Kraftskapande styrketräning eller Less is more

I helgen hade vi clinic igen. Ewa-Kristina var hos oss "kraftsamlande pantertanter" och ledde oss alla ett steg vidare på den vindlande  stig som heter kraftskapande ridkonst. Johanna har gjort en fin sammanfattning av sina intryck här. Där har hon ochså publicerat bilder från kursen. Tur, för jag hade med mig kameran men lämnade den i bilen! Ibland, faktiskt rätt ofta, är jag så irriterande.

På clinicen fick jag och Chateau jobba med att samla galoppen ytterligare. Handen är nyckeln till hela ryttarens kropp eftersom den upptar en så stor del av människans hjärna. "Det din hand gör påverkar hela din kropp", säger Ewa-Kristina, och när du rider påverkar din hjärna din hand som sedan har kontakt med hästens känsliga mun varifrån hästen får impulser till sin hjärna som sedan går ut i hästens kropp. En avspänd och exakt handhjälp gör att hela din och hästens kropp jobbar korrekt.

Ewa-Kristina visade mig exakt hur lite som krävs för att påverka din häst genom munnen. Din hand ska bara svagt rycka till som handledens puls. Låter jag dessutom fingrarna röra sig på detta minimalistiska sätt i den takt och rytm jag önskar från min häst som om du plockar på gitarren eller spelar en räcka toner på piano
så uppstår den ljuvaste musik.

Spelar jag i tretakt förstärker jag min hästs tretaktiga galopp. När sedan skänkelhjälpen ges exakt i det ögonblick där hästen behöver den för att inte stanna kommer galoppen att samlas och bli den stärkande övning den är tänkt att vara. Detta fick vi till, även inför publik, i lördags. Det kändes mycket bra. Ibland skäms jag för hur jag gör bort min fina ponny och min duktiga instruktör Inga, genom att på clinicen bete mig som en klumpig nybörjare-år efter år.

För att komma in i denna samlade galopp använder vi oftast trampet, jag och min häst. Tramp är långsam piaff som är mycket stärkande och samlande för hästen. Enbart trampövningar kan ge din häst världens J-Lo-rumpa. När mittemellanmatte såg Chateau för två veckor sedan var det just så hon uttryckte sig: "Vilken J-Lo-rumpa hon fått!" Då var det endast några månader sedan hon sett henne förra gången och redan då var Chateu i god form jämfört med många hästar.

Här syns mittemellanmatte ridandes i ett fin piaff(mittemellanmattes första-faktiskt!) där Chateau sänker sin rumpa och sjunker ner ordentligt på de böjda hasorna:





Kommentarer
Postat av: Johanna

Ewa-Kristina är så oerhört klok.....

2010-07-20 @ 17:20:51
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Visst är hon och man känner verkligen att hon bryr sig om att hitta rätt väg för varje enskilt ekipage.

2010-07-21 @ 17:38:12
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0