Linus- en stillsam doldis i ett sant apostoliskt ledarskap

Linus har namnsdag idag. Han brukar kallas Roms andre påve och Petrus efterträdare. Kanske nämns Linus redan i Paulus andra brev till Timoteus "Försök att komma före vintern. Euboulos och Pudens, Linos, Claudia och alla bröderna hälsar dig."

Ireneus (ca 130-202), verksam i nuvarande Lyon i  Frankrike, dåvarande Gallien, skriver om Linus att han valdes till Petrus efterträdare av folket i Rom och prästerna där.  Kanske var inte Linus så påvelik, andra källor säger att han var en av fyra ledare i Rom eller att förste påven hette Clemens I. Men Ireneus ville få fram en tydlig kyrklig hierarki. Han såg det som ett skydd mot gnostiska villoläror, så han kanske helt enkelt friserade historien lite och gjorde Linus till ensam föreståndare i församlingen i Rom därav kommer kanske förvirringen om vem som blev påve efter Petrus,  det fanns måhända inte bara en enda församlingsledare.

Också på andra sätt styrde Ireneus upp i församlingslivet för att stänga ute gnostikernas livsfientliga läror. Bland gnostikerna var kvinnor* mer framträdande än normalt i det antika samhället och ledarskapet var ibland kollektivt som det varit i den kristna kyrkan fram tills Ireneus började sitt verk att få rättning i leden.** Ireneus vände sig därför mot jämlikhet mellan könen, kollektivt ledarskap och var noggrann med den apostolisk successionen-dvs att de som blev församlingsledare kunde räknas i rakt nedstigande led från någon av de apostlarna, dvs Jesus elva lärjungar och Paulus, som mött Jesus efter uppståndelsen.

Mer vet vi inte om Linus fram tills han dör år 76 eller 79. Ireneus nämner inte att han skulle ha dött som martyr och det är inte troligt att han gjorde det eftersom det var en liten paus av lugn för de kristna mellan kejsarna Nero och Domitianus, alltså under Linus tid som en av ledarna/ledaren i Rom.

Jag gillar denna kvalitet hos Linus, att han inte gjorde stort personligt intryck, att han troligen var del av ett kolllektivt ledarskap i Rom och att han bara omnämns tillsammans med andra av Paulus, närmast Claudia. Var det hans mamma? Var det hans fru? Linus är en i mängden han sticker inte ut, han hör till en gemenskap. Linus betyder troligen klagosång, trots det får han vara med om en lycklig tid av kyrkans framväxt i lugnet mellan två grymma förföljelser. Linus får därför i vår adventskalender symbolisera en paus och gemenskap. Något vi alla behöver, inte bara i advent.



*Egentligen var det en klen jämlikhet inom gnosticismen som gick ut på att de defekta kvinnorna genom upplysning skulle nå så högt att de till slut blev män i himlen.

** Av samma orsak kan man fundera över om Linus verkligen var den som bestämde att kvinnor skulle ha huvudet täckt i gudstjänster som sägs i Liber Pontificalis(påvelängden) när det troligen var en passus i Paulus 1:a brev till Korinth som gav upphov till denna sedvänja.Kanske någon tyckte det kändes bättre att hänvisa till Linus, precis som Ireneus av kyrkopolitiska skäl hänvisade till en enda påve under tiden Linus levde, fast det troligen var ett kollektivt ledarskap i Rom vid den tiden.

Kommentarer
Postat av: Lars

Ja hierarki i kyrkan är väl som hierarki i världen att det blir kvinnor och fattiga som får ta smällarna (som behöver det minst) jag känner av det där Alma höjdarna bestämmer hur lärorna får läras ut tror man inte rätt får man smisk tar hårdast på dom minsta som jag som redan har det hårt och inte mår 100 % :/ därför är jag en tvivlare när det gäller dagens kyrka som liksom ett företag bygger på bossens makt. Man kan alltid drömma runt vad en del amerikanska profeter påstår att den ekonomiska krisen kommer att "skaka allt som kan skakas" och att kyrkan som den ser ut idag kommer att försvinna och något bättre kommer , jaja hoppas kan man ju :)



