumt att gå omkring / i en expanderande kommun / och bara tänka på sig själv !"


Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Du skriver väl ett självporträtt också någon gång under kategorin Barockpärlor, eller hur?

2011-11-01 @ 10:22:20
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Ni smickrar mig och det tar jag tacksamt emot!

2011-11-01 @ 11:00:30
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: h-f

Åh, tack för reklamen ! (: Den verkar ha genererat några klick (:



F.ö kan jag tänka mig att låta dig "gästblogga" om något intressant ämne där om du skulle vilja det (:

2011-11-01 @ 20:44:44
URL: http://hundstund.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Vad kul att du fått klick! Det ska bli mig en ära att gästa "Hundstund" någon gång.

2011-11-01 @ 21:11:25
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: h-f

(: Författa ett inlägg om något intressant ämne som passar i den bloggen, och sen mailar du det till mig när du känner för det, så ska jag publicera.

Om du vill ha bilder med, så skicka även dem, med eventuella bildtexter (:



Kram ! (:

2011-11-04 @ 12:32:29
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

h-f: Ska bli!

2011-11-04 @ 23:38:31
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0