Två hästar en ryttare I

Det normala för mig är att jag är ensam med två hästar. Idag fick Linnea lära sig hur jag gör för att kunna göra samma sak de dagar hon ska ha ensamt ansvar för hästarna några dagar när vi föräldrar reser till Frankrike.
 
Ta ut två hästar ur stallet och gå genom grinden med två hästar:
 
Hur man sitter upp på en häst medan man har koll på den andra är inte heller helt självklart:
Men till slut bär det iväg:

parhästar

 
Vad jag gillar den här bilden. det syns så tydligt att Smilla och Chateau "speglar" varandra. Jaghoppas ju förstås att Smilla ska ta efter Chateau på alla sätt. Bättre förebild kan man inte ha. Bättre häst att gå i par med finns inte.
 

parhäst

Ibland när vi ser på varandra jag och Chateau känns de som att se på sig själv. Inte bara det att vi liknar varandra med våra grånande hår och uppnäsor. Nej, det är som om hon har en bit av min själ och jag en bit av hennes. Vi behöver inte prata högt, göra jättetydliga tecken, vi bara följer varandra. Jag leder inte henne och hon leder inte mig, vi bara är tillsammans. Vi är två och en på samma gång.
 

Ridningens första myrsteg med Smilla

Idag red vi tillsammans för första gången på varsin häst jag och Linnea. Hon red Chateau och jag Smilla. Och när Smilla väl förstått vart hon skulle gå och vad hon skulle göra gick det så bra. Hon börjar förstå framåtdrivande hjälper och hon kan stanna. Stå still när man sitter upp och av är hon redan expert på.
 
Vi är inte vana vid två ridhästar så efter en tur med Smilla lös får vi sadla av Chateau och så rider jag Smilla. Idag fick Linnea rida Chateau barbacka när det vanligtvis är så att Chateau får gå bredvid.
 Smilla är bra på att stå still, men att börja skritta är lite svårare. Här funderar hon på om hon gör rätt om hon följer efter Chateau eller om det är meningen att hon ska stå kvar.
 Här börjar hon förstå att smackandet verkligen gäller henne och skänkelhjälper har vi tränat på sedan hon var liten genom att vi använt en hand som drivande hjälp vid skänkelläget när hon ska fram. Det verkar hon ha kopplat.
 
Aron tappade tyvärr intresset efter en minut att fota men Hr Bråddjup förevigade detta myrsteg för mänskligheten, men för oss det möjliga att ta, meddelst mobilkamera. Snart blev hon i alla fall på det klara om vad som skulle göras och hon klev på i lagom friskt tempo nerför backen ner till vägen bakom Chateau och brydde sig inte alls om snö som föll från träden, skotrar i skogen eller bilar på byvägen. Återigen är det som om hon aldrig gjort något annat i sitt korta liv.
 
 
 
 
När vi kom tillbaka från den lilla utflykten fick Aron tillbaka fotoinspirationen. Det syns antagligen att jag är galet glad. Vilken härlig känsla att allt funkar så bra med lilla Smilla.
 
 
 
 

Familjeliv

Som så många andra här i trakten jobbar en av oss i Malmfälten. Det ovanliga i sammanhanget är att det är jag som flyttat hit och inte tvärtom någon härifrån som jobbar där. Hur får man vardagen att gå ihop? Ja det går bra. Barnen är med mig och Hr. Bråddjup får leva som en frånskild varannan veckas-förälder. det har visat sig är de föräldrar som stressar minst av alla. Så han har det bästa av två världar. Lugn och ro och bara tänka på sig själv och jobbet varannan vecka och fullt ös medvetslös hos familjen varannan.
 
Jag är ju alltid här och det kan låta som om jag har det svårt, men jag är övertygad om att jag har valt den goda delen. Jag vill ha fullt ös. Jag älskar min stora familj och alla djuren. Varje dag fylls jag av luftballongslätta glädjefnattar över att mina hästar bor hos mig, mina hundar finns hos mig och att katterna vill tigga mat av just mig. Men framförallt för att jag får vara med mina barn mycket mer än när vi alla bodde i stan*. Jag får prata med Aron när han på egen hand läst jättelångt i De yngstas Bibel för första gången i sitt liv. Jag får dricka te med Linnea och ge henne halskurer när den ömmar. Jag får pussa Elis tills denna svårväckta gosse vaknar. Jag får ordna logistiken så Hanna-Félice hinner till universitetet och mamma kan handla. På natten somnar små gossar med sina små händer i mina och då är det så där som man säger, men inte riktigt tror på tills man upplever det: hjärtat vill spricka av lycka och kärlek och naturligtvis gråter jag en skvätt av pur fröjd.
 
