Jojkens roll

En annan duett, utan delad framruta, men med helt rätt färg.

 

Jojkens roll i mitt liv har skiftat. Inte förrän i tonåren blev jag medveten om att det hette så och det var då vi i tjejgänget började fara runt i min turkosblå Volvo Duett med delad framruta och osynkad treväxlad växellåda av årsmodell 1956. I fönstren satte vi fast dekaler där det stod "Nu har du tid-Ge Gud en chans" och "Det går en bro från tro till ro" och liknande uppmuntrande slagord. Den som hade körkort, eller var närmast till att få ett, körde. Det var inte jag, jag fick bilen när jag var fjorton år så det var fyra år med andra chaufförer innan jag själv fick ratta den på allmän väg.

Vi hade väldigt roligt med duetten och en av de saker som vi fann stort nöje i var att ljusa sommarnätter fara runt på stan och jojka för full hals med nedvevade rutor. Någon gång följde Andreas, min Tompi, min bror och hans Tompi med, men annars tyckte nog killarna i gänget att det var lite skämmigt med vårt "Ålengålåle" som de sa, och stannade hemma när vi skulle ut med "dutten".

Min vän Linda antydde att Sofia Jannoks fullängdare med bl.a "Irene" skulle vara en bra bilskiva, hon har så rätt. Här en annan låt från denna skiva som ger mig maximalt med energi och positiva nostalgivibbar. Jag gillar dessutom femtiotalsstil på kläder och detta fantastiska jazzpiano med den frikyrkliga trion påminner mig om alla mina underbara musikantvänner i kyrka och frikyrka. Kort sagt: det påminner både om då och nu och ger en härlig känsla av annalkande vår och hästturnéer med Linda i Kirunafjällen.  Jag tillägnar den också storsonen som ofta var med och raggade med oss när han var riktigt liten.


Kommentarer
Postat av: Lars

Wow en duett :P det var rätt länge sedan man såg en sådan. Mormor och morfars favorit bil var Amazonen dom hade nog 5-6 stycken sådana under årens lopp tills tillverkningen upphörde, Fin jojk. Jag får hela tiden minnesbild av kortfilm från discovery channel när du pratar om jojk och samer :) kanske för att dom körde den så ofta på discovery innan.



http://www.youtube.com/watch?v=v3SvXokCbi4

Postat av: Alma-Lena

Lars: Kul att du gillade bilen. Min duett var sötare med delad ruta, men som sagt färgen är helt rätt. Måste ta tid för att skanna in bilder så får du se den riktiga sedan. Men tiden är aldrig så generöst tilltagen just nu.



Amazoner var också så vackre, men jag har aldrig haft någon sådan. Min pappa, som köpte duetten till mig, har haft nästan 70 bilar, fler än åren han levt. Men jag minns inte att han någonsin haft en amazon lustigt nog. Mest hade vi så där jättegamla bilar när jag var barn, amazonen var nog för dyr. En 32:as Cadillac hann jag aldrig uppleva men pappa berättar att farmor skänkte den till en skrothandlare när han var på jobbet. Den sörjer han ännu. Varken farmor och farfar eller mormor och morfar hade ekonomi till att köpa nya volvo-bilar det blev mer vw-bubblor, Citrëner av padd-modell och gamla dieselstinkande Peugeoter för mig och så Duetten.



Tack för klipplänken. Jättekul att se hemtrakterna!

2011-02-06 @ 19:23:14
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, vi måste absolut åka på hästturné snart igen!

Åh, om vi ändå kunde få ha fina Belanti på bete en sommar till...

2011-02-07 @ 13:28:14
Postat av: Min idol

@Alma-Lena:I den ålder som ni var, kan jag förstå att man vågade köra runt med öppna fönster och förgylla stadens gator med skönsång, busaktigt får jag väl säga och helt i min anda. Var med om det själv också i den åldern, men då var det helt annan musik som smet sig ut genom öppna bilfönstren och ekade mellan husväggarna.

Sofis Jannok, hon jojkar gudaktigt vackert till vackra och välkända vyer. Hon är dessutom så strålande fin i hennes samedräkt.

2011-02-07 @ 14:35:54
Postat av: Alma-Lena

Linda: Ja jag längtar verkligen efter en vårvinterturné nu, det kanske märks här på bloggen. Våra somrar med Belanti är ju också i ljust och tacksamt minne bevarade. Tänk vilken lycka att vi fick ha henne så där de sista åren i hennes liv.



Min idol: Jag vet inte om jag skulle hindras än idag av att busa så där på stan=)



Sofias out-fit är helt underbar i den här videon och precis min stil , en riktigt vårliknande stil som jag känner för att anlägga trots 22 minusgrader, snö och griniga vindar.

2011-02-07 @ 20:10:00
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Min idol

Alma-Lena: Nu skojar du väl en aning, men vem vet om vi av någon konstig anledning skulle råkas på "stan", vem vet om vi iaf inte skulle ha vågat oss på ett sådant "bus", ned hjälp av att vi kanske hade känt en viss trygghet i varandra, jag menar att, vi har ju varit med om det tidigare, visserligen på var sitt håll, fast det börjar nu bli ett tag sedan.



Jag håller med dig att Sofia, hon är helt underbar i denna video också, liksom i "Irene".

2011-02-08 @ 15:42:03
Postat av: Linda

Ja, jag tycker det är dags för dig att komma hit snart!

Ja det var verkligen fint att vi fick förgylla hennes sista somrar. Jag har haft så mycket kul ihop med den hästen, hon har verkligen en speciell plats i mitt hjärta.

2011-02-08 @ 20:29:23
Postat av: Anonym

Linda: Jo jag håller med, nu är det dags att bege sig norrut. Nu när jag pluggar så mycket kan det ju vara på sin plats att åka upp någon helg för att få läsa ifred och ta en inspirerande turné.



Belanti var en riktig dam,de var verkligen roliga de somrar vi fick med henne. Men också allt annat innan dess. Hennes sätt att lägga benen i kors när hon vilade. Hennes härliga mjuka aktion när hon slappnade av. Hennes vilja att göra sitt bästa när man frågade artigt. Och motsatsen om man var oartig. Jo, det går inte att glömma.

2011-02-08 @ 22:11:11
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0