Självhjälp för sjuka

 
Predikaren 9:2 Samma öde drabbar alla,
den rättfärdige och den orättfärdige,
den gode och den onde
 
Dett är en sanning som upprepas rakt igenom hela Predikaren. Det är så befriande! I vår tid som präglas av självhjälpstekniker och en hjärtlös attityd mot den fattige, misslyckade eller sjuke är detta som rent fjällvatten efter en svettig dag. Detta är Predikarens "in your face" till all framgångsteologi. Jobs bok har samma tema: den rättfärdige drabbas också av olyckor och det är inte alltid den drabbades fel. men Jobs vänner försöker hitta felet Job gjort trots att han protesterar. Slutligen talar Gud och säger att Job har rätt, inte de framgångsteologiska vännerna.
 
Idag är bland de mest utsatta för idén att man är duktig och god om man är frisk respektive slarvig och svag om man är sjuk, de cancersjuka. Larmrapporter duggar tätt om hur allt mellan alkoholmissbruk till risätande ger cancer. Cancersjuka får höra "Du är duktig som kämpar på" och blir någon frisk från cancer säger både de själva och anhöriga "att de kämpade så tappert så de vann över cancern". Och de andra då, de som dör av sin cancer?
 
Sanningen är att cancer drabbar blint. En del blir sjuka som levt ett ytterst hälsosamt liv, en del har levt ett vanligt liv, en del har varit tunga missbrukare av tobak och alkohol. En del blir friska från cancern och andra inte. Hur väl de kämpat har inget med saken att göra-samma öde kan drabba vem som helst.
 
Lyssna till den vise Predikaren: Det är inte ditt fel att du är sjuk! Den rättfärdige drabbas av samma öde, samma slump, som den orättfärdige. Och hur det slår vet ingen i förväg.
 
 
Mahalia Jackson hade en svår barndom, fick slita hårt men vägrade sjunga annat än lovsånger till Gud. När hon blev berömd lockades hon med feta anbud om hon övergick till de mer lukrativa profana sångstilarna men hon vägrade. Trots det dog hon bara 61 år gammal efter lång tids sjukdom.
 
Tekniskt ett dåligt klipp men hennes fantastiska person och röst kan inget kväva. Mahalia levde förstås Anno Domini och visste att döden inte var slutet, till skillnad från Predikaren, men nog kan man tänka sig att "hon som församlar" kommer att älska att sjunga med Mahalia den dagen vi alla "have got over".

Kommentarer
Postat av: Lars

Jo man läser i tidningarna att vissa krafter inom näringslivet vill införa träning som något obligatoriskt på arbetsplatsen, tanken ruvar väl där att alla ska vara slimade,starka och en effektiv kugge , tanken ligger nära att dom som är tjocka har ont i ryggen är misslyckade individer som får skylla sig själva, framgångs teologi när den är som värst. predikaren förstog nog inte begreppet att människor har olika genetiska förutsättningar, men har ändå en sådan befriande syn på tingen

Svar: Precis, det är en fascistisk syn på människan och kroppen som råder nu. Folk säger att det var hemskt när folk var tvungna att följa tio Guds bud annar sblev både Gud och prästen arg. men så oerhört mycket lättare det är att bara ha tio tydliga bud att hålla som handlar om självklarheter som att inte döda eller stjäla jämfört med alla underförstådda bud om perfektion i varje vaket ögonblick. Buddhas åttafaldiga väg med åtta fullkomligheter är ju också enklare än att duga i dagens Sverige där krävs : perfekt förälder, perfekt vältränad kropp, perfekt hem, perfekt äktenskap, perfekt hund, perfekt jobb, perfekt frisyr, perfekta moderiktiga kläder för alla tillfällen av perfektion som erbjuds både på jobb och fritid, perfekt trädgård, perfekta resor långt bort, perfekta språkkunskaper när man reser långt bort åtminstone i engelska, perfekta relationer, perfekt uppdatering på facebook av ens perfekta liv... ja listan tar aldrig slut.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-13 @ 07:32:31
Postat av: Klaus

Undras vad ni skulle tycka om filmen "Tree of Life". Om ni inte redan sett den. Börjar med ett Job-citat, handlar om en oerhört orättvis död för en liten pojke som får stora konekvenser bl a för hans föräldrars vägval i livet och innehåller, visuellt, ett slags svar till människan från Gud.