Hr. Bråddjup sover ensam och vaknar ensam. Går till jobbet utan stress men har ingen att krama innan de springer till skolbussen. Går hem från jobbet utan stress för ingen väntar ju hem honom någon viss tid. Jag får skynda mig från jobbet för att slippa bli utelåst och knacka på fönstret för att få hämta Aron. Sedan laga mat i flygande fläng och slänga in ombytta barn i bilen igen och vidare till ridning, dans, jujutsu eller kör. Medan barnen byter om får djuren mat och vatten. Sedan jaga barnen i säng , röja i köket och läsa, sjunga och be:
 
"Hos dig finns alla färger , hos dig finns alla ord. Vartenda språk förstår du som talas på vår jord. Hos dig finns hela tiden varenda liten dag. Allt bär du i ditt hjärta och där finns också jag."
 
Stackars Hr. Bråddjup vaknar ensam då kan jag skicka en morgonbild till honom. Gårdagens bild med Modesty i famnen.
 
 
*Som vi kirunabor säger och det råder ingen tvekan om att stan är Kiruna,varken Luleå, Murmansk eller Tokyo kommer någonsin att bli stan för mig.

Guldgruvor

I Sverige är det nästan gratis att bedriva gruvnäring. Under 1990-talet fick många arbetslösa göra geologiska undersökningar av berggrunden i Sverige. Resultaten är offentlig handling,  alla som vill får ta del av dem gratis. Inga kostnader för mineralletning , alltså. Ovanpå det togs gruvskatten i Sverige bort 1992. Sverige har dessutom en oerhört låg bolagsskatt, 22% och bolag betalar ingen kommunalskatt.
Gruvan i Kiruna som snart slukar sitt eget kontor och resten av staden som byggdes för dess skull

I Kaunisvaara ansåg staten att Northland Resources var så gränslöst värdefullt för bygden att de till och med slapp betala avgift till Bergsstaten. Denna avgift kallas mineralersättning, den är i Sverige rekordlåg: 2% av vinsten företaget gör. 1,5% ska av detta gå till markägaren och 0,5 % till staten. Som jämförelse tar gruvlandet Australien 30% i sin motsvarighet till Sveriges mineralavgift och geologiska undersökningsresultat är inte gratis att ta del av.

Liksom i fallet med bankväsendet har vinsterna privatiserats medan alla kostnader för kommunerna där brytningen utförs är kommunens egna, skattebetalarna får ingenting men betalar allt. Pajala och Malmfältskommunerna har blivit riktiga fly-in-fly-out samhällen. Arbetskraften i gruvorna bor i Norge, Finland, Kalix, Haparanda, Arjeplog , Arvidsjaur, Boden, Jokkmokk, Älvsbyn, Luleå, ja till och med i Stockholm. Systemet med att jobba sju dagar och vara ledig sju gör att detta är möjligt. Det obefintliga bostadsbyggandet, i främst Malmfälten, gör det också nödvändigt för de enskilda arbetarna att hyra barack eller sängplats i stället för att ta med sig familjen och flytta.
Park anlagd i Kirunas barndom av LKAB, på den tiden ville gruvbolaget bygga en stad som också var ett konstverk för gruvarbetarna och deras familjer.

På 1960-talet byggde LKAB bostadshus ritade av arkitekten på modet; Ralph Erskine. De bekostade offentliga konstverk i parken i Svappavaara. Nu rivs delar av Ormen Långe, som Erskine.huset kallas och parkeringar med baracker fulla med sängar till gästarbetare från andra kommuner är det enda som organiseras i stället för parker med offentlig konst. Gruvområdet blomstrar och sjuder av liv medan Svappavaara förfaller och rivs.