I den tidigaste kristna församlingen träffades man i hemmen och läser man bibeln verkar det som att det fanns kvinnliga profetissor som var framstående och i männsklighetens början så skapades ju man och kvinna till guds avbild. inte att kvinnor bara fick sjunga i kören och inte vara präst . vilken förfärlig syn att kvinnor ska bli män i himlen. Men nu tänker jag njuta av den fina musiken :)

Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, jag är just fullt upptagen och uppslukad av La Religieuse, en bok om en mobbing av en nunna som verkligen gör att jag gillar Linus historia. Krkliga hierarkier har oftast bara varit värre än världsliga eftersom de religiös också kan säga "Gud ser dig". Som i Iran. Stalin kunde ju inte hävda detsamma eftersom han sa att "det finns ingen Gud utom jag" och hur mycket hans hantlangare än spionerade fanns det åtminstone tankefrihet.



Nå, syster St.Suzanne har åtminstone sin gudsrelation intakt, hon förstår att Gud och Abedissan som plågar henne inte tycker likadant. Det hoppas jag du också gör.



Ja gnostcismen är , med hur milda ögon man än ser på den, en livsfientlig tro och verkligen tuff mot kvinnor, precis som kulturen runt medelhavet på den tiden. Tyvärr tog kyrkan avstånd från kvinnans position men svalde kvinnohatet rakt av. Som så ofta har vi varit mer influerade av tidsandan än vi inbillat oss.



Vilken är vår tids blinda fläck? Ibland tänker jag att det är vår tro på kapitalismen.



Visst sjunger de fantastiskt och jag gillar verkligen texten i gläd dig du Kristi brud. den vänder på hierarkierna. "Hans lov av späda munnar blott nåd och frid förkunnar."

2011-11-26 @ 09:21:05
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Ja verkligen fin musik :)



Jo har läst lite om gnostcismen att dom räknade inte med köttet (erkände inte jesus på korset) och allt var ande liksom , kan ju bli livs farligt när sånt ska praktiseras och läras ut. kristendom har ju alltid räknat med kroppen att människor behöver mat,sex med mera har förstått att gnostikerna ville "förädla" bort sådana ting.



Det är nog som du säger att kapitalismen är vår tids blinda fläck, läste igår att bankerna försöker förbereda sig att en del länder kommer ev att gå i konkurs. hållbarhet är inte melodin i dagens samhälls bygge ;)

2011-11-26 @ 10:32:19
Postat av: Alma-Lena

Lars: Jo ett hållbart samhälle är väl inte tillräckligt lönsamt helt enkelt.



Gnostikerna influerade nog kyrkan mer än hon ville tro, men som d säger, judendom/kristendom har aldrig varit kroppsförnekande. När kyrkan blir det drar det alltid iväg åt ett mycket olyckligt håll.



Pilgrims nummer om kroppen är verkligt intressant, har du läst det?

2011-11-27 @ 00:19:33
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Tror jag hittade den på nätet nu när du nämde pilgrim.



http://tidskriftenpilgrim.blogspot.com/



Jo den verkar väldigt bra , helt i mitt stuk :)

2011-11-27 @ 16:26:25
Postat av: Alma-Lena

Ja, precis den är det jag menar. En mycket bra tidskrift. Men det här numret om kroppen träffar ofta väldigt mitt-i-prick i mitt liv. Kanske hittar du den på biblioteket där hemma? Annars brukar de ta in tidskrifter på begäran. Det är fyra nummer per år, men de räcker länge vart och ett.

2011-11-27 @ 18:02:12
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Kan tänka mig att det finns mycket att fundera över i Pilgrim säkert mycket att läsa om och fundera på igen, ska se om jag kan få tag på den på något sätt.



Ja angående kroppen har väl mycket varit skamm belagt av kyrkan men kroppen är väl ett tempel som jesus sa,något vackert kan det vara, naturligtvis med respekt för folks äktenskap och sånt så finns det vissa gränser tror jag, men kroppen har nog länge varit gömd och glömd av kyrkan.



får fundera lite mer på den där artiklen :)

2011-11-27 @ 18:37:59
Postat av: Alma-Lena

Ja, lena Bergström, pastor och sjukgymnast hade en intressant artikel som utgår från vår tids kroppsfixering och på samma gång kroppsförakt.

2011-11-28 @ 06:42:19
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0