När man inte har nog

 
Predikaren 4: 1 Vidare såg jag alla de våldsdåd som begås under solen:
de förtryckta gråter
men ingen tröstar dem,
förtryckaren övar våld mot dem
men ingen hjälper dem.
 
Nu är det ju inte så lyckligt att alla har exakt det de behöver. Det är främst för oss fastan finns tror jag. Just nu har jag allt jag behöver men det har funnits tider när det visst har funnits ett bord, men inget att duka fram på det. Många har det precis så och de saknar dessutom själva bordet. Om vi som har nog under fastan tänker efter: hur mycket klarar jag mig på, vad är precis nog? blir det över till dem som, liksom jag en gång, inte har nog för att klara dagen.
 
Nu skriver Predikaren om allt våld som vi ser omkring oss.  En del av detta våld beror på orättvisor men det är ytterst förenklat att påstå att våldsverkarna alltid är förtryckta. Som en terroristforskare sa: "De mest marginaliserade i Europa är romerna och jag har då aldrig hört talas om romska terrorister." Ändå  spelar orättvisor roll för våldet eftersom våldsverkarna så gott som alltid ger sig  på marginaliserade människor:
 
Folk sparkar undan muggarna för romska tiggare. Våldsverkare korsfäster minoriteter som redan föraktas av sina grannar. Judar blir ständigt och jämt offer för terror över hela jorden. Kvinnor misshandlas till döds dagligen i förskräckande antal. Gatubarn mördas av nattpatrullerande självutnämnda poliser. Kolonialmakter ger sig på de koloniserade. Mycket sällan är det en människa med makt som faller offer för våld. Precis som den vise Predikaren säger.
 
Eftersom fastan är en tid när orättvisor ska utjämnas har kyrkorna alltid fastekampanjer denna tid. Här hittar du Svenska kyrkans fastekampanj.
 
Dagens middag: Eat Your Greens
1 burk ananas/en färsk ananas
1 äpple
1 apelsin
1 mango,
1 dl alfalfa-groddar, eller vetegräs
50 gr frusen spenat
1 tsk spirulinapulver
1 citron.
Allt mixas och ätes genast.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0