I det närbelägna gruvberget Merttainen gapar ett gammalt dagbrott från 1950-talet. Det var tills helt nyligen omgivet av Mertasenos naturreservat; en fjällnära urskog med tallar som började växa på 1600-talet. I skogen rådde en magiska stämning och stammarna var så tjocka att man fick vara två eller tre personer för att nå runt en tall. I sydsluttningen på berget blommade tibasten tidigt i juni. De gamla jättarna skyddade också björkar som växte sig raka och ståtliga i skydd av de fyrahundraåriga furorna. Tjäderspillning och lospår visade att den gamla skogen också rymde många mer kortlivade varelser som kräver urskogens miljö för att trivas.

Nu förbereds ny brytning på Merttainen, skogen skövlas och vägen breddas till gruvan för de jättelika truckar som ska köra malmen till järnvägen i Svappavaara. När malmen är slut ska visserigen gruvbolaget återställa marken. Men går det som i andra fall blir det inte mycket med den saken och en skog från 1600-talet går ju förstås aldrig att återskapa. Outukumpu lämnade Viscariagruvan på 1990-talet och det tog lång tid innan spåren av gruvbrytningen inte längre stack i ögonen. Tomten är nu en vindkraftspark, väldigt vacker och ståtlig i fjällmiljön, men nu hotas den av stigande mineralpriser. Vindkraft har inget företräde framför gruvbrytning.
I Gruvstadsparken finns denna förstoring av en Borg Mesch-bild på Hjalmar Lundbohm omgiven av samer och gruvingenjörer fotograferade under ett möte där markrättigheter diskuterades.*
 
Man får hoppas att det åtminstone inte går som med guldgruvan i Blaiken som stängdes när guldet inte längre var brytvärt. Lapland Goldminers försatte sig i konkurs, 3.3 miljoner kronor fanns i kassan. 200 miljoner kronor kostar saneringen och återställandet av gruvområdet. Storumans kommuns skattebetalare får betala det. Liksom Pajalas skattebetalare får betala för gruvan i Kaunisvaara och alla trafikanter får betala med sina bilar och till och med liv efter vägen mellan Kaunisvaara och Svappavaara där en  90 ton tung speciallångtradare ska frakta malmen 16 mil enkel väg till malmbaneterminalen i Svappavaara var sjunde minut, allt enligt företaget  Cliffton mining, ett varumärke i Swerock AB som ingår i Peabkoncernen och har fått uppdraget att köra malmen från Kaunisvaara till Svappavaara-terrminalen.
23, 9 meter lång är långtradarna som kör malmen mellan Kaunisvaara och Svappavaara
 
Förra sommaren tog det en 1,5 timmar att köra de vanligtvis 20 minutrarna mellan Vittangi och Svappavaara pga förstärkningen av vägen, inte betalar Northland, det gör Trafikverket, alltså vi skattebetalare. Dessutom betalar vi också våra bilars skador och punkteringar. Människoliv kommer att gå till spillo och det står förstås inte heller Northland för. Ändå har det inte protesterats mot detta i Pajala och Kiruna på samma sätt som i Kallak i Jokkmokk. Det beror på att detta område inte är avskilt för endast renskötsel och rättsligt är det svårt att hävda att gamla gruvtrakter inte ska exploateras ytterligare om man inte har en rättsligt stark intressent som rennäringen på sin sida.

Detta är också den viktigaste orsaken , tror jag, till att Sverige inte skriver under ILO 169 om urbefolkningars rättigheter. Där fastställs nämligen att befolkningen som bodde i landet innan landets nuvarande gränser fastställdes ska ha speciella rättigheter till mark och vatten i området. Det innebär att alla samer och kväner (eller lantalaiset om man så vill) skulle ha rätt till det som kallas kronoöverloppsmark där den mesta gruvnäringen bedrivs i Lapplands och Västerbottenskommunerna. Kronoöverloppsmarken skulle bli mark där befolkningen skulle ha något att säga till om i fall exempelvis en gruva vill etablera sig. I nuläget är endast en minoritet samiska familjer renägare och medlemmar i samebyar med speciella rättigheter till mark och vatten i Lappland och Norr- och Västerbotten. Om ILO 169 blev svensk lag skulle betydligt fler ha andel i markerna som nu skänks till utländska gruvbolag.

Och eftersom våra styrande tycker gruvnäringen är så viktig för Sverige, Pajala och malmfältskommunerna att det är värt i stort sett vad som helst att få hit gruvbolagen för att tömma våra berg lär ILO 169 aldrig ratificeras i Sverige.

