Fredagsbön

 
Vill dela med mig av denna utmärkta uppmaning till bön varje fredag klockan 17.00 för de lidande i Mellanöstern från Diakonibloggen:

FREDAGSBÖN  

Be i din ensamhet eller tillsammans med andra så länge förföljelsen av kristna och andra minoriteter i Irak/Syrien pågår.

Herre vi ber för våra bröder och systrar som lider i Irak och Syrien. Vi tänker på alla rädda barn som inte får leka eller gå i skolan. För mammor och pappor som inte kan ge sina barn trygghet. För kvinnor som saknar sina söner eller män och oroligt väntar på besked vad som hänt dem. Vi ber om beskydd.

Vi ber för alla dem som är på flykt och/eller lever i flyktingläger och saknar mat och mediciner.
Vi ber om förnödenheter.

Vi ber för hjälparbetare som är trötta och slitna, om ny kraft och vilja att hjälpa. Vi ber för dem här i Sverige som oroligt följer utvecklingen för sina anhöriga, i sitt hemland, och har svårt att fungera normalt i sitt liv just nu. Vi ber om uthållighet, i bön och arbete både för de drabbade och alla oss andra.

Må de styrande i omvärlden fatta kloka beslut som bidrar till fred och försoning i området.

Främst ber vi om att de som fördriver, torterar, plågar och avrättar oskyldiga män, kvinnor och barn ska komma till besinning och upphöra med våldet.

Fyll oss med hopp bortom allt vi kan förstå. Herre förbarma dig över alla människor och hör våra böner.
Amen

 


Kommentarer
Postat av: Lars

Amen amen

2014-09-12 @ 14:56:45
Postat av: klaus

Allt detta lidande. Och detta med ebola som bara ökar.

Käftade emot en nazist ("kristen nazist"?) på Swärds blogg och känner efteråt ett obehag. Hels namnet står där och det är lätt att hitta adressen. Men så inser jag att även den känslan är ett resultat av en av hemsökelserna: paranoian.
Om man skrev många och personligt förolämpande texter på flashback så skulle det nog kunna bli riskabelt däremot.

2014-09-14 @ 09:31:02
Postat av: Lars

Det är nog ingen fara Klaus, du verkar inte ha käftat så värst mycket ;) jag bryr mig inte om gubbarna så mycket längre på Swärds blogg. Hade några allvarliga samtal med dom förr som innebar att jag begärde mitt uträde ur kyrkan skriftligen och kastade all andlig littratur jag hade, att dom sympatiserar med nazism och liknande förklarar ett och annat varför deras teologiska syn är total skruvad liksom deras syn på medmänniskor, jag tror att vanligt folk som ser dessa "kristna" lär få avsmak för guds bord, det fick jag.

2014-09-15 @ 00:04:11
Postat av: klaus

Skulle gärna höra mer om detta, Lars, men kanske är det svårt via ett kommentarsfält? Alma har ju min epostadress som hon kan skicka till dig också.

2014-09-15 @ 15:36:08
Postat av: Lars

Ja låter bra Klaus , Alma ser nog min e-post också där man fyller i namn m.m så är det kanske bättre att pratas över epost.

2014-09-15 @ 16:59:29
Postat av: klaus

Ja, precis, jag tänkte så. Det hela känns viktigt för mig att få höra om.

2014-09-15 @ 19:36:46
Postat av: Klaus S

Lars - nej, nu har jag verkligen tröttnat på Swärds blogg. Han gjorde själv nu senast något mycket modigt, men det är alldeles för många läskiga gubbar (inte alla!) i kommentarsfälten. Och själv känner jag dessutom att det blir för mycket av positionsmarkeringar och tuppfäktning. Till vilken glädje då? Nej tack och bye bye den och många andra liknande. Barockbloggen stannar man ju kvar vid förstås.

2014-09-19 @ 18:41:48
Postat av: Alma-Lena

Lars och Klaus: Skönt att ni blir kvar här. Jag ska försöka vara flitigare med uppdateringarna också. Jag trädde också in i diskussionen med nazzarna på Swärds blogg, men gav upp. Det bästa med den bloggen var att jag och Lars fann varandra i en diskussion om Hels vite. Mörkermännen som hänger där är riktigt illa skrivna Kristusbrev i världen. Jag tror man lugnt kan invänta evigheten innan man umgås med dem. Få men högljudda mörkermän som ser sig som de enda sanna kristna med snoriga offerkoftor på är rätt jobbiga.

2014-09-19 @ 21:27:05
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Lars

Helt rätt Alma, det är också anledningen att jag så sällan tittar in på Swärds blogg dessa tråk gubbar som verkligen har en nattsvart syn på livet och sina med människor.ja om Hels vite, dom stora kyrkorna ber ju för sina döda, det var något som gjorde mig otroligt ledsen som har stor släkt men ingen direkt troende att dom på fullt allvar menade att gud steker människor till evig tid (om man inte tillhör deras lilla frälsta gäng) att dom stora kyrkorna ber för dom döda är enligt dom "obibliskt". Men sen klarnar det ju lite, när Adolf är den stora idolen är det inte konstigt att deras gud gillar att tortera människor.och "dom goda nyheterna" som evangeliet kallas handlar dom att ungå grillning av denna tortyr mästare. En kristendom som jag ser det, tömd på kärlek och inehåll utan fokuserar på lagiskhet och staff, satan är viktigare att undvika än att fokusera på det goda.

2014-09-20 @ 09:53:44
Postat av: Lars

Klaus: Det gör du rätt i, jag har sedan länge lagt sådana tråk bloggar bakom mig, en period var jag arbetslös och gick in på sk "kristna" bloggar och hoppas på uppmuntran och lite stöd, blev istället precis tvärt om, sådant klarar man sig bättre utan .

2014-09-20 @ 09:59:02
Postat av: Alma-Lena

Lars: Sant, Lars, ibland blir det så övertydligt att vi skapar en Gud till vår egen avbild.

2014-09-20 @ 11:59:20
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0