Lydias längtan

Lydia är förstås ett givet motiv för ikoner eftersom hon grundade den Grekiska kyrkan

Så här rapporterar läkaren Lukas från en av sina resor med Paulus runt Medelhavet: " Vi lade alltså ut från Troas och seglade rakt över till Samothrake och nästa dag till Neapolis. Därifrån fortsatte vi till Filippi, en stad som ligger i första makedoniska distriktet och är en romersk koloni. Där stannade vi några dagar. På sabbaten gick vi ut genom stadsporten och ner till en flod, där vi trodde att det skulle finnas ett böneställe. Vi satte oss där och talade till de kvinnor som hade samlats. En av dem hette Lydia. Hon var från Thyatira och handlade med purpurtyger, och hon hörde till de gudfruktiga. När hon nu lyssnade, öppnade Herren hennes hjärta så att hon tog till sig det Paulus sade. Hon och alla i hennes hus blev döpta, och sedan bad hon oss:"När ni nu har blivit övertygade om att jag tror på Herren, kom då och bo hos mig." Och hon gav sig inte."

Lydia var "gudfruktig" redan innan hon träffade Paulus och Lukas. Så fort hon hörde om Jesus insåg hon att han var hennes längtans svar och lät döpa sig med alla i sitt hushåll; barn, kvinnor, män, gamlingar, slavar och fria, det var antagligen lika många människor som en ordinär frikyrkoförsamling på en liten ort i norra Sverige och kring Lydias hushåll växte också den makedoniska/grekiska kyrkan upp.

Lydia betyder flicka från Lydien, ett rike som låg i nuvarande västligaste Turkiet, här ligger städer som Paulus och Lukas också besökte; Efesos till exempel. Det är också härifrån de äkta julfikonen kommer, Smyrna-fikon. Numera heter Smyrna Izmir, men fikonen bär det antika namnet som också nämns i Nya Testamentet. I nordväst ligger Troja, känt från Homeros Illiaden, staden som i tio år stod emot grekernas belägring men till slut föll för Odyssevs list med trähästen.

Makedonska Lydia kom härifrån, Thyatira ligger i Lydien, hon är alltså inte bara den första människan i Europa som blir en kristen, utan också en brygga mellan Mindre Asien och Europa, precis som kristendomen i sig överbryggar klyftan mellan dessa två kultursfärer. I stället för krig och konflikter mellan Öst och Väst, stiliserade i Illiadens skildring av kriget mellan Athen och Troja, står Lydia för den fredliga samexistensen mellan dessa två rivaliserande grannar. Öst är öst och väst är väst och i Lydias längtans svar möts de båda.

En känd svensk Lydia hette Lithell i efternamn och skrev ca 300 sånger under sitt korta liv, 48 år. Hon dog 1957. Här en av hennes vackra sånger, min favorit med sin vemodiga folkmusikinspirerade musik och en text som stämmer in på den längtan jag läser in i den korta texten om Lydia i Lukas Apostlagärningar



Kommentarer
Postat av: Lars

Härlig musik, jag tänker på "en stad ovan molnen" när lydia Lithell kommer på tal. Säkert känner du till att hennes man var "korv fabrikör" varumärken som lithells korv/leverpastaj finns ju fortfarande kvar och sybilla korv som han startade.



Lydia i bibeln verkar ha varit en stark kvinna, ungefär som dom kvinnor som reste runstenar här i norden som stolt deklarerade sin kristna tro.



2011-12-04 @ 00:12:38
Postat av: Alma-Lena

Lars: Jo, men jag lärde mig helt nyss att Hr. Lithell var Sibylla-korvmojjens grundare. För mig är det ju Lydia som gäller pga att jag sysslat med musik jämt och min farmor var kantor. "Staden" har jag sjungit på mången begravning=)Den är fortfarande populär i mina gråtmilda hemtrakter.



Hennes fem barn medverkar på hennes hemsida, jättefin: http://www.sanger.nu/joomla/

2011-12-04 @ 09:11:32
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Lars: Nu tryckte jag innan jag resonerat klart: Kristendomen antogs först av kvinnor överallt. De har ju inget att förlora, männen har ju mer att vinna på att hålla sig väl med makten. Det var förstås därför kyrkan blev full av gubbar först när den blev en maktfaktor. Men jag sörjer inte det, jag tror mycket väl att det kan ha varit bra för kyrkans spridande när den blev romarrikets statsreligion, Love moves in mysterious ways, och Gud vill ju nå så många som möjligt. De stilla i landet klarar sig alltid, men maktens män...

2011-12-04 @ 09:15:05
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

jo det är ju som Nils Ferlin skriver där nog även kvinnor barn och fattiga kan räknas in ;)



Det var bara tokar och dårar

som lyssnade på dig först.

Det var slavar och skökor och ogärningsmän

men då var ditt rike som störst.



Det var bara enkla själar

och själar på undantag.

Sen byggdes det katedraler

och kyrkor av alla de slag.



Och påvar det kom och präster

som tvistade om vart ord

du fällt på din korta vandring

på denna bullrande jord.



Men tokar det var och dårar

som lyssnade på dig först.

Det var innan ditt rike blev kartlagt

och då var ditt rike störst.



förresten såg en intressant video på youtube lydias dotter och en del andra släktingar är med:



http://www.youtube.com/watch?v=jtk7lhmxj3Y

2011-12-04 @ 10:19:31
Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, jag älskar den dikten, men jag tror och hoppas att Ferlin hade fel, jag tror Guds rike trots allt är större idag-tänk att vi fått höra budskapet om att Himmelriket är här, vi långt upp i norr, långt från det dåvarande Romerska rikets yttersta utposter.



Men andemeningen i dikten håller jag förstås helt med om; Guds rike är som störst där den jordiska makten och härligheten är fjärran.Som också både Jesus och Paulus påpekade.

2011-12-04 @ 10:52:05
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Tack för klippet förresten, tänk att alla hennes fem barn sjunger denna sång tillsammans, trots att den måste påminna så mycket om deras mammas cancer och förtida död. Bitterhet skapar ingen skön konst-men försoning gör det!

2011-12-04 @ 11:31:55
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0