Järnskulptur som symboliserar järnet som en port till underjorden, framtiden eller kanske Narnia?
 
*Den lille mannen längst till vänster är bergsingenjör Asplund från Luleå  som gifte sig med farmorsmors äldsta syster Maria. När hon dog i barnsäng 29 år gammal gifte han om sig med hennes lillasyster Anna. Min pappa berättade att denna man av övre medelklass som gifte ner sig så med kvinnor av den fattigaste delen av lokalbefolkningen var en hängiven socialdemokrat och en rakt igenom god människa.

Snö

Snö och snö och blötsnö, så kan man sammanfatta större delen av februari. All styrketräning man hinner med är snöskottning och den ger en hel del för snön är tung, det är som att skyffla runt vatten . Efter att jag tog den här bilen satte jag på hästarna täcke och det har de nästan varje dag nu för snön är så blöt att det är omöjligt att rida och sadla dem annars. De fryser inte, snön ligger som ett täcke och smälter till istappar, men borstar jag dem och sätter på en sadel trycks vattnet in i den varma underullen och då tar det tid för dem att torka och bli varma igen.
 
 

Den polske ryttaren

 Rembrandt van Rijn är en av Elis favoritkonstnärer. Han målar ljus i mörker med en sådan värme men han kan också fånga rörelse och styrka hos en häst som få andra. Den polske ryttaren är ett av hans hästporträtt:
 
Vilken fara anar hästen som ryttaren i sitt övermod (ännu) inte märkt?
 
Precis som idag ser det ut att ha varit en blåsig dag. Rembrandt levde långt innan impressionisterna i Frankrike på 1800-talet, men ändå tycker jag denna målning är just impressionistisk. Himlen och berget i bakgrunden endast antyds och hästen är mer rörelse än exakt avbildning. Tittar man närmare så är den inte alls så där perfekt geometriskt balanserad och övermusklad som barockens ryttarmålningar oftast presenterar hästen. Nej, det här är en häst i rörelse, dessutom lite ouppmärksam på sin ryttare. I stället spetsar den öronen mot något i vinden medan dess ryttare självsäkert visar upp hela sin prakt utan att bekymra sig om att hans häst har fokus på annat håll än hans tjusighet.
 
I den här bilden tycker jag mig också se hur myten om den "noble vilden" börjat slå rot i Europeisk kultur långt innan Rousseau. Kanske är inte den polske ryttaren så nobel, men exotisk är han i jämförelse med de strama ryttare som lät sig avporträtteras i Europas mer västliga delar. Han har flashiga kläder, men inget i jämförelse med det överdåd av spetsar, siden och sammet som en fransk eller spansk ryttare vanligen visade upp på barockmålningar. I stället är det skinn och pälsar med byzantinska mönster, det polska kavalleriets uniform. Hans vapen är lätta och eleganta i motsats till de tunga musköter och sablar som visades upp vid västeuropeiska hov. Han ser ut att kunna rida snabbt och lätt i stil med "indianerna" i westernfilmer från Hollywood. Likheten med First Nations i Nordamerika finns också i schabraket som inte är ett guldbroderat sammetsschabrak utan en djurhud som inte ens kantskurits.
 
Rembrandt hade inte sett westernfilmer men den grundläggande historien som ligger till grund för westernfilmens dramaturgi återkom åter och åter i hans verk, nämligen den bibliska historien om hjälten som segrar i en omöjlig situation. Många konstvetare har tolkat denna bild som en allegori över den kämpande tron. Andra har läst in liknelsen om den förlorade sonen i den. Rembrandt tycks ha älskat den berättelsen och återvände ofta till den i sina verk. Detta skulle i så fall vara lillebror som fått ut sitt arv och just är på väg ut i världen. Därav av hans övermodiga uppsyn.
 
Själv tänker jag på en berättelse som också hämtat sin näring ur Bibelns rika mylla; C.S Lewis Hästen och hans pojke, bok nummer tre i Narnia-serien. Slavpojken som förklädd rymmer med en talande häst från slaveriets Calormen till det fria Narnia, hästens hemland, kunde det vara på bilden. Hästen är den obestridde ledaren men de ska låtsas att pojken rider sin egen ägandes häst för att lättare färdas obemärkt genom fiendeland och över dem vakar det stora lejonet Aslan.
 
