Ridtur

Tur och lycka var för de nordbor som vi sena tiders barn kallar vikingar, synonyma begrepp. Man hade fiskelycka och då var det så att man hade tur med fisket. Kärlekslycka betydde att man lätt fick den man ville ha till maka. Idag skiljer vi på tur och lycka i dagligt tal men ibland blir ordet tur synonymt med lycka för mig och det gäller ridturer. En ridtur betyder för mig lycka. Så jag kunde ha använt ridlycka som rubrik idag.
 
 
En solig eftermiddag i mars med unghästen Smilla och något äldre Chateau riden av H-f. Tidigare på dagen hade jag longerat Smilla och sedan ridit en riktig långtur på Chateau, vi hade så kul, hon bjöd på sitt bästa humör med alla trick hon kan och några nya: galoppanslag, piruetter, piaff, några steg passage och skolgalopp t.ex. På eftermiddagen tog vi en skön skrittur i det stora lugnet som kom före stormen tillsammans med H-f och Smilla.
 
Men inte kan stormar hålla oss inomhus: Det är faktiskt idealiskt att longera Smilla som är lite unghästslö fortfarande, i blåsväder.  Här fick hon syn på någon som gick förbi gården med två hundar. Denna alerta attityd utnyttjar jag till att jobba med det svåra att trava i en cirkel runt mig och inte bara bredvid mig. Dessutom ska hon träna på att stanna på spåret utan att komma till mig och helst inte vända sig mot mig heller. Efter att ha jobbat duktigt fick hon gå in i stallet. Smilla är en stugsittare som gillar att stå i skydd för tristväder i stallet till skillnad från Chateau.
 
 När vi for ut på en långtur, Chateau och jag, hade blåsten och blötsnön övergått till riktig snöstorm. Till slut blåste små nålar av iskristaller horisontellt mot oss. Det var svårare med koncentrationen än i finvädret dagen innan. Jag är glad för alla trafikskyddade skogsridvägar häromkring, där, i lä för alla träden, blir det ändå lite lättare. Men på hemvägen när vi kom ut ur skogen fick vi trotsa elementen på allvar min lilla fjällvädersponny och jag.
Efter en timme i stormen på väg in i stallet. Manen blåser i vinden trots att det blåser mindre friskt mellan alla husen på gården.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0