The Fairy Queen

Opera hör till Barock-Olgas hemliga passioner, nåja så hemligt är det kanske inte. Opera är hur som helst en kulturföreteelse som kombinerar så mycket av skönhet och fantasifull intrig. Barockoperan inte minst. I går kväll sändes The Fairy Queen av Purcell framförd av en ung ensemble på Glyndebourne-operan. Ni som missat den har här en länk.

Henry Purcell1659-1695 anses som en av Storbritanniens största kompositörer genom tiderna och en förnyare och stilbildare inom barockmusiken i sin livstid. Han var organist i Westminster Abbey, där han också ligger begravd, men han skrev också operor och annan icke-sakral musik. Han var ett underbarn som sägs ha komponerat sitt första verk vid tio års ålder.

The Fairy Queen bygger på en del av Shakespeares En midsommarnattsdröm och passar förstås utmärkt att göra till musikteater. Det är ju inte bara intrigen som bär en opera den är inte lika linjär som "vanlig" teater. Det är det samlade intrycket av teater, ord, musik (och som här) dans som skapar en stämning som berättar historien med upprepningar i olika återkommande musikteman som låter som en karaktärs person och känslor. Lite grann som en jojk berättar sina historier, fast i större format.

Den här uppsättningen känns sagoliknande men inte pga dekor och dräkter, tvärtom har man, med få undantag, en slags europeisk modern klädsel från 1950-tal och framåt i en färgskala som mestadels är begränsad till svart och vitt. Dekoren är knappast överlastad den heller, men musiken är som den ska vara full av barockornament och sångarna behärskar alla barockdrillar och vad som fascinerar är att de har så vackra och bäriga röster även i piano och pianissimo, vilket ju är film, TVs och ljudteknikens välsignelser både för teater och musik.


Innan ni bänkar er framför SVT-play för en härlig upplevelse kan ni här få ett litet smakprov på The Fairy Queen i ouvertyren:


Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Jag såg inte operan, men hörde den. Redan musiken i sig var ju fantastisk! Får nog ta mig en titt på SVT-play för att få helhetsintrycket också. Det lär ju inte vara sämre.

2011-02-27 @ 08:15:46
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Jag kunde inte hålla mig bara till musiken. När jag svarat klart på alla Emma-frågor, såg jag resten, det var en förtrollande föreställning. Vi kanske kan se hela tillsammans under veckan som kommer, när du orkar dig hit?

2011-02-27 @ 10:15:04
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: ulla

Så glad jag blir över dina fina länkar till underbar musik och till filmer.Nu och då får det vara som tröst när arbetet känns tungt där i enkelrummet.Hittade också din litteraturblogg.Många minnen väcks till liv.

Dina fina kommentarer på min blog glädjer mig också speciellt nu när våra vägar knappt korsas.Ha en fin kväll.

2011-03-02 @ 17:00:46
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Alma- Lena

Hej Ulla! Vad glad jag blir, på så sätt använder jag din blogg också. Du blir som lite närmare mig då och så ser du så söt och pillemarisk ut på din bild och du passar så bra i den där gröna jackan som matchade min blus på senaste jobbfotot.



Kul att du hittat till Dorothea, den har jag för att bearbeta det jag läser för tillfället och för att testa hur det bloggverktyget funkar.

2011-03-02 @ 18:59:15
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0