FNs internationella flickdag och min flickas födelsedag

Hurra för alla flickor idag! Var med och kämpa mot barnäktenskap, som är årets tema för FNs första internationella flickdag. I Iran och många andra länder är det tillåtet att gifta bort barn från 9 års ålder. Det vill FN sätta stopp för. Det vill jag också. Därför är jag så extraglad att FN valde min underbara Hanna - Félices födelsedag till Internationella flickdagen.
 
Det passar så bra för hon är liksom en symbol för sturska flickor som inte tar någon skit och det har hon alltid varit. När hon var lill-liten var hennes energiska sätt lätt att misstolka för fördomsfulla vuxna och de tog den rörliga ungen för pojke. Då blev hon svart i ögonen och väste ilsket: "Jag är en flicka!" Det fanns aldrig ett spår av den stolthet som många sk. "pojkflickor" känner över att tas för pojke hos henne. Hon var stolt över att vara just den flicka hon är och det är hon fortfarande. Alltså den mest passande flickan att fylla år just denna viktiga dag.
 
 
Busiga Hanna-Félice med lillebror och brorsdotter, en av de mycket sällsynta soliga dagarna denna höst. Hanna-Félice med lillasyster innan de ska sjunga och spela på brorsdotterns dop:
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

jo heltokigt det här med barnäktenskap,läste FN länken och man kan förstå att blir man bortlovad när man är liten till en man som inte älskar en blir man slagen, gravid alldeles för tidigt osv, heltokigt helt enkelt.Höga visan bevisar ju att kärleken och respekten existerade även i tiden hedenhös.två tjusiga unga kvinnor på bilden tycker annars Lars.

Svar: Ja, de är söta mina flickor och det är vidrigt att tänka sig att de skulle ha gifts bort vid nio års ålder till livslångt slaveri. Enda trösten där är väl att livet sällan blir så långt för dessa små.
barockbloggen.blogg.se

2012-10-12 @ 07:32:30
Postat av: Den omskrivna skinn-på-näsan-dottern.

Men vilket gulligt grattis, mamma ! (: Tack (:

Svar: Because you're worth it=)
barockbloggen.blogg.se

2012-10-12 @ 19:33:44
URL: http://hundstund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0