När var dag är en plåga

 
Predikaren 2: 23
Var dag är en smärta,
var syssla en plåga.
Inte ens om natten finner hjärtat ro.
 
Predikaren sökte vishet och fann tomhet. Så klart var han besviken. Ju mer han förstod av livet desto mer led han av insikten om att allt är meningslöst. Hos Predikaren kan den mest deprimerade finna en själsfrände. Den som plågas allra mest av smärtor hittar en som vet vad det innebär att lida av ständig värk. Den som har ett outhärdligt arbete får sin vardag beskriven av Predikaren. När var syssla är en plåga påminner mig Predikaren om att hur eländigt jag än har det är jag inte ensam.
 
I Religion för ateister skriver Alain de Botton om den djupt troende Blaise Pascal, som också hade Predikarens pessimistiska livssyn. De Botton menar att Pascals kortfattade klarsynta aforismer är till mycket större tröst för en depimerad männsika än hurtiga självhjälpsböcker. Jag håller med De Botton. Blaise Pascal och Predikaren är mig till stor tröst när varje syssla är en plåga. En självhjälpsbok. däremot,  som säger att om jag tror på mig själv då kommer jag att få allt från dyra hästtäcken till ett underbart jobb med hög lön, gör mig intill döden sjuk i själen.
 
Ett ord av Pascal som tar upp det Predikaren talar om i kapitel 2:

« Les hommes, n'ayant pu guérir la mort, la misère, l'ignorance, se sont avisés pour se rendre heureux de n'y point penser.  » *

Pascals och Predikarens lösning på dessa problem är inte att låtsas som om lidande inte finns och i stället uttala positiva affirmationer. De menar att ser vi verkligheten som den är blir vi fria. Precis som Jesus sa: Sanningen ska göra er fria. Sanningen är den bästa självhjälpen.
 
 
 
* "Människorna har , eftersom de inte kunnat bekämpa döden, lidandet, okunnigheten, blivit medvetna om att man blir lycklig genom att inte tänka på det". min egen trista ord-för-ord översättning.

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Klagovisorna ger ännu bättre uttryck för smärtan. (Predikaren är ofta lite för positiv ;). Förutom de där enstaka fromma verserna vi törs läsa i gudstjänsten ("Herrens nåd är det att det inte är ute med oss" o.s.v.) är Klagovisorna så hissnande klagiga att man - åtminstone ibland - kan få lust att skratta mitt i eländet.

Svar: Ja, nästa år blir det Klagovisorna för hela slanten. Det passar mitt muntra laestadianskt präglade sinnelag;)
barockbloggen.blogg.se

2015-02-23 @ 12:03:51
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Lars

Håller med, framgångs teologi och självhjälps böcker har vissa saker gemensamt :) går det inte bra och är men inte framgångsrik (är man sjuk) så får man skylla sig hjälp. Då är verkligheten bättre och viljan att sträva framåt och uppåt.

Profeten Gene, skrev vid något tillfälle att det fanns människor i hans närhet som lever i misär och elände för dom skyller på taskig uppväxt,dåliga gener eller allt är arbetsgivarens fel.Som jag ser det maximerar man sina chanser om man håller sig till vad som är sant, än värre menar någon att man måste ta till flaskan för livet är hårt..bättre hålla sig till vad som är rätt, alltid någon arbetsgivare som behöver en kille/tjej som sköter sig och tror på hederlighet. Den rättfärdige kommer aldrig tigga bröd säger skriften att ha mat för dagen och betala sina räkningar kan vara mer realistiskt än att nära alltför stora drömmar om rikedommar ;)

Svar: Ja framgångsteologi och självhjälpsböcker är verkligen grenar på samma usla träd. Har man sorger och bekymmer och stöter på någon av dem tippar man lätt över kanten. Tacka vet jag Bibelns motgångsteologi, där den fattige och strävsamme klarar sig mot alla odds och den som torteras till döds stiger ur sin grav på tredje dagens morgon.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-23 @ 12:05:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0