Kärlekens innehåll

“[…] livet är oförutsägbart. Det har vi sett prov på i dag. Det enda man kan säga till folk som ska läsa det här är att vi ska ta hand om våra nära och kära. Inte bara några dagar, utan att ha det som om en del av ens liv. Inte en månad, utan livet ut, tills man inte lever längre, för fast man inte anar det kan en plötslig död komma, som med Ivans.” Henok Goitom efter lagkamraten  Ivan Turinas plötsliga död.*
 
Livet är skört som lökskal, fragilt som ett gammaldags kristallglas. Därför ska vi använda vår hängivna tid här på jorden till det viktigaste; att älska. Vi kan ge någon av vår hängivna tid utan att älska. Allt kan missbrukas. Alltför många använder sin hängivna tid till att tortera andra. Ännu fler använder sin hängivna tid till att skriva hotelser och elaka invektiv på nätet. Väldigt många ägnar sig åt att servera "sanningar" som sårar för livet. Knappt en enda människa har aldrig mobbat en annan människa.
 
Själv ägnar jag alldeles för mycket hängiven tid till att tänka ut dräpande formuleringar för att argumentera för det sanna, det rätta, det sköna. Jag glömmer ofta bort att sanning, skönhet och rättvisa är följder av och tjänare till kärleken:
 
"Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit."
 
Paulus skoningslösa ord från första korinthierbrevet borde få till och med mig att ta reson. Att vinna en debatt är ett intet mot att vinna någons hjärta. Varje ögonblick kan vara mitt allra sista, därför vill jag älska i varje ögonblick.
 
https://tqaclg.blu.livefilestore.com/y2pJ_AgwhkLzhV5ls1U2uj_sSn-GUrqYeSy0RdXbyjH1Ih_iLohtnUOfgrCCa_pBihVfYye2hZP5Xf4Sa6hXbojOmOyeu9mKOZIfz7iN_Rh5xny0eM4iP904xuwmYwKDfNc/P1510299.JPG?psid=1
Farbröderna lär lilla brorsdottern hur man använder sparkcykeln, ett ögonblick av kärlek.
 
*Barocken är så oerhört mycket intressantare än mycket och idrott är så oerhört mycket ointressantare än det mesta, åtminstone att följa med andras idrottande. Detta ointresse leder ibland fel, igår till exempel. Herr Bråddjup nästan dog av skam när fru Barock-Olga tog fel på både sporten Ivan Turina utövade och blandade ihop namnen på den döde Turina och hans vän Goitama, vilket ju var avsevärt värre. Nu är det ändrat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0