Ewa-kursen: Galoppanslag och skolgalopp

Skolgalopp börjar Chateau bli riktigt bra på. Som kanske syns på bilden är skolgaloppen fyrtaktig, eller kanske kan den uppfattas som tvåtaktig när proffsiga ekipage som Majan och Inga utför den. Chateau kan gå från galopp till skolgalopp, men det vanliga är och utbildningsgången innan den sitter är att gå från skritt till skolgalopp och sedan därifrån till tretaktsgalopp:


Galoppanslaget är en bra styrkeövning för hästen och tålamodsträning för ryttaren, i det här fallet för mig. Galoppanslag är precis som det låter en påbörjad galoppfattning som genast går tillbaka till ursprungsgångarten samlad skritt eller trav. Galoppanslaget övar verkligen upp styrkan i bakknäet och främjar lugn i ekipaget. Vi gör den bäst utifrån tramp-mest på grund av att jag gärna forcerar anslaget-vilket är absolut fel väg att gå.



Timing är viktigt med anslaget, först känner ryttaren efter när ytter bakben lyfts, då ges hjälpen som genast hästen fattar galopp går tillbaka till skritt eller travhjälp. Jag var som sagt var för forcerad så anslagen blev sådär. Men riktigt klockrena anslag fick vi se av en smidigt nigande Spilta-Pål med Nina på ryggen, tyvärr inomhus på KRF och i dunklet gick det inte att fota.

Nina avslöjade att hemligheten till deras markanta utveckling var att hon ramlat i en källartrapp, hon hävdade att detta gjort henne till en bättre människa och därmed bättre ryttare. Genast väcktes förslaget om att hela akademiska föreningen skull åka till någons källartrapp och knuffa ner varandra.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Många fina inlägg du gjort!

Ja Spiltapål med ryttare var verkligen magiska idag!

2011-05-28 @ 21:31:40
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Tack, Johanna. Jag var så full av inspiration efter kursen att jag mellan grammatikpassen satte ut bilderna och skrev ner det jag fastnat för för att bearbeta och sprida detta till andra.

2011-05-29 @ 12:17:27
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0