https://www.youtube.com/watch?v=WXRYA1dxP_0

https://www.youtube.com/watch?v=9EEIeH7ymwA


Svar: En underbar film för mig! Tack, jag hänger inte alls med i filmsvängen längre är så enormt trött på kvällarna och få biografer håller öppet när jag har min bästa tid på dygnet.
Det här känns, utan att ha sett filmen, som en människas Jobs-kamp med Gud. Det är ju något märkligt att denna bok (Job är naturligtvis en av mina bibelfavoriter) slutar med att när den lidande jobb äntligen får ett svar av Gud så får han en lektion i naturkunskap, "jag skapade jorden, jag gjorde Behemot ..." och det ännu märkligare är att då är Job nöjd-innan han fått hälsan tillbaka, sina vackra döttrar som namnges och en hoper söner som tydligen inte hade lika starka personligheter och all sin rikedom tillbaka. Men Job blir alltså tröstad av att få denna NK-lektion utan minsta spår av medömkan. Och lägg märke till att något brinnande gehenna inte utlovas för de där framgångsteologiska vännerna som enligt Gud talat fel om honom.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-13 @ 12:53:55
Postat av: Lars

Har inte sett filmen Klaus , Men efter jag kollade klippen och wikipedia att det är Science fiction/drama så misstänker jag att det är något för mej, är länge sedan jag kollade någon film, men Prometheus med Noomi rapace , minus allt blodet gillade jag :) och filmer som the abbys , the Deep. osv brukar väl kallas psykologiska Science fiction. och fantasy är mina favoriter.

2015-03-14 @ 09:35:58
Postat av: Lars

Helt sant Alma, något jag facinerats över som förr spelade online spelet World of worldcraft som är ett fantasy/medeltids spel var hur enormt många ungdommar var i det som älskade miljön , nu tror jag inte ungdommar längtar till enväldiga kungar, tortyr ,digerdöden. men en mer "äkta" värld som inte är så matrialistisk och genom komersialiserad.Medeltidsveckor har ju fått ett väldigt uppsving

https://www.youtube.com/watch?v=yMtHIFDZQ8Y

Och enligt vad trubadurerna sjunger..

https://www.youtube.com/watch?v=qBoYr1O38tE

Så börjar människor tröttna på en genom matrialistisk värld, det tror jag Alma som du :)

Svar: Ja jag tror att männsikor längtar till sagornas och lägereldarnas tid eftersom vår tid känns så genomstressad och onaturlig. Stressen att kanske inte få maten att räcka hela vintern tänker man ju inte på under en medeltidsvecka. Jag blir så sorgsen när jag tänker på att vi nu skulle kunna leva som Marx drömde: vi skulle kunna joba 4-5 timmar per dag ochs edan förkovra oss och vara männsikor resten utan oror för matförråden. men vad gör vi? Jobbar mer än någonsin och lämnar bort våra telninga rännu längre stunder och om någon så mycket som knystar om sänkt arbetstid blir det ett samfällt ramskri från sossar till moderater om att fattigdom och armod hotar vår nation.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-14 @ 09:57:42
Postat av: Rebella

Absolut att det rent mentalt vore mer hälsosamt med en balans, om veckotidningar och andra vår tids predikoämbeten även predikade lite om livets grundläggande orättvisor. Jag har inte läst den här boken, men länge tänkt.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/ingen-kan-springa-ifran-oturen_201135.svd

Fast jag tycker ni är lite onyanserade här.

Visst mår vi bättre - och presterar mer - om vi tränar. Det är ingen osund insikt. Cancer drabbar inte helt blint. Lite drygt hälften av risken - om jag minns rätt - kan sammanfattas som "slump" - i klartext kan drygt hälften av risken påverkas men knappt hälften ligger fast. Dåliga gener och otur. Det finns de som verkar tro att bara de äter rawfood blir de odödliga och det är en klart osund trend i tiden, men ni slår liksom över åt andra hållet här. Det är ungefär som påståendet att självförsvarskurser för kvinnor automatiskt påstår att de som inte försvarar sig får skylla sig själva. Det är inte riktigt sant. Däremot kan man lugnt säga att våra chanser att påverka vår hälsa överbetonas.

