Varg V vargar i verkligheten, Rödluvor och jägare



I Yellowstone lever vargar utan att jagas. Där blir vargarna långlivade och flockarna blir stora. I Yellowstone upptäckte man att vargar behövdes för att hålla en god ekologisk balans. Utan vargar drabbades jättelika wapitihjorthjordar av svält, skogarna betades ner och prärievargar(motsvarigheten i ekosystemet till våra rödrävar) ökade i området utanför Yellowstone.Då infördes/tilläts vargar igen. Bäverstammen tiofaldigades, fågelarterna ökade både i mångfald och i numerär. Därför får inte varg längre jagas där.

Jägarpratet om att vargen "äter rent" i skogen stämmer helt enkelt inte. Vargar äter inte rent i skogen. Hjortdjur utan naturlig begränsning kan däremot göra det. De stora rovdjuren behövs för att ekosystemet ska fungera. Man slipper inte bara överbetning, man styr betet till andra ställen. Bytesdjurens beteende förändras och skogsägarna borde älska vargar eftersom det inte är så smart att beta väl synligt på ödsliga tallplanteringar om man vill klara sig mot större rovdjur.

I Yellowstone har man också kunnat vetenskapligt jämföra stora rovdjur med jägarnas roll. Med vargar i Yellowstone finns kadaver hela vintern. Inte jättemycket men jämnt fördelat. Det ökar mångfalden på alla sätt. Alla mindre rovdjur och asätare kan överleva vintern bara med hjälp av kadaver, från de allra minsta till rävar och fåglar, även småfåglar som behöver mycket fett under vintern. Kadaver bryts till slut ner av insekter och bakterier till mat för växterna och svampriket. Med jägare finns det i stället mycket kadaver under kort tid och den tiden är på hösten. På vintern har de flesta kdavren ruttnat bort och mot den alltid lika vanskliga vårvintern finns inget kvar. Detta var en starkt bidragande faktor till fågelpopulationernas minskning i Yellowstone.

Vad man också har noterat i Yellowstone är att utan vargjakt får man en lugnare vargflock som är bättre på jakt. De består inte enbart av halvvuxna ungvargar som inte kan döda riktigt utan gör det långsamt och så dåligt att bytesdjuren ofta kommer undan svårt skadade. Lugna vargflockar med en naturlig åldersblandning plågar inte ihjäl sina byten utan dödar snabbt och effektivt. En enda flock kan vara upp till 37 vargar. Vargar i lugna revir driver inte runt i byarna runt Yellowstone de blir ibland mambos hela livet ut. Det blir färre och stabilare revir. Men Yellowstone är Yellowstone, ingen annanstans får vargar leva utan att ständigt jagas.


I Sverige har vi bestämt att det ska finnas mycket jaktbart vilt överallt för jägares fritidsnöjen så här finns inget Yellowstone. Efter vargjakterna som genomförts har man noggrannt följt vad som hänt med de vargflockar som blivit av med sitt alfapar illegalt eller legalt. De föräldralösa reviren har delats upp av döttrarna i flera mindre revir. Ett alfapar hade enbart 8 valpar när de försvann och dessa valpar drog ner till byarna för att leta efter mat.

Ett annat undersökt nybildat alfapar fick fyra valpar på våren och när de korsade järnvägen dog alla deras valpar. Det var sorgligt att höra dessa föräldrar yla efter alla sina ungar. De blev också oroliga den sommaren i sökandet efter sina små.

Av detta kan man alltså lära att vargar som får vara ifred i sina flockar blir lättare att leva samman med för människorna i trakten, så är det åtminstone i jordbruksbygderna kring Yellowstone där man också har mindre besvär av prärievargar(rävar) efter att vargflockarna stabiliserats i nationalparken.

Här i Sverige finns inte en enda vargflock, inte ett enda revir som får vara ifred från laglig eller illegal jakt. Vad skulle hända med överbetningen av tallplanteringar, fjällhedar och renlav med stora rovdjur i någorlunda livskraftiga populationer? Hur skulle fjällräv, ripa och fjällämmel klara sig? Skulle dessa stammar öka som forskarna tror och som de gjorde i Yellowstone?



Det vet vi inte, det får vi antagligen aldrig veta, alla vi små Rödluvor i Sverige. För här vann jägaren en sådan slutgiltig seger över Vargen att knappast ens den vänlige Lilla Vargen har en reell chans att utveckla ett normalt vargbeteende med en normal familjestruktur. Den struktur som är så lik vår att vi när som helst kan ta en vargvalp till oss och den skulle lyda oss som den följer sitt alfapar. Och det är ju också det vi gör hela tiden, fast vi kallar dem inte vargar när de bor hos oss, då kallar vi dem hundar.

Bilder från Yellowstone nationalpark utom vargfamiljen som är från den skandinaviska vargstammen.

 

 



Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Det vore ju fantastiskt om detta kunde inträffa även i den svenska lappmarken en dag. En nåd att stilla bedja om.

2011-02-27 @ 08:30:25
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Ja, man tycker exempelvis Sarek kunde vara en sådan plats, men Norge gillar ju inte alls vargar och då tillkommer detta gränsproblem förutom renägarna i området. men jag tycker det kunde vara värt en specialsatsning på ökade rovdjursersättningar och turistkatsningar som skulle ge pengar till området, så lycjades man ju skapa acceptans för vargpolitiken i Yellowstones närhet.



