Trettondagen,Epifaniedagen, heliga tre konungars dag



Så är det tretton dagar efter juldagen. En dag som jag älskar. Som barn firade en urugayansk/argentinsk/chilensk familj i min bekantskapskrets rejäla trettondagsfester; heliga tre konungar kom med presenter och vi åt godis och hade allmänt julkul på latinamerikanskt vis i deras hem. När jag fick egen familj införde jag raskt trettondagskalas. Sedan 1996 firas de dock lite mer brittiskt medte, scones, marmelad och En trettondagsafton med Helena Bonham-Carter och Imogen Stubbs som Olivia och Viola och Ben Kingsley som den skönsjungande narren (fast han har en "spöksångare"), bland många andra underbara skådespelarinsatser.

Men mest av allt tycker jag om att frossa i de tre vise männen som nu hittat fram till Jesus och hyllar honom. Astrologer från Österns länder som sett att en konungs stjärna har tänts och de ger sig ut och letar för att hylla honom. Jag gillar detta tokiga företag, att lämna allt och möta en okänd nyfödd bebis och när de väl förstått att de hamnat rätt, hyllar de den lille nyfödde som ligger i en krubba utan tjänstefolk eller hov, bara en pappa och en mamma från en vanlig hantverkarfamilj i Nazareth i Galliléen.

Det måste ha fötts en hel del kungliga bebisar runt om i Mellanöstern under deras levnad. For de på pyyhinpirtti till alla? Eller var det något speciellt med denna lille prins? Helt säkert måste denne prins ha varit annorlunda eftersom han inte fötts i ett slott. De tog ju också fel först och for till Herodes palats. Nå till slut kom de rätt och hyllas denna dag, trots sin försening. Jag som alltid är försenad gillar detta skarpt. Fler hyllningar av försenade skulle inte skada.


I Latinamerika sjunger man en massa glada sånger på denna dag som handlar om dessa vise, här är en av dem som gör mig mest glad:

Kan du se vår stjärna som står klar i öster, kan du höra sång av ljuva änglaröster? Vill du följa med och fira Jesusbarnet? Ära vare Gud som skänker oss sin son!

Tyvärr är latinamerikanska Trettondagssånger inte så lätta att hitta på nätet så texten får räcka här. Hoppas den glada känslan märks och en så glad Trettondag som möjligt önskar jag er alla!

Kommentarer
Postat av: Bråddjup

En fantastisk film! Synd bara att jag hade hackat lök precis innan, så jag såg lite dåligt mot slutet...

2011-01-06 @ 21:48:35
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Barock-Olga

Märkligt sammanträffande, det hade jag också!

2011-01-06 @ 22:28:16
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0