Stilla flyter Korpikån- INTE

Vårmorgnar är det härligt att springa runt i trakten där jag bor. Här möts två älvar; Sangisälven med den strida Björkforsen just innan den mindre Korpikån flyter ihop med Sangisälven några mil uppströms älvens utlopp i nordligaste Bottenviken.

Sangisälven består här i trakten av en rad forsar men Korpikån påminner mest om ån där Nalle Puh och hans vänner uppfann den utmärkta leken Puh-pinnar. Den rinner så lugnt och föga upphetsande genom ett grönt jordbrukslandskap, kantad av sälgar och aspar.

Men nu, efter den plötsliga ryssvärme som blåst in till oss från öster och tinat nästan all den myckna snön, rinner den kraftfullt, detta det största biflödet till Sangisälven. När sedan de livliga älvarna möts bildas en virvlande sjö vars stränder både blir ödelagda och eroderade av det vilda vattnet men också gödslas av slam och mineraler från berg och jordbruksbygder från lågfjällen kring Överkalix och jordbruksbygderna kring Morjärv. Därför finns kring älvarna ett rikt djurliv, på påskafton såg vi utterspår och några dagar senare bäverspår på älvarnas is. Björnmöten är inte ovanliga i älvdalen och älg och rådjur lever i skogarna kring vattnen. Min man och en av sönerna såg förra sommaren en bäver simma förbi där de stod och fiskade uppströms Björkforsen. (Då visste de inte att bävrar här i trakten inte är att leka med. Hade de läst detta hade de kanske sökt upp en säker position utom räckhåll för bäverns enorma tänder.)

Så mycket liv bildas i älvarnas möte och när jag Kristi Himmelsfärdsdags morgon sprang för att se vad som hänt under natten med islossningen och vårens vilda framfart lyssnade jag till en lutasvit av Bach och kom att tänka på reformationen och motreformationen. Hur den livligt forsande reformationen möttes av en nästan lika stark motreformation och i kollisionen skapades inte bara förödelse och långvariga krig, utan också det mesta av det bästa i vetenskap, litteratur, konst och musik som Europa har frambringat. Här får ni få höra lutasviten jag lyssnade till:




Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Tänk så olika det kan vara. Jag kommer ALDRIG NÅGONSIN att tänka på reformationen och motreformationen när jag är ute och springer. Det är bara att konstatera: opposites attract.

2010-05-16 @ 09:49:05
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Barock-Olga

They do, indeed!

2010-05-16 @ 23:10:00
Postat av: Johanna

Bor du i Kalix :)?

2010-05-17 @ 12:14:52
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Bråddjup

Jag kollar just på Johannas blogg och inser att ni har varit på samma kurs under helgen. Det fanns t.o.m. bildbevis på detta. Visste ni om att ni har träffats IRL, eller..?

2010-05-17 @ 15:49:49
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Så lustigt Johanna att vi var på samma kurs! Inte oväntat kanske att två med samma intresse möts på en sådan kurs. Synd att jag hade så många tider att passa. Hoppas vi får tals vid nästa gång. Kommer du 19 juni?



Nu väntar jag med spänning på att få se din häst IRL.

2010-05-17 @ 20:54:41
Postat av: Johanna

S tänk så märkligt det kan bli!

Givetvis kommer jag 19 juni, bara jag inte jobbar:/

För tillfället är jag dessvärre hästlös, eller ja jag har ju min Pontus som jag får rida så mycket jag vill men jag äger honom inte, förhoppningsvis äger jag honom om några veckor, men utifall att det inte blir så har jag börjat kika runt lite på andra hästar. Ska och titta på ett kblsto idag faktiskt :)

2010-05-18 @ 07:30:21
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma- Lena

Hoppas du har lyckan med dig och hittar din häst snart. Min fina ponny var den första vi tittade på sedan vi bestämt oss för att köpa häst. Hon var bara fyra, men ändå sa min man: "Hon är nästan för perfekt, vi måste ju köpa henne." Och det gjorde vi och bättre köp har jag aldrig gjort.



Kul att du kommer den 19 juni. Det blir nog en fin dag. Men är det varmt får jag mata min häst med kaffe innan om hon inte ska somna på banan. I går sov hon hela eftermiddagen efter vårt ridpass, vi har fortfarande lika varmt som under helgen.

2010-05-18 @ 10:25:23
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tänk så rätt det kan bli :)

Jag hoppas på att hitta lika "rätt" häst.

Jag fick ta bort mitt hblsto i juni förra året, hann bara ha henne i 1 år innan hon fick avlivas :(

Jag vill så gärna köpa Pontus som jag ridit i 9 månader nu, så vi får se hur det går , jag håller tummarna :)

2010-05-18 @ 21:11:42
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0