Solsbury hill- på väg hem med (ba)rockkonst


Stilleben mit Obst, Maus und Eisvogel
målad av Georg Flegel 1566-1638

Peter Gabriel är visserligen fortfarande i livet, men jag måste ändå få utnämna honom till en stor barockkonstnär. Hans musik parad med videokonsten är som jag föreställer mig att barockkonstnärer och musiker skulle ha gjort det om de hade haft tekniken. Allt jag sett som Peter Gabriel gjort är fantastiskt och barockmässigt i ordets bästa bemärkelse.

Denna underbara låt Solsbury Hill är ett utmärkt exempel på barockmotiv och symbolik. En nederländsk stillebenmålare där varje frukt, grönsak och stekta vaktel symboliserade något i människans liv, kosmos ordning och Bibelns berätttelser skulle ha gjort en sådan här video till den här musiken om hon levt nu.

Musiken skulle nog också kunnat skrivas av J.S Bach eftersom han kände sig som en evangelist och gärna använda alla till buds stående musikaliska medel.

Peter Gabriel sjunger "Samla ihop dina saker och bered dig på att jag hämtar dig hem". Jag tänker på Jesus förstås som sa till sina första lärjungar: Följ mig! och de följde. Men jag tänker också på Bo Setterlinds dikt "Döden tänkte jag mig så":

Det gick en gammal odalman
och sjöng på åkerjorden.
Han bar en frökorg i sin hand
och strödde mellan orden
för livets början och livets slut
sin nya fröskörd ut.
Han gick från soluppgång till soluppgång.
Det var den sista dagens morgon.
Jag stod som harens unge, när han kom.
Hur ångestfull jag var inför hans vackra sång.
Då tog han mig och satte mig i korgen
och när jag somnat, började han gå.

Döden tänkte jag mig så.

Allt detta är tankar som väcktes av Piraks Vita renen. Kanske tycker någon annan att det inte alls känns som en naturlig fortsättning på den diskussionen. Men det är ju så med konst, den väcker olika tankar och det finns inga rätt eller fel i konstupplevelsen. Vilka symboler finner du i dessa barockstilleben?

Solsbury hill av Peter Gabriel 1950 - (snart har han födelsedag;13 februari)

Texten:
Climbing up on Solsbury Hill
I could see the city light
Wind was blowing, time stood still
Eagle flew out of the night
He was something to observe
Came in close, I heard a voice
Standing stretching every nerve
Had to listen had no choice
I did not believe the information
I just had to trust imagination
My heart going boom boom boom
"Son," he said "Grab your things,
I've come to take you home."

To keep in silence I resigned
My friends would think I was a nut
Turning water into wine
Open doors would soon be shut
So I went from day to day
Tho' my life was in a rut
"Till I thought of what I'd say
Which connection I should cut
I was feeling part of the scenery
I walked right out of the machinery
My heart going boom boom boom
"Hey" he said "Grab your things
I've come to take you home."
(Back home.)

When illusion spin her net
I'm never where I want to be
And liberty she pirouette
When I think that I am free
Watched by empty silhouettes
Who close their eyes but still can see
No one taught them etiquette
I will show another me
Today I don't need a replacement
I'll tell them what the smile on my face meant
My heart going boom boom boom
"Hey" I said "You can keep my things,
They've come to take me home."


Kommentarer
Postat av: Min idol

"Samla ihop dina saker ......", Med Peter Gabriel känns som väldigt starka och tunga ord för mig, som vi av en händelse samtalade just om, jag och en nära och trogen vän till mig.

Bo Setterlinds dikt; "Det gick en gammal odalman.....", känns som en fortsättning av vårt samtal, om man bortser från döden och tänker på "Den vita renen" som alternativ.



Förövrigt med tanke på dikten av Bo Setterlind, som kan jämställas med vilken konstart som helst och är naturligtvis tolkningsbar. I mitt fall ser jag den som en ljus och glädjefull dikt, fast den kanske i grund och botten är motsatsen.

2011-02-07 @ 23:15:32
Postat av: Alma-Lena

Min idol:Men det måste inte vara sorgligt med döden om man ser att den är besegrad. Som Narren i en Trettondagsafton säger. Varför sörjer du din bror? Tror du att han är i helvetet?-Naturlgtvis inte, din narr! - Men om han är i himlen, vem är då en narr om du sörjer för att han är där?



Döden är en fiende, men enligt Bo Setterlinds och min tro får den inte sista ordet.



Vad tänker du om (ba)rockvideon då? Med Peter Gabriel är video och musik ett helt konstverk.



Läste att han gjorde den när han bröt upp från Genesis och även som en protest mot storskalig jordbruksindustri+en hyllning till sin fru och lilla dotter som var svårt sjuk, men överlevde.

2011-02-07 @ 23:42:45
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Min idol

När det gäller Peter Gabriel och hans ovannämnda rockvideo, så skulle jag vilja ta del av texten innan jag vill göra en slutgiltig bedömning. Vad gäller öronfröjd och anledningen till denna videons tillkomst, så gillar jag den alldeles förträffligt.

2011-02-08 @ 07:20:12
Postat av: Min Idol

Alma-Lena: Det var en fin och mycketsägande text och i synnerhet den sista versen. Nu kan jag definitivt vidhålla, att denna rockvideo är ett konstverk av mästerklass, som man med glädje tar till sig och även delar med sig.

Tack för att du delade med dig texten också!

2011-02-08 @ 16:04:55
Postat av: Alma-Lena

Min idol: Vilket underbart ord:"mycketsägande" som motsats till intetsägande. Jag har härmed adopterat detta utmärkta ord!

2011-02-08 @ 20:50:04
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Min idol

Det gläder mig att få bistå dig med nya ord, du med ett så stort ordförråd som du redan besitter och blir naturligtvis glad över din adoption.

2011-02-10 @ 00:18:07
Postat av: Alma-Lena

Min idol: Tack för det!

2011-02-10 @ 09:59:12
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0