Natanael
"Under fikonträdet satt Natanael en dag," sjöng jag i söndagsskolan när jag var lite drygt tre år gammal och jag såg Natanael under det där trädet lika tydligt som Jesus hade sett honom långt innan de kom inom varandras synhåll. Det där trädet som i mitt huvud mest liknade en björk eller kanske Ferdinands korkek, ett fikontträd hade jag ingen aning om hur det såg ut, skuggade Natanael som satt där och funderade i skuggan. När vi kom till omkvädet "med Jesus vandrar jag." snörde sig alltid halsen ihop av återhållna tårar, men fast sången nämnde alla Jesu lärjungar var det bara Natanael under fikontträdet som gjorde mig rörd. Redan då var jag en gråtmild Jesus-älskare. Vaför just Natanael blev den lärjunge som berörde mig mest vet jag inte. Natanael är ju en av de där lärjungarna som vi vet så lite om. Han nämns av Johannes:
"Nästa dag tänkte Jesus bege sig därifrån till Galileen. Då träffade han Filippos. Han sade till honom: "Följ mig!" Filippos var från Betsaida, från samma stad som Andreas och Petrus. Filippos träffade Natanael och sade till honom: "V har funnit honom som det står om i Mose lag och hos profeterna, Jesus, Josefs son från Nasaret." Natanael sade: "Kan det komma något gott från Nasaret?" Filippos sade: "Följ med och se!" Jesus såg Natanael komma och sade om honom: "Där är en sann israelit, en som är utan svek." Natanael frågade:"Hur kan du känna mig?" Jesus svarade: "Innan Filippos ropade på dig såg jag dig under fikonträdet." Natanael svarade: "Rabbi, du är Guds son, Israels konung." Då sade Jesus till honom: "Du tror därför att jag sade att jag såg dig under fikonträdet. Större ting skall du få se."
Denna berättelse är det enda vi får höra om Natanael. Men vi får höra vad han heter; Natanael som betyder Gud ger eller Gåva från Gud. Ett fint namn att få av sina föräldrar. Så växte han också upp till en ärlig och rejäl person som vi förstår av texten; "en sann israelit, en som är utan svek." Men vänta nu; han som fick namnet Israel när han stred med Gud vid Jabboks vad var ju en riktigt svekfull typ. Jakob betyder 'han som håller i hälen', eller 'bedragare'. En sann israelit, skulle det verkligen vara en person som var helt utan svek?
Jag tänker mig att detta är ett av många exempel i Bibeln på hur någon väljs ut trots sina synder,och svåra karaktärsbrister och förvandlas til sin motsats. Någon befrias från det gamla och blir något helt nytt i mötet med den helt oväntade och absolut oförtjänta nåden. Den lögnaktige Jakob blev den hederlige Israel när han kämpade vid Jabboks vad och inte gav sig förrän han hade fått en ärligt förtjänad välsignelse, utan förställningsmaskerader. Efter den natten kallar Jakob platsen för Peniel eftersom han hade "sett Gud ansikte mot ansikte, och dock har mtt liv blivit räddat."
Natanael blir också sedd av Jesus, till och med innan de fått syn på varandra. Och Israelit är nu synonymt med sveklöshet. Jakob var en orejäl människa men efter att ha sett Gud och, blivit sedd av honom, blev han den rejäle Israel. Den till synes efterlängtade pojken Natanael kan alltså födas i en tid då en ättling till bedragaren Jakob är erkänt hederlig och sveklös; "en sann Israelit, en som är utan svek".
Sveklöshet är en egenskap som bygger upp, inte bara de närmaste relationerna i en människas liv utan också samhället i stort. Detta mirakel att vi faktiskt kan lita på att fullständiga främlingar sköter sitt jobb varje dag så att jag kan komma till jobbet (busschauffören som stigit upp långt innan solen månd uppgå) har en arbetsplats som är varm och välstädad (städare och fastighetsskötare sköter sitt jobb). Vi har en tidning i postlådan när vi kommer hem och för den har tusentals mäniskor engagerats; från journalister till tryckare och sist tidningsbudet. Och det gör de varje dag! Bara när någon sviker märker vi att detta vardagsmirakel oftast fungerar. Sveklösheten bygger upp, svek bryter ner.