Svar: Jo visst kan vi det. I mitt liv är det nog så att jag lätt tippar över till hälsofascismen, äter vegetariskt sedan jag var tolv, rör mig jättemycket och tränar ibland osunt mycket. Nyss följde jag ändå en vän till graven som också levde sunt och aldrig rökt eller solat, hon dog ändå av malignt melanom mitt i livet och lämnade minderåriga barn. Min pappa som aldrig ätit osunt och var vegetarian han med dog också av hjärtinfarkt allt för tidigt.
5% av alla cancerfall på jorden orsakas av alkohol och det är den enskilt största cancerorsaken. Tobak är också en orsak. Men så många cancerfall kunde inte den sjuka göra något åt.Antingen gener eller miljöfaktorer som ingen kan göra något åt och det mesta om cancer vet man ännu inte alls.

Just nu är min mamma sjuk i magcancer fast hon levt som vegetarian hela livet, aldrig druckit alkohol eller ätit excesser av rökt mat (den är ju sällan vegetarisk) ja inget riskbeteende kan man skylla på. Nu duggar larmrapporterna tätt om allt möjligt och sorgen över sjukdomen kanaliseras till ett letande efter orsaker. Bananer? Vindruvor? Ris?

Men så enkelt är det inte, min sunda vän som aldrig solade dog av malignt melanom och Winston Churchill som levde väldigt osunt levde så länge så han nästan fick slås ihjäl, som man säger i Malmfälten.

Vi äter för mycket konstgjord och processad mat och rör oss i allmänhet alldeles för lite i Sverige. Men hälsofascismen är just en fascism och därmed hjärtlös och långt ifrån Predikarens visdom att livet faktiskt inte är rättvist och de flesta sjuka har inte sig själva att skylla, precis som de friska inte kan slå sig för bröstet och mena sig ha förtjänat sin goda hälsa.

Nu hoppas jag det blev mer nyanserat.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-14 @ 13:32:42
URL: http://rebellaundrar.wordpress.com/
Postat av: Alma-Lena

Nu kan jag inte ens svara på inläggen som vanligt så jag gör så här:
Ja jag tror att människor längtar till sagornas och lägereldarnas tid eftersom vår tid känns så genomstressad och onaturlig. Stressen att kanske inte få maten att räcka hela vintern tänker man ju inte på under en medeltidsvecka. Jag blir så sorgsen när jag tänker på att vi nu skulle kunna leva som Marx drömde: vi skulle kunna jobba 4-5 timmar per dag och sedan förkovra oss och vara männsikor resten utan oro för matförråden. Men vad gör vi? Jobbar mer än någonsin och lämnar bort våra telningar ännu längre stunder och om någon så mycket som knystar om sänkt arbetstid blir det ett samfällt ramaskri från sossar till moderater om att fattigdom och armod hotar vår nation.

2015-03-14 @ 13:34:03
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Lars

Kan bara hålla med Alma, just matbiten är något jag håller på med som du vet :) och måste konstatera att det finns mycket konstiga upfattning att vi måste ha ett arbetsintesivt högteknologiskt jordbruk med stora diseltraktorer för att inte svälta ihjäl är en bild som gärna målas upp av politiker och media, där 1800-talets missväxt och medeltiden används som avskräckande motpol på hur det blir om vi inte har konstgödning och monster maskiner, ska när läget är bättre visa dig varför jag tror den bilden är falsk utan handlar snarare om ovilja till förändring och att många skribenter får sin födokrok säkrad om status que bevaras och oljeindustri och nuvarande makthavarare inte oroas , var förresten i kolonin igår och sådde massa saker men än så länge har det inte börjat växa mycket , gräslöken är någon cm hög, men ska dela med mig av bilder längre fram på "mini paradiset" :)

Svar: Du har så rätt om den övertro på industrijordbrukets nödvändighet som råder, den verkar lika grundmurad som tron att åtta timmars arbetsdag är en naturlag.

