Älskade, busiga djur- snörapport

 
 
Katter väljer sina människor och påfallande ofta människor som är jätteallergiska mot dem. Mina är inget undantag i morse fick jag lyfta bort Modesty från allergiske husses fötter. Hon ska absolut inte var ens nära honom men hon hittar sina kryphål när någon går ut genom dörren, i detta fallet jag.
 
Modesty vill ofta promenera runt med mig också, inspekterar och kontrollerar att jag inte glömmer något. Berättar om saker jag borde känna till, som nu i morse att hästarna inte kommer ut. Jag förstod inget förrän jag kom till stallet och såg att dörren blivit blockerad av ett snöras, blöt, tung snö. Modesty har alltid rätt har jag nu lärt mig efter att hon förra året visade varför vi inte hade någon fungerande telefon i huset.
 
Elva har varit risig och matvägrat. med hennes energiska livsstil blir det fort allvarligt och jag har fått mata henne med lyxig burkmat som snabbt gav resultat och täcke har hon hela tiden för pälsen blev så tunn att hon skakade utomhus. Kapten däremot, har ingen brist på aptit och måste motioneras medan Elva får sova inne på soffan framför spisen.
 
Pga det envisa snöfall hinner jag bara skotta, 90% av den vakna tiden. Smilla blir uttråkad när jag inte hinner träna med henne så hon kliver ut ur hagen hela tiden och klampar upp på bron, hon vill också in i huset och lägga sig vid husses fötter kan man tänka. Hon springer sedan glatt efter mig in i hagen. Nu är hon inlåst med vatten och hö lite lugn behöver jag efter skottandet.
 
Så är min vardag just nu och jag funderar på min relation till dessa djur, de fyrbenta i familjen. Känner mig trött och uppgiven. Då kommer en av mina favoritbloggar med denna fina bloggpost. Plötsligt får min förvirrade snöpulsande dag mening och ett helighetens skimmer.Så här skriver vardagspilgrimen Tomas Jarvid bl.a: "Vi är på ett sätt på samma nivå som skapelsen inför Gud men vi har fått ett hedersuppdrag att engagera oss och ha omsorg om skapelsen. Det är fint, eller hur?"
 
Ja visst är det något magiskt i att djuren vill ligga vid våra fötter, leva med oss och jobba med oss. Kapten och Elva vet inte till sig av förtjusning när de får vara med mig när jag skottar snö och skuttar runt som värsta valparna. Men går jag in en sväng intar Kapten sin värdiga position utanför dörren, han är ju vakthund, och imponerande som sådan. Elva vallar glatt in Smilla när vi är ute i snön och Smilla vill , som sagt var, vara med mig jämt så hagen är inget hinder. Det bästa lämnar jag till sist: Chateaus mjuka gnäggning när jag kommer hem trött från jobbet, när jag tittar till henne i hagen, när jag kommer med frukost, ja varje gång vi ses.
 
Det är verkligen ett hedersuppdrag jag fått när de kom in i mitt liv.
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Smilla verkar vara en go bushäst :)har tjatat på jobb att kollegan ska ta med Katten Pelle till arbetet, ro givande med en katt i knät. Jättebra idee av Tomas med fadderskap, har för mig vissa gröna föreningar är inne på liknande ideer, odoptera ett träd eller en trädgård typ.

Svar: Jo hon är sannerligen go, bara lite väl mammig ibland. Klart ni ska ha Pelle på jobbet! Hörde igår om sjuka barn som har vårdhund och hur bra det är för dem. Alla borde få ha ett jobbdjur, det gör livet mänskligare.
Hörde om stadsguerillaodlare också som dels adopterade träd, men också odlade upp hustak och alla tomma ytor, bodde jag i en stad skulle jag definitivt vara med. Fadderskap mer konkret, som när man stöder en organisation men ändå får ett barn med namn och bild som ingår i projektet, tror jag hjälper oss att ta vårt rätta ansvar och hitta vår rätta plats i skapelsen.
barockbloggen.blogg.se

2015-01-17 @ 23:01:20
Postat av: klaus

Ja, det var extra fint med den där gnäggningen..