Natanael är alltså ett typiskt helgon, en god förebild, en förebild som inspirerar till sveklöshet.
En kär Christmas carol, en riktig favorit i familjen; God Rest ye Merry Gentlemen let Nothing You Dismay. Sista versen lyder:Now to the Lord sing praises,
"Nästa dag tänkte Jesus bege sig därifrån till Galileen. Då träffade han Filippos. Han sade till honom: "Följ mig!" Filippos var från Betsaida, från samma stad som Andreas och Petrus. Filippos träffade Natanael och sade till honom: "V har funnit honom som det står om i Mose lag och hos profeterna, Jesus, Josefs son från Nasaret." Natanael sade: "Kan det komma något gott från Nasaret?" Filippos sade: "Följ med och se!" Jesus såg Natanael komma och sade om honom: "Där är en sann israelit, en som är utan svek." Natanael frågade:"Hur kan du känna mig?" Jesus svarade: "Innan Filippos ropade på dig såg jag dig under fikonträdet." Natanael svarade: "Rabbi, du är Guds son, Israels konung." Då sade Jesus till honom: "Du tror därför att jag sade att jag såg dig under fikonträdet. Större ting skall du få se."
Denna berättelse är det enda vi får höra om Natanael. Men vi får höra vad han heter; Natanael som betyder Gud ger eller Gåva från Gud. Ett fint namn att få av sina föräldrar. Så växte han också upp till en ärlig och rejäl person som vi förstår av texten; "en sann israelit, en som är utan svek." Men vänta nu; han som fick namnet Israel när han stred med Gud vid Jabboks vad var ju en riktigt svekfull typ. Jakob betyder 'han som håller i hälen', eller 'bedragare'. En sann israelit, skulle det verkligen vara en person som var helt utan svek?
Jag tänker mig att detta är ett av många exempel i Bibeln på hur någon väljs ut trots sina synder,och svåra karaktärsbrister och förvandlas til sin motsats. Någon befrias från det gamla och blir något helt nytt i mötet med den helt oväntade och absolut oförtjänta nåden. Den lögnaktige Jakob blev den hederlige Israel när han kämpade vid Jabboks vad och inte gav sig förrän han hade fått en ärligt förtjänad välsignelse, utan förställningsmaskerader. Efter den natten kallar Jakob platsen för Peniel eftersom han hade "sett Gud ansikte mot ansikte, och dock har mtt liv blivit räddat."
Natanael blir också sedd av Jesus, till och med innan de fått syn på varandra. Och Israelit är nu synonymt med sveklöshet. Jakob var en orejäl människa men efter att ha sett Gud och, blivit sedd av honom, blev han den rejäle Israel. Den till synes efterlängtade pojken Natanael kan alltså födas i en tid då en ättling till bedragaren Jakob är erkänt hederlig och sveklös; "en sann Israelit, en som är utan svek".
Sveklöshet är en egenskap som bygger upp, inte bara de närmaste relationerna i en människas liv utan också samhället i stort. Detta mirakel att vi faktiskt kan lita på att fullständiga främlingar sköter sitt jobb varje dag så att jag kan komma till jobbet (busschauffören som stigit upp långt innan solen månd uppgå) har en arbetsplats som är varm och välstädad (städare och fastighetsskötare sköter sitt jobb). Vi har en tidning i postlådan när vi kommer hem och för den har tusentals mäniskor engagerats; från journalister till tryckare och sist tidningsbudet. Och det gör de varje dag! Bara när någon sviker märker vi att detta vardagsmirakel oftast fungerar. Sveklösheten bygger upp, svek bryter ner.
Natanael är alltså ett typiskt helgon, en god förebild, en förebild som inspirerar till sveklöshet.
En kär Christmas carol, en riktig favorit i familjen; God Rest ye Merry Gentlemen let Nothing You Dismay. Sista versen lyder:
Now to the Lord sing praises,
All you within this place,
And with true love and brotherhood
Each other now embrace;
This holy tide of Christmas
All other doth deface.
O tidings of comfort and joy,
Comfort and joy
O tidings of comfort and joy
Kommentarer
Trackback