Jag ser verkligen fram emot bilder från ditt "Per-Albintorp " i miniatyr!Här ser du på bilderna att det dröjer länge innan gräslöken sticker upp sina grågröna små strån ur jorden.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-14 @ 14:16:46
Postat av: Lars

Beundransvärt ändå tycker jag Alma om du varit vegetarian sedan 12, för min del som har diabetes 2 skulle jag må bra som jag skulle om jag kunde hålla mig till grönsaker,råris men har en svaghet för skräpmat och läsk som skickar blodsockret i höjden inte alls bra på sikt om man vill bli gammal som diabetiker dessutom om jag odlad bondbönor m.m på kolonin hade jag haft utmärkta proteinkällor och klarat mig utan kött , som jag har förstått kräver enorma naturresurser att föda upp djur för att sedan äta dom, och sen har vi ju den otrevliga biten att slå ihjäl något för att äta det.

Tyckte mig ana att damen jag brukar se på hästrygg eller som svingar handväskan ser ut att vara i rätt bra form , som diabetiker skulle du vara ett föredöme även om man naturligtvis aldrig kan garantera något när det gäller livslängt min styvfars pappa var långdistanslöpare på 50-60 talet och åt bara sunt och rörde aldrig sprit/cigaretter men dog i tarm cancer 60 år gammal,men man kan öka sina chanser till ett långt friskt liv ;)

Svar: Jo, det där med sunt leverne är ju absolut ingen garanti för ett långt liv, jag brukar säga att jag mår bra medan jag lever iaf. Sedan är det ju lite orättvist där också, jag gillar just frukt och grönsaker och har alltid tyckt om att odla och plocka ätliga växter i skog och fjäll. Min farmor var dessutom en trädgårdsälskare trots att vi bodde värre till än växtzon åtta. Jag minns hur jag en midsommarafton när jag var 10 år gråtande av harm hackade i den tjälfrusna jorden i potatislandet medan snön yrde omkring mig. Jag bara skulle ha ner potatisen i jorden. det blev faktiskt en skörd även det året, men det är ju tur att vi inte var beroende av egna odlingar just det året.
Min pappa var redan vegetarian när jag bestämde mig för att bli det efter ett besök på en grisfarm under skolresan till Gotland så det var lätt att lämna de där sega köttbitarna som växte i munnen på mig när jag tänkte på att det var döda djur jag åt: grannens får, den stolta älgkon som nyss stod i skogsbrynet med sina kalvar, den söta renkalven som Sara visat upp på våren och främst grisarna som skrek så högt i ren förtvivlan så man måste ha hörselkåpor på.

Jag är alltså inte så van vid processad skräpmat, jag äter det jag tycker om helt enkelt. Dessutom är jag en orolig kropp som behöver röra på mig varje dag och gå/springa många mil per vecka för att jag inte ska bli alldeles för Predikaren-dyster.
barockbloggen.blogg.se

2015-03-14 @ 21:01:59
Postat av: Lars

P.S kan bara hålla med om att maten är för konstgjord och processad som diabetiker märker man det att maten skickar blodsockret i höjden, den är nästan "förtuggad", vetemjöl och sådant bröd är inte alls bra för mig utan äter hellre grovt rågbröd som innehåller mycket kli och fibrer,den höjer blodsockret snällare och mer kontrollerat som annan "kärv" mat som råris exempelvis. Diabetes 2 är ju ganska ofta (inte alltid) en välfärdssjukdom som ju beror på den godismat vi tyvärr ofta sätter i oss i mer utvecklade länder, överviktsproblem osv.

tyvärr är det lönsamt att sälja mat som är "smakförhöjd" och späckad med socker och fett och tyvärr har ju kapitalismen och lönsamheten idag inte någon riktig motpol i samhället som sätter ner foten som säger att stoppa inte i socker i Yoghurt för den ska sälja , folk kommer bli sjuka på sikt. Lönsamheten får snällt göra som den vill och servera folk "godismat" även om dom blir sjuka av det.så lång tid det säljer är allt frid typ ;)

Svar: Du har rätt förstås om den där maten som blåses upp med luft och dränks i socker för att bli så lättsmält så den knappt behöver ner i magen för att gå ut i blodbanorna och chocka kroppen. Dessutom är den värsta sortens junk food till för barnen, kalaspuffar och andra läskiga frukostflingor till exempel. Sockerköttbullar, pulvermos och färgglad läsk är ju inte direkt riktat till en vuxen människas smak.
Barnen föredrar alla gånger det industrigjorda framför hemlagat, mycket frustrerande. Vad säger det om vår hälsa i framtiden?
barockbloggen.blogg.se

2015-03-14 @ 21:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0