Hur som helst är detta en bild som är mer än en vanlig ryttarmålning. Det finns en spänning i den som inte lämnar mig ro. Jag måste veta mer, se mer, följa ryttaren och hans hästs äventyr. Så ska konst vara.
 
 
 
 
 

Apropå Tom Alandhs "Och förlåt oss våra skulder" och all mobbing

Skriket

Vi gick ut

på skolgården tillsammans, jag och han

vars namn och ansikte

jag inte minns. Vi prövade den mänskliga

röstens räckvidd:

han fick skrika för allt han var värd

jag skulle höja armen på avstånd

för att signalera

att ljudet nått fram.

Han ropade från andra sidan parken-jag lyfte

armen. Allt längre bort

från vägens slut

från bergets fot

från utsiktsplatsen vid Fretwells farm-

jag höjde en arm.

Han lämnade stan, dog tjugo år gammal

i västra Australien

med ett kulhål i gommen

Du vars namn och ansikte jag inte minns

jag hör dig fortfarande, du kan sluta skrika nu.”

Simon Armitage


Blixtvisit hemma och en sorgesång

Jag har två hem numera, jag är en lyckligt lottad människa. I helgen blev det blixtvisit till mitt hem längst upp i norr i hemskt snöväder.
 
 
Rastahusen som Elis kallade dem, en av varje färg i rad. Elis tycker det finns så vackra hus i Kiruna och jag håller med. Husen kanske inte alltid är annorlunda mot hus på andra orter men de blir som infattade juveler i bergslandskapet och både jag och Elis gick och sörjde att all denna skönhet snart slukas upp av en gruva.
 
Stadshuset ska rivas , sten för sten. Lite grann känner vi oss som om vi vandrar i Jerusalem strax innan dess befolkning förs bort till Babylonien. Inga profeter står i stadshuset och profeterar, det är arkitekter och ingenjörer från LKAB. Men resultatet är detsamma: här ska inte lämnas sten på sten.
Fjället Haukkivaara, kommer det att sakna barnen som lekte i parkerna? Husen som lyste i alla färger?
 
När allt blivit ett stort gruvhål, sörjer fjällbjörkarna och siken som inte längre har en enda flik av Luossajärvi att leka i ? Eller är det bara vi som sörjer?
 

Döden-ett barockt ämne

Under Barock-Olgas fokusepok var döden ständigt ett ämne. Om vi ser noga på bilden av dessa renässansbröder ser vi den ständigt återkommande vanitas-symbolen; dödskallen:
 
Var då? Jo precis ovanför den här texten finns ett utdraget kranium, ingen gåspenna, utan en vanitas-symbol som säger de stolta bröderna "Memento mori". Denna ständiga upptagenhet med att komma ihåg att man är dödlig tycker sena tiders människor ofta är märklig och våra sötisdödskallar på barnens gummistövlar förknippar vi med lustiga pirater snarare än med kroppens sista stadium innan förgängelsen också brutit ner vår benstomme i jordens mörker.
 
Men vi borde tänka mer på döden och vad den innebär för nu kommer ett lagförslag från Belgien om att också barn ska få "dödshjälp". Detta vidriga nyord, som direkt ifrån Storebrors* kreativa tankesmedja. Vem behöver hjälp att dö? Dör gör vi alla. Dödligheten är alltid 100% i varje generation, det kan vi vara säkra på.
 
Vi behöver livshjälp ibland men döden klarar sig på egen hand.
 
I detta läsvärda blogginlägg i den käre Leos alltid lika intressanta blogg förklarar han så bra varför vi inte ska tro på nyord som "dödshjälp". Inte talade man om dödshjälp på 15- och 1600-talet. Alla fattade 1. Vi ska alla dö, utan pardon. 2. Döden fixar det på egen hand utan min hjälp. 3. Det svåra är att överleva tills man blivit mätt på livet.
 
Men den tidens människor åtnjöt inte lika mycket skattefinansierad vård och omsorg. Kyrkan, som skötte sjukhus och fattigvård  hade fler incitament än att lagen föreskriver en viss sjukvårdsnorm. Man trodde att Gud skulle ställa kyrkan till svars om hon inte gjorde sin plikt att vara Guds helande och lindrande händer innan evigheten tog över alldeles av sig själv.
 
