Herdeveckans slut

Snart är tredje påskveckan över och vi ska fira 4:e söndagen i påsktiden som har temat "Vägen till livet". Det hänger så klart ihop med herdemotivet där Jesus visar fåren vägen till livet. Det så mycket att hämta ur herdeliknelsen, inte minst när vi talar om ledarskap, som jag gjorde i detta inlägg om förhållandet till hästar.



Det snackas mycket om ledare just nu i alla möjliga sammanhang. Men sällan hör man talas om annat än den ledare som får följare som följer blint, antingen med manipulation som konsulter gärna lär ut, eller rent auktoritära metoder som andra konsulter lär ut. Här tycker jag Jesus lär ut hur en ledare ska vara. Herden är inte någon general för fåren, inte heller en manipulativ Storvesir eller karismatisk gängledartyp i Usama Bin Ladin-stil. Nej den Gode herden ger sitt liv för fåren, ligger på marken med dem och delar deras villkor så till den milda grad att han till slut själv blir ett slaktat lamm.

Jesus säger också att fåren känner sin herdes röst och de följer inte någon annan än sin herde det handlar alltså om en varm och förtrolig relation och sådana tar tid att bygga up. Kanske är det därför mer modernt med quick-fixledarskap för tid tycks vi ju aldrig ha annat än till...ja vad använder vi då tiden till? Jag vill använda den största delen av min tid till relationer-so help me God!



Agnus Dei av Jan Dismas Zelenka 1679–1745

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0