Vatten, vatten, bara vanligt vatten

 
Sällan eller aldrig fattar vi vad som verkligen är värt något. Ta det här med vatten till exempel. Jag tillbringade en viktig del av min ungdom i Östafrika och lärde mig uppskatta den lyxen att ha dricksvatten från en kran i väggen. Innan dess växte jag upp  i dragiga hus med endast kallvatten ur kranen så jag predikar jämt för familjen om att vara sparsam med vattnet. Men de är vana vid både varmt och kallt vatten i överflöd. Bekanta säger: "Åh vilken tur att ni har egen brunn då kan ni ju slösa vatten-" som om pengar var mer värt än vatten.
Kallkälla vid foten av Luossavaara.
 
Nå i sommar fick vi en påminnelse om vattnets värde. Sedan maj har det inte regnat ordentligt fram till idag och i början av juli hade brunnen sinat. I storsonens stuga hade ett rör rostat sönder så där gick det inte heller att utnyttja den där magiska kranen i väggen.De fick hämta vatten från en kommunal kran i byn, tvätta håret i sjön och kissa i skogen. Vi kan nu hämta kommunalt vatten hos mamma 1,5 mil norrut och badar i sjöar gör vi nästan varje dag. Skogen och gödselstacken är vårt dass och blommorna får vatten från sjön mitt i byn. Vi bor ju i ett land som överflödar av rent vatten och inte i Somalia.
Leipijärvi, en av tusentals fina badsjöar i vårt närområde.
 
Det finns forskare som menar att norra Europas obegränsade vattentillgång året runt har varit en viktig byggsten i demokratins utveckling i motsats till länder där stora slavimperier kunde grundas på kontrollen över begränsade vattenresurser och återkommande översvämningar som Egypten, persiska väldet, Kina och Induskulturen. Det ligger nog en del i det. Utan vatten är det inte mycket bevänt med livet.En sommar som denna står det väldigt klart varför Jesus talar om den heliga Anden som levande vatten som ger var och en en egen källa till rent vatten inom sig. Att själv ha obegränsad tillgång till rent vatten ger en självständighet och frihetskänsla som ger oss både glädje och livskraft.
 
Ösregn över Tonedalens hjärtland gläder barnen denna sommar av ihållande ryssvärme
Vi kan hämta vatten från en sjö 2 km bort, inte från en sunkig pöl 1 mil bort. Dessutom kan jag dra dunkarna på cykelkärran i den ljusa sommarkvällen och inte bära dessa 80 liter vatten på huvudet i brännande sol.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0