Olycklig kärlek

 
Predikaren 5:9 Den som älskar pengar blir aldrig mätt på pengar, och den som älskar rikedom får aldrig nog.
 
Nästan all hunger kan stillas , någon gång har man fått nog, men pengar verkar aldrig bli tillräckliga. Alltid finns "något hål att fylla" som även den mest välbärgade uttrycker sig. "Den som älskar pengar" säger Predikaren. Men ibland undrar jag om det finns någon enda som inte älskar pengar. Finns det någon som inte väntar sig allt gott från pengar? Finns det någon som inte har det där"hålet" att fylla med pengar och är inte det där hålet ett svart hål som slukar allt i sin närhet utan att någonsin bli fullt?
 
Jag läste till och med en insändare där en präst menade att hans lönelyft till mer än 60 000 i månaden var ett bevis på Guds kärlek till honom. Det finns en hel teologi som kallas Trosrörelsen eller framgångsteologi där rikedom och hälsa ses som ett bevis på att man gör rätt i Guds ögon och motsatsen beror då förstås på motsatsen. Här ytterligare ett exempel, från dagens kyrka, på att pengar inte mättar och att vilja äga pengar i överflöd ses som en naturlig del av en kristen människas liv, fast Jesus såg rikedom som problematisk*. Nej kyrkan ser penningen nästan som ett sakrament eller åtminstone ett sätt att visa Guds nåd, som om Gud och Mammon faktiskt inte stod i strid med varandra utan slutit fred och gjort gemensam sak i vår tid.
 
Hur ofta har jag inte önskat att de skulle varit så i mitt liv att just hos mig var Gud och Mammon sams. Detta att alltid ha varit så beroende av att vädret är fint, allt klaffar och att folk är snälla omkring mig kan trötta när det är så lätt att se att den som har pengar kan göra vad som helst och alltid har tillgång till en back-up-lösning när allt rasar.
 
Naiva, välmenande, hjärtlösa och avslöjande uttalanden av rika människor som att "alla borde ha en årslön på banken" kan såra och trötta mer än man vill erkänna. Historier om tiggare som vinner massor på en triss-lott som någon gett honom väcker kärleken till de pengar man inte har. Predikaren förutsätter att endast den rike kan älska pengar men , ack, vi vet alla att även olycklig kärlek kan vara plågsamt passionerad.


The Monteverdi Choir
The English Baroque Soloists
John Eliot Gardiner
Nancy Argenta, soprano
Mary Nichols, mezzo-soprano
Ashley Stafford, alto
Wynford Evans, tenor
 
*
Lukas 12: 15-23: ”Akta er för allt habegär. En människas liv beror inte av överflöd på ägodelar.” Sedan gav han dem en liknelse: ”En rik man hade fått god skörd på sina jordar. Han tänkte för sig själv: ’Vad skall jag göra? Jag har inte plats för hela skörden.’ Han sade: ’Så här skall jag göra. Jag river mina lador och bygger större så att jag får rum med säden och allt annat jag äger. Sedan kan jag säga till mig själv: Nu min vän är du väl försörjd för många år framåt. Du kan vila ut. Ät, drick och roa dig.’ Men Gud sade till honom: ’Din dåre, i natt skall ditt liv tas ifrån dig, och allt du har lagt på hög, vem skall få det?’ Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud.”Och till sina lärjungar sade han: ”Därför säger jag er: bekymra er inte för hur ni skall få mat att leva av eller kläder att sätta på kroppen. Livet är mer än födan och kroppen mer än kläderna.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0