Fölförhoppningar

I tio års tid har jag funderat på att betäcka min underbara ponny. Hon har aldrig varit halt, alltid varit underbart snäll och samarbetsvillig och är dessutom väldigt vacker med härliga gångarter som gör att hon känns mycket större än sina 137 cm i mankhöjd när jag rider henne. När hon tävlades av en duktig tjej vann hon både dressyr och hoppning, hon är bara så begåvad.

Hon är, kort sagt, just den sortens sto man borde ta föl efter, men ofta blir det ston som är halta och på andra sätt olämpliga för ridning/körning som får bli fölmammor. Varför? Ja, det är väl som med mig, jag tvekade pga riskerna som alltid följer alla ungars födelse och tanken på att inte kunna rida och träna som vanligt under många månader. Det stora jobb och ansvar som följer med en ny liten fölunge spelar ju också in.

Nå, nu föll många pusselbitar på plats, min man sa att jag skulle slå till, Aron började be till Gud att Chateau ska få ett föl och veterinären okejade men rekommenderade naturlig betäckning i stället för insemination. Då började vi leta på allvar efter en bra pappa till hennes föl.

Vi ville ha en lite större hingst än Chateau, men inte någon bjässe för att undvika en svår fölning. Vi ville därför inte heller ha den där biffigaste PRE-typen som ser ut som en maffig barockmålning, det blir inte den rätte för vår tjej, hon behöver en sportigare typ. Vi vet också att Chateau faller för bruna och svarta killar så de färgerna tittade vi efter. Hennes fina steg ska förstärkas av hingstens. Men viktigast av allt är att hingsten har ett gott lynne som kan förstärka Chateaus fantastiska lugn och människovänlihet. Ett plus är om denna rariret inte bor alltför långt ifrån oss.

Finns det sådana perfekta hingstar? Vad jag förstår var Chateaus pappa Cognac denna perfekta häst. Han ELIT-premierades för både welsh- och ridponnyavel och blev 30 år gammal, frisk och glad och verksam fram till dess. Eftersom han fanns så kanske "vår" hingst finns någonstans där ute.




 
                             Vår lilla blivande mamma tränar piaff med  lillmatte Linnea-Teresia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0