Hästar jag minns

Cielona foto: Linn Lindblom Pääjärvi

En av de hästar som jag följt längst är en vacker arabdam vid namn Wielka Cielona. Född 1988 är hon en gammal dam vid det här laget med många vackra barn, turligt nog flera döttrar, i sin familj. När jag först fick lära känna henne kom hon till Kiruna för att miljötränas. Hon hade bara vistats i skogen i en by 8 mil från Kiruna i hela sitt liv och behövde lära sig att stå ut med paraplyer, barnvagnar, tåg, fotbollspelande barn och vrålande bilar och mopeder.

Hon tyckte allt detta var oerhört läskigt när hon kom och två månader senare var hon en häst som jag kunde promenera omkring med med min lilla bebis i vagnen och paraplyet uppspänt, vi såg på fotbollsmatcher och passerade under järnvägsviadukter när malmtåget dundrade över den men Cielona bara lunkade snällt efter barnvagnen.
För två somrar sedan hyrde min lilla hästkompis Stella Cielona av Kärstin som äger henne, och hon red denna vackra dam som hänsynsfullt tog med oss på allehanda ridäventyr i skogen och på dressyrbanan. Men hoppning har aldrig varit hennes favoritgren, som så många araber är hon lite för smart för att hoppa över saker där hon inte riktigt vet vad som finns på andra sidan-några kryss skuttade de över i alla fall.
Ingen kan tro att Cielona är så gammmal som hon är. Hon är fortfarande lika vacker som när hon vann alla utställningar som föl och unghäst och hon hopptävlar t.o.m ibland, så sent som i april i år startade hon två klasser med sin ryttare Linn Lindblom Pääjärvi.
Men när hon fyllt fem var utställningskarriären slut eftersom hon inte blev större än 139 cm i mankhöjd. Araber får gärna vara lite över ponnymått och det behövs om de ska hävda sig i utställningsringen. Det räcker inte att vara underskön som Cielona. Många av hennes barn har dock gjort karriär inom alla discipliner inom ridsporten och snart tror jag vi får börja hålla ögonen öppna för Isa, hennes sista föl, som med Power Boy som pappa redan visar goda anlag för både hoppning och dressyr.
Isa, Cielonas yngsta dotter.

Kommentarer
Postat av: Linn

Hej Lena!



Fick det här inlägget skickat till mig och du kan inte ana vad kul det var att läsa! Jag ´vet inte om du har hört att jag inte längre ska rida Cielona, men så är det iallafall. Vi har tagit oss så långt vi kunde, och nu är det eventuellt dags för någon lite yngre att ta henne, vi får se hur det blir med det. Visste förresten inte att du haft kontakt med henne innan Stella hade henne, kul att läsa det också! :)



Jag saknar henne redan, och jag hoppas att hon får ut det bästa av sina sista år. Hon är en så speciell häst..



Förresten så uppskattade jag verkligen att rida för dig för två somrar sen. Det har jag antagligen inte sagt tidigare, bättre sent än aldrig kanske man kan säga ;)



/Linn

2011-08-02 @ 20:59:54
URL: http://linnenjohanna.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Linn, vad roligt att du gillade inlägget. Jaq blir också så glad för att du tyckte det var givande när du red för mig. Det var roligt att träffa dig som förstår dig på Cielonas geni. Men du har rätt, om du vill nå längre i hoppning så behöver du nog en annan häst. Däremot tror jag exempelvis working equitation skulle passa Cielona nu när hon börjar bli äldre.



Lycka till med din nya häst, hoppas vi ses någon gång när jag hälsar på i Jukkas. Det skulle vara roligt att se hur det går för dig och din nya häst.

2011-08-03 @ 14:31:15
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Linda

Lena: vi får lägga in Linn och hennes nästa häst som ett stående inslag i våra hästturnéer! :-)

När kommer du uppåt, förresten? Och när blir den akademiska helgen? Kommer ni ta med "fotfolk" och vad skulle det i så fall kosta?

Jag jobbar ju en massa helger, men nästa helg kanske jag kommer ner i alla fall, hade behövt några dagars lugn och ro i byn. Men några hästar (och kor och får!) ska man väl hinna klappa på i alla fall :-)

2011-08-03 @ 18:58:57
Postat av: Linn

Linda: Vilken bra idé :D



Det skulle vara jättekul att rida för dig igen Lena om du kommer upp! :)

2011-08-03 @ 22:01:04
URL: http://linnenjohanna.blogg.se/
Postat av: Lars

2 pigga öron en mjuk nos...verkar vara en häst (lars på skoj humör) :)

2011-08-07 @ 11:33:28
Postat av: Alma-Lena

Linda: Ja absolut!



Linn: Vad roligt, jag hör av mig när jag är på väg norrut!



Lars: PUSS!

2011-08-09 @ 23:22:02
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0