Idag styrs samhället av helt andra parametrar. Vinst. Ekonomisk sådan är den överordnade ideologin och den religion alla tvingas böja sig under. Därför börjar nyspråket förföriskt tala om "dödshjälp". Min väns sista tid på ett underbart hospice är ett fåtal förunnat och säkert jättedyrt för skattebetalare. Tänk vad bra om man kan ha en helg på hospice och sedan döda patienten i stället för att låta livet ha sin gång tills döden tar över alldeles av sig själv efter kanske både veckor och månader i detta fridfulla hus fullt av vänlighet och vänner. Vilka samhällsvinster skulle inte göras? Hur många fler jobbskatteavdrag skulle det inte bli?
 
Men tro dem inte när de säger att "dödshjälp" är för den sjukes bästa, för de anhörigas skull och annat nyspråk. "Dödshjälp" handlar om pengar och så en stor portion dödsångest hos oss som ännu inte kommit nära den för egen del.
 
Så Memento mori=kom ihåg att du är dödlig! Döden klarar sig själv, men ibland kan vi behöva ge varandra livshjälp och då ska vi förstås göra det.
 
* George Orwells  dystopi 1984 hade en storebror som styrde och kontrollerade allt ocg vände på språket som ett medel att hålla kontrollen total.
 
 
 
 

Morgonstund

Den trogne följaren vet att jag är en riktig morgonmänniska. Morgonstund kanske inte har guld i mun men allt fint händer på morgonen; barn föds, gamla människor får möta sin frälsare mätta på att leva, fåglarna sjunger, hundarna skuttar som mest och min Chateau är som piggast. Smilla sover gärna på morgonen och då rider jag ut med bara Chateau men en gång i veckan har jag lite senare morgon på jobbet och veckan som gick fick jag låna vännen Mauris bil så jag inte behövde ta bussen och då fick jag möjlighet att ta med båda hästarna på morgonturen.
 
 
 

Kyndelsmässodagens barn

 
 
 
 
 
Nu tar epifanietiden slut och därmed drar julen sin kos för att återvända 25 december 2014, om Herren dröjer och vi får leva. Men dennna fröjdefulla tid i kyrkoåret slutar med stor glädje när vi firar Jungfru Marie kyrkogångsdag, kyndelsmässodagen.
 
Detta är en dag som jag alltid firar så mycket det bara går eftersom det förutom att minnas Jesus frambärande i templet är en av Mariadagarna på kyrkoåret och trogna följare vet ju att hon är en viktig person för mig på många sätt, men allra viktigast är nog farmor. Hon hade födelsedag den 2 februari, den riktiga kyndelsnässodagen och hon var kyrkomusiker. Ja egentligen var hon brevbärare men hon var också kantor i Tuolluvaara till sin död. Hon reste runt i kyrkorna i Jukkasjärvi, Karesuando och Vittangi församlingar när det behövdes men Tuolla var hennes hemby och hemkyrka där hon finns med i series cantorum.
 
Farmor höll också hårt på att fira kyndelsmäss, inte för att hon fyllde år då, hon firade namnsdagar hellre än födelsedagar, men för ljuset, festen och musiken. Min farmor var en festprisse och kalasknutta av rang för hon älskade att baka. Tårtor och bullar, matbröd och limpor. varje dag utom söndagar bakade hon, ja, hon dog medan hon bakade sin sista matbrödsdeg.
 
Farmor lärde mig äslka Bach och Händel, Telemann och alla andra barockmusikerna, men också romantikerna från Tyskland; Beethoven, Schubert, Schumann och förstås fransk-polacken Chopin. Men inte brydde sig farmor om varifrån de kom. Hon brydde sig inte om sådana ting. Hon blev kritiserad för att "till och med bjuda zigenare på kaffe". Musik och fika var för alla, emn sur blev hon om hon stötte på folk som gjorde skillnad på folk och folk. Hon tillhörde inte högstatusmännsikorna själv och mötte ofta förakt.
 
Jag kan inte förstå alls hur man kunde förakta henne. Jag förstår den som var rädd för hennes imponerande person. Jag kan också fatta att folk avundades hennes skönhet och begåvning. Men förakt är en känsla jag reserverar för dem som är snåla och främlingsfientliga, elaka och mobbar andra. Det gjorde inte min farmor. För mig är hon bara värd heder och kärlek. Kyndelsmässodagens lysande stjärna är förstås Jesus tillsammans med sina föräldrar, men för mig är nog födelsedagsbarnet farmor Saima på andraplatsen tillsammans med Hanna och Symeon i templet.
 
