Latin lover

Latinet är en av mitt livs stora och mest långlivade passioner. Jag drabbades när jag vägledd av Siv Wiss deschiffrerade ett budskap från en flicka i antikens Italien. "Sum Fabia, filia Aemiliae. Quamquam procul estis, auscultate!"." började texten. På något sätt gjorde det suggestiva språket att jag trodde på Fabia och det kändes som om jag verkligen fick ett meddelande från fjärran: "( Jag är Fabia, dotter till Aemilia). Fastän ni är fjärran från, lyssna!" Jag lyssnade och när Fabia lite längre fram sa:"Etiam vos in Campaniam voco."(jag kallar även er till Campanien). Lyssnade jag utan tvekan och fördes till Campanien 2000 år bakåt i tiden.

Varken förr eller senare har jag upplevt en dylik läsupplevelse och latinet gick in i mig som ett gift. Vilken genial läroboksförfattare som skrev en sådan text! Men det är klart att något sådant hade inte funkat med engelska eller något annat modernt språk. Därtill är det så mycket man ska lära sig innan man kan läsa en text som Fabias brev.Men med latin går det fort att lära sig att läsa ganska komplicerade texter.

Latin stavas som det låter utan en massa onödiga bokstäver som inte ska uttalas eller uttalas ologiskt. Helt enkelt för att det alfabete vi har är gjort för latinet, inte för svenska, franska eller engelska. I stället för en mängd ologiska prepositioner använder latinet sex kasusformer och meningsstrukturen är regelbunden, man ser alltid på ordets form vilken funktion det har och hur det hänger ihop med övriga ord i meningen som nästan alltid slutar med ett verb.

Framförallt behöver man inte använda en massa tid till att lära sig att tala latin eller skriva, man bara lär sig läsa det och det gör att man mycket snart kan läsa ganska komplexa och innehållsrika texter, ja snart läser man helt autentiska texter från antiken och medeltiden. Vilken känsla att läsa Caesars egna propagandaskrifter De bello gallico  om de galliska krigen, när man vuxit upp med Asterix och Obelix.

Vi lärde oss också så mycket om språk i allmänhet,hur bra och spännande det är med grammatik, hur språk förändras över tid och hur språken är besläktade med varandra. Vi fick en inblick i skriftens historia och hur tänkandet förändras av att man kan skriva och läsa. Roligare skolämne finns helt enkelt inte!

Så när Siv Wiss ringde upp mig och frågade om jag kunde tänka mig att undervisa i latin tackade jag ja. Det var så jag mötte mina bubbelpolare, Latin queens 13 starka personligheter och bland dem fanns Johanna som stack ut i denna speciella grupp begåvade flickor. Hennes tuffa stil, begåvning och skarpa intellekt gjorde djupa intryck, så när min man visade bilder från ett bloggseminarium han bevistat i Haparanda bara skrek jag;Johanna!

Jag visste att hon fortsatt läsa klassisk grekiska och latin på universitet efter gymnasiet. Nu fick jag veta att hon är egen företagare och driver flera kända bloggar. När jag såg henne på bild och min man visade mig hennes facebook-sida skriven på latin kom allt tillbaka, mina första trevande försök med lärobokstexter, brevet från Fabia som verkligen kallade mig till Italien 2000 år bakåt i tiden, min egen klass på humanistlinjen, min lärare och sedan chef, Siv och min lyckliga tid med mina Latin queens.

Johannas bloggar hittar du här, här och här. Latin kan man läsa på nätet, ett utmärkt språk att läsa just via internet.




Kommentarer
Postat av: Johanna

Läckert med latin :)

2010-10-25 @ 08:51:08
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma

Visst är det! Vad kul att du också tycker det!

2010-10-25 @ 21:28:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0