Vintermånaden februari


Ljuset har tagit vid efter kaamos-mörkrets tid. Enligt traditionen tar kaamos/skábma slut 19 januari.

Jag har en vacker liten bokpärla i min speciella bokskattkista som heter "Årets fröjder", ett containerfynd när Kiruna stadsbibliotek byggdes om. Den berättar historien om och visar illustrationer från Brevarium Grimani, en utsökt årstidsbok som målades under tidigt femtonhundratal.

I denna årsbok, framställd i Flandern på beställning av en högättad person som bodde i närheten av Brügge, finns bara en enda bild av vad vi tycker är vinter:februari månads bild. December visar vildsvinsjakt i avlövade men helt snöfria skogar och januari är en interiör från ett adligt gästabud. I Mars är det redan tidig vår och barmark.

Men februaribilden visar ett snöklätt landskap med en väderkvarn och kyrkspira i bakgrunden. En man driver en laståsna genom snön. En gris och några kråkor letar mat i snön utanför bondens hus där husfolket handarbetar medan den lille sonen har öppnat dörren för att färga den vita snön gul med sitt kiss.En grå katt sitter på tröskeln, tveksam om nyttan i att gå ut i den kalla snön. En fågel värmer sig utanför takets rökhål. En påbyltad bondkvinna visar att det är kallt, trots den vidöppna dörren in till familjen med den kissnödiga pojken.

Det är en stillsam vinterbild som passar väl in på den lugna delen av Vivaldis "Vintern"


Kommentarer
Postat av: Min idol

Det var en berättande bild eller tavla, vilket som och din fina tolkning av dito gjorde tavlan riktigt intressant.

2011-02-05 @ 22:41:56
Postat av: Alma-Lena

Min idol: Tack!

2011-02-06 @ 19:40:19
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Renovatio Mundi

Fin text om fina bilder! Tog mig nyss friheten att länka till din blogg i mitt senaste inlägg. Hoppas att du inte misstycker…

2013-09-11 @ 10:51:54
URL: http://renovatiomundi.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0