 
 
 

Renässansmänniskor

Ambassadörerna av Hans Holbein d.y
 
Renässansen är barockens föregångar och på många sätt dominerar renässanstänket ända fram till sent 1700 och 1800-tal med sitt romantiska ungdomsuppror. Därför har ordet renässansmänniska en mycket vidare betydelse än en person som levde under renässansen. Ja, de flesta som levde under den period som vi sena tiders barn kallar renässansen hade ingen möjlighet att bli renässansmänniskor.
 
En renässansmänniska är nämligen en person som inte specialiserar sig utan behärskar allt från naturvetenskap till ridning; dans, fäktning och konsthantverk är lika viktigt som matematik,filosofi, språk och geografi. Renässansmänniskan behärskar musikinstrument liksom sextanter och kompass. Det lär man sig inte på en kafferast och det klarar man inte utan resurser i form av tid , pengar och kunniga ciceroner i de olika ämnena.
 
Därför finns det sannolikt betydligt fler renässansmännsikor idag än under renässansen. Skolan i Sverige är tack och lov uppbyggd kring renässansidealet; svenska skolelever får lära sig både bild och musik vid sidan av matematik, läsning, skrivning och engelska. Tyvärr gäller detta numera bara på grundskolan. På gymnasiet är estetisk verksamhet borttaget och man renodlar yrkesförberedande och studieförberedande program.
 
Det är inte särskilt smart om man ser till vad vi vet om hjärnans funktioner. Ju fler förmågor vi övar upp desto bättre blir vi på alla andra förmågor också. Fotbollsspelare fick testa att lära sig spela piano tre månader utan att spela fotboll. Som förväntat blev dessa fotbollspelare bättre på fotboll av sina pianostudier trots att de inte tränat organiserat under tre månader.
 
På samma sätt har fysisk träning i kombination med kognitiv träning  bättre effekt på kognitiva förmågor än rent kognitiv träning som exempelvis minnesträning. Aristoteles hade fel när han menade att en del var praktiska och andra teoretiska. Dessa förmågor går hand i hand. Trist att Björklund lever kvar i antikens föreställningsvärld när modern forskning visar att renässansens ideal är så bra för människohjärnan.

Första gången på Smillas rygg

 
 
Idag var det dags för mig att sitta upp på Smilla för första gången. Efter en tur i skogen då hon fått springa lös och busa av sig spänningar tog jag Chateaus sadel och satte på Smilla som tog det hur lugnt som helst. Hon brydde sig inte om dinglande stigbyglar eller pallen som jag satt upp från. Jag försökte att inte skrämma henne med överlivet men snart märkte jag att hon var så avspänd att jag kunde sitta rakt upp i sadeln. Sadeln passade lika bra på Smilla som på Chateau det är en perfekt sadel. Sadelgjorden är ju lätt att länga några hål så det var inga som helst problem med tillpassningen.
 
Många assistenter hade jag: Elis höll Chateau så Smilla skulle känna sig trygg, godsägare Bråddjup fick gå bredvid och hålla Smilla i grimskaftet i händelse av händelse. Aron paxade kameran, man måste ju föreviga sådana här lyckliga tilldragelser.
Lite svårt med framåtbjudningen var det förstås i början.
 
Men sedan förstod hon vad som förväntades av henne och att hon fick godis av godisassistenten när hon gick fram och stannade på kommando.
 
 
Mycket beröm och stora kramar är hon värd min lilla tjej. Chateau har också en sådan förmåga att sprida lugn omkring sig så hon fick också banan efter väl förrättat värv.
 
 
Avsittningen gick också bra. Stå still är Smilla bra på.
Godis; banan och krafft, får hon förstås hela tiden men också efteråt.
Mycket beröm får min duktiga tjej. Det är med ridningen som med allt annat hon introduceras för, det är som om hon aldrig gjort annat än varit ridhäst. Hon förväntar sig bara bra saker tillsammans med oss människor. Det är en nåd att uppleva en sådan tillit.
 

RSS 2.0