"Du vet att jag har dig kär"

"De trodde att Jesus var borta, de trodde att Jesus var död, då kom han på stranden en morgon som lyste röd." sjöng jag med gråtdarrande stämma i söndagsskolan. Det finns nog ingen utanför min släkt som är så gråtfärdig som jag. Man kan lugnt säga att intet öga är torrt när vi släktträffas till dop eller andra högtider där sång förekommer, speciellt "jesussånger" som min äldsta dotter säger. Denna fina lilla söndagsskolesång är på så sätt en typisk Jesus-sång: man blir så glad av den att man blir rörd och berörd. Jesu praktiska kärlek blir så synlig. När han uppstått från de döda, lagar han frukost till sina sorgsna vänner i stället för att gå upp till Pilatus och säga: Vad var det jag sa?

Nej, Jesus hade helt andra prioriteringar. Jesus hade sagt till kvinnorna som mötte honom vid den tomma graven att han skulle gå före dem till Galliléen och han sa: "Hälsa särskilt Petrus." Petrus, som är så lik mig; så ivrig och passionerad i allt, men ändå en svikare när det gäller. En tanklös person som vill väl men ändå inte gör rätt. Han och hans fickarekollegor återvänder till båtarna, på morognen ser de en eld på stranden. Johannes är den som först upptäcker vem som tänt den. Petrus undrar: Kan det vara sant? Jo, det är HAN, det kvinnorna berättade är sant, han har gått före oss till Galliléen! Petrus, ivrig som vanligt, kastar sig ur båten och vadar i land, för otålig för att orka vänta tills båten lagt till.

Efter den underbara frukosten med bröd och stekt fisk, tar Jesus och Petrus en egen promenad på stranden. Tre gånger hade Petrus förnekat att han ens kände Jesus den där hemska natten då Jesus fängslades. Nu frågade Jesus honom tre gånger: Petrus, älskar du mig mer än de andra? Så här berättas det i Johannes evangelium:

När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: "Simon, Johannes son, älskar du mig mer än de andra gör?" Simon svarade: "Ja, herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade: "För mina lamm på bete." Och han frågade honom för andra gången: "Simon, Johannes son, älskar du mig?" Simon svarade: "Ja, herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade: "Var en herde för mina får." Och han frågade honom för tredje gången: "Simon, Johannes son, har du mig kär?" Petrus blev bedrövad när Jesus för tredje gången frågade: "Har du mig kär?" och han svarade: "Herre, du vet allt; du vet att jag har dig kär." Jesus sade: "För mina får på bete."

Petrus låter inte pinsamheten och skammen stå ivägen för den kärlek som han innerst inne känt för Jesus hela tiden. Han låter inte skammen ta över så som det blev för Judas som i förtvivlan tog sitt liv. Petrus tog skammen, han vågade bete sig löjligt och kasta sig ur båten trots sin förnekelse, sitt svek. Så modig vill jag bli.


Mercy Street, Peter Gabriel- en sång om nåd tillägnad poeten Anne Sexton.

Kommentarer
Postat av: Lars

Petrus personlighet lyser igenom i bibeltexterna tycker jag. Han är impulsiv oftast den som tar till ord och talar först bland lärljungarna faller pladask på näsan ett par gånger han kan knappast varit en stolt fåfänglig personlighet, tur är ju det.



Postat av: Alma-Lena

Lars: Jo Petrus är verkligen impulsiv, men som du säger ingen stolt person som inte vill erkänna sina misstag. Jag gillar det med bibeln, till och med de som är huvudpersonerna tecknas som människor fulla av fel och brister.

2011-04-27 @ 21:07:55
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0