Hingststationen

Marita Birgersson i Knaften är ett mirakel till hingsthållare. Inte nog med att hon vänligt och varmt tar emot mitt sto och utfodrar delar av vår stora familj i sin vackra trädgård. Hon kommer ihåg att Elis inte tål så mycket annat än isglass i fikaväg och köper hem Piggelin! När vi kommer på ombetäckning, för hon har levande föl-garanti, så erbjuder hon sig att köra Chateaux tillsammans med en annan häst till Piteå som ligger många mil närmare oss än Knaften. Hur generös som helst.

Hon är dessutom barnmorska och har själv fött upp flera föl av olika raser. Hon delar gärna med sig av sin erfarenhet och hon har ett stort förråd att ösa ur. Det är en lisa för själen och en fröjd för ögonen att vara på besök i Knaften. Nu när vi lämnade Chateaux för ombetäckning fick vi också möta ett fyraveckorsföl,en  renrasig PRE-hingst men med en annan pappa än Manzanillo eftersom Manzanillo kom till Marita i december 2009. Mina pojkar blev så förtjusta i fölet och Elis tog flera fina bilder på det lilla underverket. Här ett riktigt pangfoto av fölet när det diar sin mamma:


Kommentarer
Postat av: ulla

Följer med förtjusning era försök att få ett föl.Vilka underbara människor och vilka vackra hästar.Er semester verkar ha varit magisk.Pengsjö är ett toppenalternativ när man vill få både lugn och skönhet.Byn är som eljest.



Hur har det gått för dig att få jobb?Hoppas fortfarande att vi ses under höstterminen.Optimistiskt men...

Det känns så tomt.Även om våra arbeten tog alltför mycket tid så fanns det korta stunder då samtal och inspiration.........Det bara var........



.

Kram på dig och er alla.

Ulla

2010-08-13 @ 13:03:14
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Lena

Hej Ulla!



Vad glad jag blir av att se ditt kära namn här! Jo, Pengsjö är så fint och vi lärde känna mycket trevligt folk som ville att vi skulle flytta dit, mest för att vi har barn i skolålder tror jag. Vi blev tipsade om fina hästgårdar till salu och bete som vi redan nu fick använda.Det är förtrollande vackert i Pengsjö och Fredrik har nog byns vackraste och mest rogivande utsikt.



I Knaften var det också, precis som du skriver, magiskt. Marita har en trädgård som pojkarna är helt betagna av och när vi ändå varit där har vi varit på Lycksele djurpark och det var den finaste och mest barnvänliga djurpark jag varit på.



Vår semester har varit precis vad vi alla behövde på alla sätt, Chateaux har alltid haft den förmågan att leda oss rätt här i livet. Det var ju hon som först flyttade till Kalix också.



Nu om motsatsen til semester: Jag fick faktiskt jobb i Kiruna men jag tackade nej för vi kan omöjligt få ihop något vettigt boende. Det finns varken lägenheter eller hus (om de inte kostar 2-3 miljoner på Lompis!) ett par tomter att bygga på i Jukkas är allt och var ska vi kampera tills vi byggt där?



Det kändes surt för jag tyckte verkligen att jobbet verkade hur bra som helst och rektorn ville gärna anställa mig, men han sa att jag skulle höra av mig till våren om allt ordnat sig, han kunde nästintill lova mig jobb nästa år i stället.



Sedan har jag inte sökt så mycket för jag är rätt trött och har kvar föräldraledighet för Aron samtidigt som jag nog måste läsa franskan på heltid eftersom halvfarten blev inställd. Dessutom finns inga vettiga jobb på bra pendlingsavstånd.



Furuhedsskolan har ju mer än nog med lärare så där lär jag aldrig sätta min fot igen.



Men: Jag saknar dig, jättemycket!Du är en stor anledning till att jag dröjer mig kvar här i vår lilla mysiga by.



KRAM hälsa alla mina kära ex-kollegor, det går inte en vecka utan att jag tänker på allt roligt som var på skolan, det tråkiga har liksom förbleknat redan.



2010-08-13 @ 19:12:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0