Svar: Visst är det, en välsignad lycka med en pratsam häst (och praktiskt med en pratsam katt). Alla hästar är ju inte så pratsamma. Hoppas Smilla också lär sig av gamla Chateau.
barockbloggen.blogg.se

2015-01-17 @ 23:13:37
Postat av: Lars

Håller verkligen med dig Alma, när pelle var med och cheferna kom på besök så hamna han snabbt i centrum och samtalen kom in på ifall han fångad någon mus eller hittat på något skoj, blev väldigt männskligt och avkopplat.så det borde vara.

Vi har odlingslotter i bostads området här jag bor men dom är alltid totalt bokade och inga fria så suget finns verkligen hos folk som bor i staden att få lov att odla grönsaker och fina blommor något som förvånar mig är att vi har stora grönområden men det är bara dekorationsträd och buskar som olika fastighetsskötar firmor sköter varför man inte planterar mer "vettiga" saker ,fruktträd exempelvis och låter folk vara med och skörda tycker jag är konstigt. jag har varit och tittat på dom olika stadsodlingarna som startat här i Helsingborg,som än så länge är puttesmå, någon pallkrage och så, hur som helst har jag ägnat vintern åt att samla på mig frö och läsa så när vintern vänder ska jag förgro potatis m.m har ju numera ca 400 kvadrat odlingslott och har grävt potatiskällare så räknar med att odla all min potatis jag behöver, tomater mm, blir också vackra blommor att vila ögonen på.så nu har jag nästan mitt Per-Albin torp :)


Svar: Jag är så glad för din skull och det är roligt att få rapporter om dina odlingar nu när året vänder och ni får vår så oerhört mycket tidigare än vi. Hoppas du hinner lägga ut lite bilder!
barockbloggen.blogg.se

2015-01-18 @ 08:18:04
Postat av: Lars

Ska jag göra Alma jag brukar dokumentera på min Youtube kanal och kommer ta bilder och visa vänner och bekanta.

https://www.youtube.com/channel/UCfoVTBgsdtEWqRvbA7eZ6WQ

Har några bilder som visar hur nya tomten såg ut när jag tog över på sensommaren, rätt mycket ogräs och gamal odlingsplast jag tagit bort hela tomten är vintergrävd nu men sparade dom nyttoväxter som fanns , rabarber, björnbär, jordgubbsplantor.

https://www.youtube.com/watch?v=Q7wz1bRu-hs

Finns det läsare som inte vet vad ett Per-albin torp är kan jag lägga ut en länk, tycker han hade en bra ide Per-Albin Hansson och tror det skulle fungera även idag om arbetslösa fått möjligheten att bygga ett eget liv ser att många politiker drömmer att Sverige ska komma i en ny guld ålder när industrin boomar och noll % arbetslösa som det var 1973 men tror bara det är drömmar om evig tillväxt och rikedom som aldrig kommer, men istället för att bara gnälla över arbetslöshet och lönebidrags arbeten tänkte jag att då tar jag ut en ny rikting testar ifall det fungerar att bli per- albin torpare;)

http://www.vf.se/kronikor/lordagskronikan/vack-albin-torpen-till-liv




Svar: Bra länk och du vet att jag håller med, följde Klaus konversation där skrev jag om Per-Albin torp som en bättre lösning än att syndastämpla kolonistugor och andra stugor, som din. Kul att du hinner dokumentera, jag följer din odling så gärna.
barockbloggen.blogg.se

2015-01-18 @ 14:13:24
Postat av: klaus

Lars -titta gärna på Grenholms blogg och ev på min kommentar.
Usch vad jag blev arg.

Svar: Jag var tvungen att gå dit, vad kan få dig arg som Micael säger? Nu har jag också reagerat. Kanske är det att Micael är så ung och aldrig haft ett jobb som man måste få avkoppling från för att överleva. Jag tycker det är skillnad på lyxkonsumtion och på att ha en gammal släktgård som är osäljbar på en ort där inga romer eller andra vill bo eller en liten sportstuga som man får göra som man vill med till skillnad från den lilla lägenheten man hyr närmare arbetsplatsen. Vi har , som du kanske förstått en etta utan dusch (dusch i källaren som delas med andra i huset) i Kiruna eftersom min man jobbpendlar och i Kiruna råder bostadsbrist så den delar vi alltid med bekanta som behöver sängplats. Vi har alltså två bostäder men det är knapapst lyx. Att döma ut folk som lyxlirare på så enkel grund är nog ett fenomen som slipas av.
Jag höll en gång en betraktelse kring första budordet där jag tog bilen som exempel på hur vi är låst i Mammons garn. Jag fick så starka reaktioner och har lärt mig av det att ta upp mer än ett exempel för att det inte ska uppfattas som syndakatalog. För en männsika ärbilen verkligen en beroendesjukdom, men för en annan ett nödvändigt ont.

