Hesekiels syn om den yttersta dagen kapitel 47

 
Profeten Hesekiel enligt Michelangelo, en del av fresken i Sixtinska kapellet
 
"Nu var det en flod, jag kunde inte vada över den. Vattnet var så djupt att man måste simma. Det var en flod man inte kunde vada över. Han sade till mig: ”Ser du, människa?” Han förde mig tillbaka till strandkanten. Då jag kom tillbaka såg jag att det växte tätt med träd längs flodens båda stränder. Han sade till mig: ”Detta vatten flyter genom landet österut, strömmar ner i Jordandalen och rinner sedan ut i havet, så att det salta vattnet där blir friskt. Där floden rinner ut skall det vimla av liv i vattnet, fisk skall finnas i överflöd. Där detta vatten rinner ut blir allt vatten friskt. Där floden rinner ut kan allt leva. Fiskare skall stå längs stranden, från En-Gedi till En Eglajim skall deras nät ligga på tork. Fisk av alla de slag skall finnas där, i samma överflöd som i Medelhavet. Men gölar och dammar skall inte bli friska, de tjänar till utvinning av salt. Längs floden, utmed båda stränderna, skall alla slags fruktträd växa. Deras blad skall inte vissna och deras frukt aldrig ta slut. Varje månad bär de ny frukt, ty de får sitt vatten från helgedomen. Deras frukt skall ge föda och deras blad läkedom.”
 
Den gängse bilden av Jesu återkomst, som i mycket kommer till oss från Hollywoods tolkningar, är dyster och skrämmande. Den märkliga Kristustolkningen i Pale Rider Clint Eastwoods hyllade regidebut sammanfattar i mycket bilden av domen som en våldsam slakt och Jesus som en bödel. Vår kultur har så svårt att lämna makt och våld därhän, vi har en grundskada som gör det svårt för oss att förstå Guds mäktiga kärlek och rättvisa som den beskrivs av Jesus och profeterna.
 
Vi är också så besatta av vilja att nå högt på den sociala stegen att vi inte ser hur hela Bibeln konsekvent håller den fattiges och förtrycktes perspektiv. Det är de mäktiga förövarna som tror sig vara säkra som ska vara rädda för Bibelns rättvisa, inte de små och förtryckta. De ska se fram emot Guds dom. Då ska de äntligen få rättvisa. Pale Rider ansluter sig till det sistnämnda, det mäktiga gruvbolaget får på moppo och den fattiga änkan får rättvisa. Men jag anser ändå att Pale Riders bild av Guds dom är skev. Gud behöver inte våld och vill inte ha våld.
 
Våldet i Bibeln dirigeras av Guds fiender: perserriket, romarriket, krigsherrar från jordens alla hörn, Fienden och enskilda våldsmän. Jesus är enligt Bibeln ingen bödel utan en rättvis domare som kan benåda och alltid ser till hela bilden. Hans dom är efterlängtad av hela skapelsen. Hollywoods tolkning där Jesus har "helvetet" i släptåg är helt skev. Jesus kommer med Himlen ner till jorden och låter rätten flöda fram som vatten, som en flod som aldrig sinar. Dagens domedagsbild blir därför denna ordbild av Hesekiel. Den är också en av Domsöndagstexterna.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Klaus

Våld kan väl också vara dåliga konsekvenser av ett visst handlande eller förhållningssätt.
Typexempel "Naturens hämnd" där miljöförstöring leder till exempelvis fler stormar, bränder, torka - sådant som kan leda till minst lika mycket lidande och förstörelse som bomber och granater.
Och om man tänker sig att Gud är ytterst ansvarig för skapelsen, kan man då säg att "Naturens hämnd" = "Guds hämnd" ?
Jag vet inte, jag bara funderar. Våld behöver inte alltid bero på ond och destruktiv vilja.

2014-11-26 @ 12:41:36
Postat av: klaus

Det där blev lite svårbegripligt.

Försöker igen:
Kan man tänka sig att en skadad "gudomlig ordning" -analogt med en skadad "naturlig ordning" - kan leda rent LOGISKT till konsekvenser som i sin tur leder till lidande?
Och att detta lidande för den enskilde upplevs som våld, av naturen och/eller Gud, utan att naturen / Gud haft något intresse av att skapa lidande eller bestraffa. Det är bara så att den skadade ordningen rent LOGISKT leder till dysfunktion och lidande.
Jämför med följderna av miljöförstöring.

Vet inte om det blev klarare.

2014-11-26 @ 17:21:30
Postat av: Alma-Lena

Klaus. Precis så tänker jag. Jag älskar Domsöndagen, jag tycker det måste finnas en gräns för det lidande människor åsamkar varandra och jorden. Men jag tror inte Gud är som "Preacher" i Pale Rider eller "Gestur" i Korpen flyger. Det är mer som du beskriver.

Vi driver historien dithän (jag låter som Marx) och skulle Gud inte reagera skulle det vara ren grymhet. Jag tänker mer på bilder av utstuderad tortyr i evighet som de excellerade i under hundratals år i västkyrkan. Det våldet är helt främmande för Guds väsen. Jag tror att när det står att det onda ska förintas, då är det just det som sker inte att Djävulen ska agera som någon slags tortyrexpert på Guds uppdrag i evighet.

2014-11-26 @ 21:26:54
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0