Le chemin du bonheur

Renässansmålning av St.Martin och tiggaren som får halva hans mantel

Som uppmärksamma följare sett och påpekat har jag fått en fransysk kontakt efter posten om Séraphine av Senlis. Bloggen heter Le chemin du bonheur=vägen till lycka och detta namn passar så bra in på temat dessa sista självande veckor av kyrkoåret då St. Martin och omsorgen om de fattiga och en rättvis dom till slut står i centrum. Domsöndagen är inte vad vi brukar förknippa med lycka precis men jag anser det vara ett av de mest befriande teman som finns under kyrkoåret. Redan när jag var 12 år blev det här ett av mina favoritbibelord, Psaltaren 9:

Herren regerar i evighet,
han har rest sin tron för att döma.
Han råder rättvist över världen,
dömer folken med oväld.
Herren är en borg för den förtrampade,
en borg i tider av nöd.
De som känner dig, Herre, litar på dig,
ty du sviker inte dem som kommer till dig.
Lovsjung Herren som bor på Sion,
förkunna hans gärningar för folken!
Han som hämnas blodsdåd minns,
han har inte glömt de förtrycktas klagan.
[…]
Ty den fattige är ej för evigt glömd,
de förtrycktas hopp inte borta för alltid.
Herre, grip in! Låt inte människor ta makten!
Ställ folken inför din domstol!



Kommentarer
Postat av: Lars

ja den psalmen har också blivit mig kär , har sparat den i "mina favoriter" på datorn och påminner mig ibland när livet tynger mig



*Ty den fattige är ej för evigt glömd,

de förtrycktas hopp inte borta för alltid*



Verkligen bra video, jesaja talar ju en del om den nya jorden (guds rike) alla folk och nationer kommer för att tillbe gud i jerusalem, en tid när skapelsen och hela jorden återupprättas eller daniel 2:44 om guds rike som upprättas och aldrig kommer att krossas.



Kul att du fick fransk kontakt :)

Postat av: Alma-Lena

Lars:Kul att du också fastnat för samma psalm, kul men inte så överraskande=)



Jo det är en fin liturgi för adventstiden i videon tycker jag.



Förresten ser jag en av mina favoriter; Iona högt upp på din spellista.

2011-11-15 @ 20:44:34
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

jo gillade absolut den fina videon och Ionas musik har sett något klipp i det flydda med Joanne Hogg , den här exempelvis:



http://www.youtube.com/watch?v=I63j9FUeo10



Som jag gillar, kanske är den kombinationen sången/ glad Joanne/ naturen som ger resonans hos mig :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0