Kassia kompositör i Konstantinopel

 
 
 
Kassia, eller Κασσιανē Kassiani som det heter på grekiska levde på 800-talet i det mäktiga Östromerska rikets lysande huvudstad Konstantinopel. Hon föddes någon gång mellan 805 och 810 och dog före 865, hon blev alltså inte mer än medelålders men hann med ett stort livsverk. Kassia var nämligen något så ovanligt som en medeltida kompositör som skrev något slags noter som kan tolkas även idag och dessutom finns mycket av hennes verk bevarat. Hon är en kvinna från Byzans som både skapade och fick erkänsla för sitt verk.
 
Hon kliver in i historien storstilat med att snoppa av kejsaren Theofilos som letade efter en fru bland tonåriga skönheter på en brudvisning. När kejsaren gick fram till den vackra Kassia inledde han flirten med att säga: "Allt ont i skapelsen har kommit från kvinnan." varpå Kassia raskt replikerade: "Allt gott i skapelsen också.". Theofilus surnade till och valde en fogligare flicka till fru.
 
Kassia synes inte ha grämt sig över detta utan gick i kloster, den självklara tillflyktsorten för en kvinna som ville göra annat än att föda barn tills hon dog i barnsäng, och började skriva och komponera hymner som än idag hör till det intressantaste man kan höra. Hon argumenterade också mot kejsaren Theofilos försök att förbjuda ikoner. Han var svuren ikonoklast så han lät Kassia utstå prygelstraff. Men det hindrade inte henne från att tala klarspråk och försvara sin tolkning av den ortodoxa tron närhelst hon ansåg det nödvändigt. Barockbloggen tycker hon har sagt det bättre än det flesta: "Jag hatar tystnad när det är dags att tala ut."
 
Kassia är en stor förebild för mig just för hennes frispråkighet. Ofta har jag suttit tyst när det varit dags att tala ut, för så är man ju en behaglig person. I våra nordiska kulturer är ju tystnad en dygd och att vara den som säger något är att utsätta sig för hopens förakt. Men inte behöver man så ofta utsättas för prygelstraff, så någon riktig ursäkt för det bekväma tigandet finns inte. Så när det är dags att tala ut och jag tvekar, tänker jag på Kassias sönderpiskade rygg.
 
Den romantiska legenden förtäljer att Theofilos ångrade sig på sin ålders höst och sökte upp Kassia i hennes kloster. Kassia gömde sig då i en garderob för att inte bli förälskad i kejsaren på nytt(neligt legenden hade hon förälskat sig i kejsaren trots årtusendets sämsta datingreplik) och den stukade Theofilos fick sorgsen lämna hennes rum, men han skrev till en rad på en hymn som Kassia jobbade med när han dök upp. Sedan lämnade han gråtande klostret, han insåg vilken smart och snygg kvinna han sagt nej till pga sitt manliga högmod. Hymnen hans ägs ha skrivit en rad på kallas Kassias hymn och sjungs tisdagkväll under Stilla veckan när man minns kvinnan som smörjer Jesu fötter med nardusbalsam i Symeon den spetälskes hus.
 
Jag tror inte alls på denna legend om den förälskade Theofilos. En dag kanske jag förvånad får veta att det verkligen var så. Men tills vidare tror jag det handlar om en sedelärande berättelse som skulle lära unga gossar att välja rätt fru. Kassia klarade nog alldeles utmärkt av att skriva sina hymner utan kejserlig assistans.
 
Så här låter Kassias hymn, Stilla veckans musikaliska höjdpunkt i ortodoxt firande av passionstiden. Här sjungs den av en herrkör från Beirut. Egentlgen är den skriven i kvinnlig tonart, så klart, men jag gillar att herrarna sjunger denna text av en kvinna om en kvinna.
 
 
Info till klippet: The Hymn of Kassiani, also known as the Hymn of the Fallen Woman, is a Penitential Hymn in Tone Eight, that is based on the Gospel reading for Holy Wednesday morning and Tuesday evening (Matthew 26:6-16), which speaks of a sinful woman who anoints Jesus' feet with costly ointment (distinguished from a similar incident with a different woman, St. Mary Magdalene). This hymn is chanted only once a year and considered a musical high-point of the Holy Week.

The Byzantine musical composition expresses the poetry so strongly that it leaves many people in a state of prayerful tears. The hymn can last for 25 minutes or more and liturgically and musically it is one of the high points of the year.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Jättefin ortodox musik :) jo i folkmun så brukar det skapas sedelärande berättelser runt kända personer. Ungefär som den gamla prästen Peter Wieselgren som var en föregångsman för nykterhets rörelsen han var någon gång på 1800-talet med på invigning av järnvägen mellan göteborg-Malmö den dåvarande kungen var där så det skulle hållas tal och skålas, kungen på pekade att Wieselgrens glas ju var tomt, repliken kom rappt:- jo men hjärtat är fullt, svårt veta om Prästen Wiselgren verkligen sa så, men hur som helst sedelärande att man kan ha kul utan sprit ;). Bysantinsk musik verkar vara populär i den ortodoxa sfären kan bjuda dig på en mini konsert med munken nikodemos karbanos.

https://www.youtube.com/watch?v=vH9K8Y2TfZY

2014-03-16 @ 08:42:56
Postat av: Klaus

Och min bild av Barock-Olga som var att hon alldeles alltid var välformulerad och frispråkig! Man gör sig enkla bilder av varandra ;-)

Association till vackra hymner -Tchaikovskijs Hymn of the Cherubin:

http://m.youtube.com/watch?v=vyFkPd6fEuI

2014-03-16 @ 12:59:56
Postat av: Alma-Lena

Lars: Härlig berättelse om Peter Wieselgren. Som kirunabo i förskingringen låter jag aldrig sanningen stå i vägen för en god historia, så den tar jag med mig. Kanske var det Wieselgrens "esprit d'escalier" men jag hoppas han verkligen sa det=)

2014-03-17 @ 11:11:23
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Klaus: Tack för berömmet. Jag är nog inte så tyst av mig. Men, tyvärr, ibland är jag tyst i onödan. Fast mer sällan sedan jag hörde om Kassia på Vassilis Bolonassos utmärkta program "Alltid på en söndag."

2014-03-17 @ 11:13:36
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0