Kungens alla slott borde upplåtas till asylboende men varje sommarstuga i landet kan väl knappast vara ens en dellösning av det problemet.
barockbloggen.blogg.se

2015-01-18 @ 19:48:53
Postat av: Lars

Ska kolla Klaus..

2015-01-18 @ 21:14:01
Postat av: klaus

Idén är intressant, men jag gick igång på ve-ropen. Jag har aldrig haft någon stuga, men jag vet hur mycket det kan betyda för en del människor. Som om närhet till naturen och vila skulle vara syndigt. Det börjar bli Savonarola -varning på somliga.

Svar: Ja, det där var ogenomtänkt. Vi svenskar (om jag nu får kalla mig det, ska fråga Björn Söder) är ett gäng bönder som för 100 år sedan flyttade in till städer och gruvorter, grått och trist, trångbott och lyhört. Att flytta tillbaka till landet om man kan, om så bara för två veckor är väl inte fel. Jag tänker på droskkusken och hans fru som blir kung och drottning i Narnia; kung Frank och drottning Helen, de längtar tillbaks till landet och därför att de inte mist kontakten med naturen är de helt lämpliga som förvaltare av Narnia.En stuga kan vara den kontakt vi får med vår sanna natur och skapelsen. Nej, Micael är bra på många sätt men ännu väldigt ung. Vi behöver andrum i tillvaro också och det ska inte skuldbeläggas ävenom idén är bra, som jag skrev där, bor min bror och hans stora familj i ett sommartorp och utan det hade de måst flytta in hos oss och trängas långt från barnens kompisar men väldigt nära (för nära) till kusinerna.
barockbloggen.blogg.se

2015-01-18 @ 22:54:58
Postat av: Alma-Lena

Klaus: Du har så rätt om Savonarola, jag blev själv Savonarola-varnad för några år sedan: http://barockbloggen.blogg.se/2011/march/bibeln-som-de-prostituerades-forsvarare.html#comment

2015-01-19 @ 06:47:51
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Klaus

Egentligen så berör ju detta en större fråga om lyxkonsumtion och fattigdomsideal. I det ena diket det som Nina Björk skrivit mycket om, en hejdlös överkonsumtion som dessutom ingått en ohelig allians med samhällsekonomin – Gretas hemtjänst har blivit beroende av ett orimligt konsumtionssamhälle på ett alldeles ohållbart sätt.

I det andra diket en överdriven moralism som till slut ramlar över till något djävulskt. Inte ens Jesus skulle komma undan dessa självrättfärdighetens stenhårda revisorer. Förvandla vatten till vin på ett bröllop? När det finns fattiga! Bli smord med olja värd en månadslön!

(Judas sjunger i Jesus Christ Superstar: “Woman your fine ointment - brand new and expensive
could have been saved for the poor
From what has been wasted, we could have raised maybe
three hundred silver pieces or more
People who are hungry, people who are starving
they matter more than your feet and hair”)

Judas har ju rätt! Men det kan finnas saker som är viktigare än detta ibland, som att ge Jesus en kärleksbetygelse och lindra hans sorg och rädsla, eller att ge Knut den gitarr till födelsedagen som han längtat efter istället för att skicka precis alla de pengarna till någon hjälporganisation och med en klapp på Knuts huvud säga att han ska vara glad som gjort en sådan nytta.

Visst, moraliskt oklanderligt, men vidrigt hemskt på ett annat sätt. När Knut själv förstått att glädjen i att följa Jesus är större än gitarrens glädje så kommer han nog själv att tänka och besluta saker, efter sitt hjärta och huvud, inte efter någon helighetskommissaries.