Men får man aldrig testa kan ju inte renskötarna se att det fungerar. Man måste helt enkelt rensa sitt europeiska nedärvda primitiva varghat och våga försöka. Det tråkiga är att riksdagen vimlar av järgarlobbyister och riksdagsledamöter som mutas med gratis jaktkort och jaktresor.

2011-02-27 @ 10:12:42
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Min Idol

Det går ju inte jämföra Yellowstone med skogarna i Sapmi exempelvis. Yellowstone är ju en nationalpark och där gäller det naturligtvis helt andra lagar. I Sapmi är det jakt på småvilt, storvilt och renantalet som hålls på en konstant nivå av naturliga skäl. I Yellowstone är det vargen uppgift att hålla faunan på en konstant nivå, till skillnad från Sapmi. Här behövs inte vargen för att hålla faunan inom rimliga gränsen, för jakten och renskötseln sköter människan om.

I Yellowstone är det inga privata intressen som verkar för att föda upp rovdjursstammen, direkt från sitt privata konto, till skillnad ifrån Sapmi.

Ett exempel från Vittangiområdet för något år sedan, där ett 70 tal renar blev rivna och dödade av en ensam varg, en del dödades direkt, andra gick en långsam död till mötes, med tarmarna hängandes utanför och svårt sargade kroppar. Det var en vintergrupp, lika med en ensam familj, som led en stor ekonomisk förlust och en lång psykisk rehabilitering. Rovdjursersättningen ersatte inte på långa vägar deras förluster, eftersom rovdjursersättningen som samebyn inkasserar, fördelas jämt efter renantalet i byn oavsett.

Det är lätt att sitta hemma och njuta av vackra naturbilder i TV och allt är så vackert och gullig, men man får en helt annan bild av det vackra, när man får beskåda detta på plats, som påminner närmast ett slagfält med kadaver, blod, köttstycken och tarmar precis överallt och dessutom hela renhjorden skingrad. Detta är verkligheten som knappast skildras i media.

Som en sann djurvän som jag räknar mig själv till, så vill jag aldrig någonsin få uppleva detta igen. I Norge är taket 30 vargar vilket hade varit relevant i Sverige också. Tycker dessutom också att vargstammen bör hållas på en konstant nivå i Sverige, genom människans omsorg.

2011-02-27 @ 10:13:32
Postat av: Alma-Lena

Såg att mitt svar var fullt av stavfel:

Ja, man tycker exempelvis Sarek kunde vara en sådan plats, men Norge gillar ju inte alls vargar och då tillkommer detta gränsproblem förutom renägarna i området.

Men jag tycker det kunde vara värt en specialsatsning på ökade rovdjursersättningar som ges direkt till de drabbade och turistsatsningar som skulle ge pengar till området, så lyckades man ju skapa acceptans för vargpolitiken i Yellowstones närhet trots stora boskapsfarmer.



Men får man aldrig testa kan ju inte renskötarna se att det fungerar. Man måste helt enkelt rensa sitt europeiska nedärvda primitiva varghat och våga försöka. Det tråkiga är att riksdagen vimlar av järgarlobbyister och riksdagsledamöter som mutas med gratis jaktkort och jaktresor.

2011-02-27 @ 10:21:12
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Min Idol

Jag har full förståelse att det slinker in ett och annat ord som är felstavat, men det är fullt förlåtligt. Detta här är det enda ”media” där det är okej att stava fel!

2011-02-27 @ 14:23:34
Postat av: Johanna

Ja, vardagen är ju som den är, och den kanske inte "ser så mycket ut", men vi vet ju att det är så....det är så mycket annat som är viktigt än att det "ska se bra ut" för eventuell publik.

2011-03-01 @ 18:13:33
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Ja men det är inte för uppvisningar vi lever. Klaus Ferdinand Hempfling(han med Dansar med hästar) är faktiskt helt emot uppvisningar. Det förstör tryggheten och samspelet mellan hästen och hästmänniskan. jag tycker det ligger något i det. Det är lätt att få någon slags känsla av att allt ska vara perfekt för att få finnas, men då tänker jag på min vn Lotta som till vår ungdomskör gjorde en affisch där det stod:



Sjung med den stämma du har. Skogen skulle vara väldigt tyst om bara fågeln med den vackraste sångrösten sjöng.



Jag och Chateau är snarare talgoxe än sånglärka, men visst skulle vintern vara trist utan talgoxens sturska sång?

2011-03-01 @ 19:54:02
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Skogen skulle vara mycket tyst!

2011-03-01 @ 21:08:42
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Egon Berglund

Offtopic, du bor i Kiruna? Själv bodde jag där 1979-81.

Kanske har vi gemensamma bekanta kul om du hörde av dej

2011-03-01 @ 22:29:27
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Visst! Så vi får vara doa-kör till de som låter bättre med våra söta fuxston!



Egon: Funderar; körde du några ur ekum med en jeep till Narvik 1981?



Jag mejlar!

2011-03-02 @ 19:03:36
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Underbara vargbilder. kan jag låna en till min naturblogg? Bra blogg, lycka till!

2011-03-11 @ 12:37:40
URL: http://www.peninkulmilla.wordpress.com
Postat av: Alma-Lena

Birgitta: Ja gör det. Roligt att du tittat in här!

2011-03-11 @ 13:19:55
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0