Och dessa syndakataloger där de mest nitiska blåser upp sig själva med nya dagliga rekord i den sportgrenen. Enligt PO Enquists bok om Lewi Petrus så ska den senare på sin ålders höst ha kommenterat i stil med att de som håller på för mycket med att formulera syndakataloger, de har nog inte alla hästar hemma.

Tänk om det är så att en ÖVERDRIVEN ambition i detta hänseende, komplett med kataloger, ve-rop och synd och skam och bottenlös skuld och hot om evigt straff, gör STÖRRE skada än konsumtionen eller innehavet av exv en fin kamera för en entusiastisk amatörfotograf? Eller ett enkelt torp för den som vill leva närmare Guds natur?

Högmod skulle jag tala om i sammanhanget. En synd värre än många andra, och den som de överdrivet heliga har lättast att falla för.

(Googla på Savonarola. Han hade så rätt, så rätt, men han hade så fel, så fel, så fel, så fel).

Hur navigerar vi, på vägen, mellan de två dikena omoralisk lyxkonsumtion och själsdödande moralism? En viktig aspekt är att använda sig av senapskornets princip, det syrade brödets princip. Att det till största delen kommer inifrån och på det sättet förändrar både människor och institutioner och så får man se då vad som undan för undan händer. Den där uppifrån kommande övermakten vilken ideologi den än kommer ifrån, den för bara elände med sig.
Men visst, både Kung och överklass skulle göra det bättre både för sig själva och de fattiga om de kunde släppa taget om sina överdrifter. De skulle de göra – av sig själva - om de hade fått uppleva en annan och större glädje än den de hittills känt.

Svar: Så sant! Har kommenterat hos Micael också. Så intressant att du har liknande arbetarklassbakgrund som jag med en lite Klas Klättermusig pappa som helt lugnt kunde säga upp sig och låta mamma försörja oss alla i några år på diverse vikariat och påhugg innan hon fick fast jobb. Hon fick nämligen sparken när hon gifte sig, hennes arbetsgivare var av den gamla stammen. Så hon fick hanka oss fram, fasta jobb för unga människor har aldrig vuxit på träd för kvinnor. Hon var till och med hembiträde ett tag. Typ ingen var hembiträde på den tiden, det var konstigt.Vi hade ibland ingen mat alls om vi inet fick den av snälla människor.Alla mina kläder var ärvda av bekanta (var ju äldst inga syskon att ärva) eller sydda av mamma. En släkting var sömmerska som fick sparken från en textilfabrik och fick jeans åt mig, mina första någonsin, förstås helt fel och ute, inte rätt märke alls. Jag har faktiskt aldrig köpt dyra märkesjeans, men har fått ärva av bekanta.Jag har märkt det med mina vänner från andra länder att de jag trivs bäst med visar sig ha samma sociala bakgrund som jag. det är som om man får samma förståelse för världen med liknande medvetenhet om ekonomin. jag skulle aldrig inbilla mig att mamma inte jobbat hårt eftersom hon haft låg lön, lönen motsvarar nästan aldrig arbetsinsatsen. Gör en börsmäklare någon nytta öht? De som städar tunnelbanan gör de ingen nytta? Hans G är en frisk fläkt, men han är också så högmodig på det mer normala världsliga sättet "jag är så duktig och ingen försörjer minsann mig" trots att jurister lever synnerligen gott på skattebetalares bekostnad. Jag fattar iaf att jag får betalt av skattemedel. Och är tacksam för det. Måste man ha varit riktigt fattig för att fatta det?Mina djur har jag haft ångest för ibland, de har alla kommit till mig på olika sätt som verkar vara från Gud men är det rätt med djur när människor svälter? Mamma säger tveklöst nej för egen del hon tycker djur är jobbiga, men tycker att det är så roligt att jag får vara glad och att vi har råd att göra det hon aldrig kunde ge oss barn."Om jag fått bestämma hade du fått åka på ridläger".
Vi ska som kristna kunna hitta någon slags balans mellan snålhet och frosseri. Det blir till att balansera där också, men det går ju "om man håller pappa i handen".
barockbloggen.blogg.se

2015-01-19 @ 10:58:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0